Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".

Anonym445 skrev 2016-01-28 13:56:24 följande:

Hur slutar man amma en snart 2 åring?

Hon äter väldigt lite vanlig mat, hon ammas väldigt mycket för hon har inte riktigt förstått att man äter vanlig mat har jag märkt trots vi erbjuder och erbjuder. Trots att pappan finns med hemma så är det bara jag mamman som gäller, hon gallskriker så fort hon blir passad av pappan eller nån annan eller om jag ens ska gå på toaletten... Hon börjar inte på dagis förrän om nån månad.

Men jag känner att det är dags att sluta amma, dels pga att jag orkar inte mer, vill inte att hon ska vara så beroende av mig pga det och att hon ska äta bättre med mat.

Jag är så blödig av mig så varje gång hon kommer med sina valpögon och vill ha tutte eller när hon gråter för hennes pappa tar henne så bryter jag ihop :(.

Har ni några råd o tips?

Och hur tänker du att det ska bli för jänt-stackarn att börja på dagis? Du är minsann inte "blödig" om du lämnar henne där efter att ha skämt bort henne intill vanvett! Tänker du att hon ska skrika och gråta och du slipper höra?
  • Anonym (mor)
    Anonym445 skrev 2016-01-29 12:12:11 följande:

Det ÄR svårt att sluta amma och det är svårt att inte vara blödig när man är ensam om ALLT och ingen mer än jag kan ta hand om min dotter och det är det extra jobbigt att se henne ledsen. Jag är en så kallad nära förälder som ser vad mitt barn behöver först o sånt innan jag trackar på massa metoder osv... Vi bär mycket osv. Så därför är att sluta amma extra känsligt när jag vet att hon gillar det. Men för min skull hade det varit skönt oxå.

I trådstarten står att flickan ska börja på dagis om "ngn månad"! Hur tänker du lösa problemet med att hon inte kan äta vanlig mat då? Lämna henne och springa därifrån fort som ögat?
  • Anonym (mor)
    Anonym445 skrev 2016-01-29 12:20:51 följande:

Hon ska börja i mars månad och kommer endast gå 5 timmar per dag i 3 dagar. Hon har börjat en inskolning på ett annat dagis och då gick allt super bra med maten.

Men det låter ju jättebra. Då tycker jag du ska gaska upp dig och vara lite "elak" och visa din dotter att du är vuxen och kan ta ansvar och att stora flickor som hon INTE ska ammas. Om du är ömklig och vek och inte kan sätta gränser när din dotter är TVÅ!! Hur ska du då göra när hon växer upp? När hon blir tonåring? Det bästa är väl att du är en förebild för ditt barn och visar att du är VUXEN och att det inte är hon som har ansvaret.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Saknad) skrev 2016-01-29 12:36:23 följande:
    Jag förstår att du inte inte skäms, att du liksom är utom räddning på den fronten. Jag skäms åt dig.
    Jag är vuxen! Är du?
  • Anonym (mor)
    Pkb skrev 2016-01-29 12:50:29 följande:

Jag tycker det är så himla tråkigt att man ska bli dömd för att man inte gör saker likadant som andra mammor. Så länge man inte skadar sina barn så tycker inte jag att folk ska dömma varandra. Vad spelar det för roll om man ammar i två år eller ger flaska från start? Vad spelar det för roll om man går ut och festar nån gång i månaden efter att man har fått barn? Vad spelar det för roll om man låter barnen välja kläder själva och vad spelar det för roll om barnen får välja vilken mat dom vill äta? Inget av det är ju olagligt. Vissa följer alla rekommendationer angående barn till punkt och pricka och andra inte. Det är rekommendationer och inte lag.

Man kan amma tills barnet börjar skolan om man väljer det MEN det blir ju problem om man inte är hemmaförälder?
  • Anonym (mor)
    Pkb skrev 2016-01-29 13:25:04 följande:
    Ja och det får den föräldern handskas med.
    Ja och kanske undvika att fråga kreti och pleti till råds på t ex FL. Som man ropar i skogen får man svar är ett gammalt gediget och sant ordspråk.
  • Anonym (mor)
    Pkb skrev 2016-01-29 13:46:58 följande:
    Fast nu frågade hon ju om råd om hur hon skulle göra för att sluta amma.
    Och det har hon väl fått av flera? Jag t ex rekommenderar att hon agerar som en vuxen och visar sin lilla dotter vägen istf att låta barnet styra. Vilka råd tycker du man ska ge? Finns det ngn som säkert kan säga vilka råd som är bra resp dåliga? När frågan slungas ut så besvaras den och om man får svar man inte gillar och rentav blir sårad av så kanske man inte skulle ställt frågan alls?
  • Anonym (mor)
    Anonym445 skrev 2016-01-29 18:00:38 följande:

Vadå att jag har själv gjort så att bara jag som kan ta hand om dottern? Asså, hur vet du det? Känner du mig? Vilka jävla idioter som bara tror sig veta allt om alla människot och dömer dom innan man hinner säga bu.

