Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".

Anonym (Sara) skrev 2016-01-28 14:43:35 följande:

Man tar sig för pannan faktiskt. Ni borde inte ha haft henne hemma sådär länge. Du har ju själv skapat det här beroendet av dig. Varför har ni inte tagit tag i det här tidigare??? Kan bli traumatiskt för henne att börja förskolan om hon inte ens vill vara hos sin pappa.

Det ligger nog mycket i det.
  • Anonym (K)
    Anonym (Saknad) skrev 2016-01-28 16:06:30 följande:

Åh. Jag trodde att alla som var intresserade av ämnet hade bättre koll vid det här laget. OM du faktisk är intresserad så råder jag dig att läsa på.

Men begriper du inte att bland annat Livsmedelsverket rekommenderar att barn från och med 6 månaders ålder börjas att även ges fast föda som t.ex gröt?
  • Anonym (K)
    Anonym (Saknad) skrev 2016-01-28 16:26:42 följande:

Nu pratar du om något annat. Har någon motsatt sig att barnet bör smaka? Mamman? Nä, i så fall har jag missat något. Jag opponerade mig emot att amning bara skulle vara bra i 6 månader. I en perfekt värld vill både mor och barn trappa upp matdelen successivt från små duttar till portioner, med start från ca 6 mån. Jag anar att du egentligen inte är här för att föra ett balanserat och hjälpsamt samtal. Livet med barn är en djungel av gråskalor, vad jobbigt att kritisera alla de som befinner sig på en annan nyans.

Amning har såklart sina fördelar men från och med 6 månaders ålder rekommenderas det även fast föda som t.ex gröt som introduceras sakta för att undvika magbesvär.
  • Anonym (K)
    Maddi skrev 2016-01-28 16:34:45 följande:

Men de är ju precis