Ett tips i all välmening och med en massa styrkekramar och kärlek och blablabla, Lär dig att fatta egna beslut och känn efter i ditt inre vad som är rätt och fråga INTE kreti och pleti till råds om du inte vill ha råd du inte gillar! Enkelt men genialt.
  • Anonym (mor)

Vår äldsta dotter drack sin frukostvälling i NAPPFLASKA tills hon gick i andra klass. Fungerade jättebra. Storasyster och lilla-dito låg skavfötters i kökssoffan och smaskade förnöjt och vällingen bäddade varmt i magen inför dagens strapatser. Vi frågade INGEN till råds utan agerade utifrån det som kändes rätt för våra barn. Det kan man göra idag också om man STÄNGER DATORN ibland och verkligen SER det man har runt omkring sig. Verkligheten kallas det där som kan kännas lite ensamt och otäckt....................................?

• Anonym (mor)
    Irma01 skrev 2016-01-30 08:36:39 följande:
    Hej Ts.

För att svara på din fråga: Att hon inte äter alls riktig mat tror jag (svårt att analysera bara från ett inlägg) beror på att hon har lärt sig att hon får ju det hon vill till slut, dvs bröstet (du skriver ju själv att du inte kan motstå hennes valpögon), och för att lösa detta tror jag att det krävs nog att du åker bort en helg, om du känner att du orkar med det. En vännina till mig hade samma typ av problemet, och till slut blev hon tvungen att göra så och det löste sig nästan direkt. Det är nog inte själva maten som är problemet. 

Dock låter det som om ni först behöver få dottern att bygga upp relationen till sin pappa innan du kan låta de vara ensamma en helg. Har de två fått göra saker helt själva? Eller har du känt att det blir för krångligt pga av amningen? Jag tänker att eftersom hon är två år så borde ni kunna räkna ut att "nu har vi två timmar innan hon vill äta igen" och så låter du dottern och pappa hitta på något tillsammans, så de kan bygga upp en trygg känsla sinsemellan. Alla barn är olika, men jag kan bara till exempel berätta att vi gjorde så väldigt tidigt med vår son, att t.e pappan åkte iväg med honom till farfar själv och var borta tre timmar, trots att jag ammade (från att sonen var tre månader). Det gjorde att sonen var tidigt väldigt trygg med sin pappa (som också tog badet, och den delen av nattningen som ej innehöll amningen). Bara några tips för att försöka få in pappa mer. Det är ju också nyckeln för att du inte ska känna dig lika låst och må dåligt.

Hoppas detta hjälper.

Sedan, utan att på något sätt döma dig, så ta det inte på det sättet, men jag tror att det är väldigt viktigt att du inte ger upp för din dotters "valpögon", då det blir bara svårare att säga nej om ni inte är konsekventa från början (jag tycker också att det är så svårt att vara det). Hon vänjer sig ju till att få som hon vill trots att du först sa nej (om jag förstår rätt). När det gäller amningen är det en sak, men de gör ju inte skillnad så ni lär ju få problem framöver om detta fortsätter. Ett tips är att bara ta de "konflikter" som du känner att du orkar med och avleda i de andra fall. Välj dina fighter helt enkelt. 

Lycka till!

Eller så lämna ungen på dagis och stick till jobbet! Ibland så är förskolans personal så mkt bättre på att ta hand om våra ungar än vi själva.......! Småungar som hemma (T EX) aldrig i livet skulle äta fisk och använda gaffel sitter där på förskolan och stuvar in fisk och potatis med gaffeln och ser jättenöjd ut.............................

• Anonym (mor)
    Irma01 skrev 2016-01-30 09:06:18 följande:
    Det har du i och för sig rätt i, men jag förstod det som TS vill ha råd nu, innan dottern börjar på förskolan.

Mvh,
    Jo men TS verkar vara rätt känslig och vill inte gärna ta till sig robusta råd. Hon frågade nog mest för att få höra att hon ska fortsätta amma och mjölka ut så förskolepersonalen kan ge flickan flaska när de andra barnen äter mat!? eller nåt?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Grodan) skrev 2016-01-30 22:09:42 följande:
    Nej ta inte skit TS! Fattar inte vad det är för psykopater som svarar i den här tråden. Den som tror att långtidsamning är något sexuellt lär ju själv inte ha sunda tankar alltså.. Jag har tyvärr inga bra råd att ge, ammar oxå mitt barn på över 1 år och hen ska snart börja dagis men det löser sig nog med tiden. Barn lär vara anpassningsbara har jag hört. Man kan väl fortsätta amma morgon och kväll annars.
    Jag tror det ordnar sig direkt när du lämnar ditt barn på förskolan. Ditt barn klarar alldeles säkert SJÄLV att vänja sig av vid att dia? Vad finns att välja på? Kanske gör man sitt barn en stor tjänst när man ammar det extremt länge? Kanske inte? Finns inga absoluta sanningar i det. Jag kan tänka dock att OM man nu ska jobba och lämna bort sitt barn till en förskola så gör man sitt barn en JÄTTETJÄNST genom att lära det t ex klara att äta vanlig mat INNAN inskolning! Andra tänker annat.
Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".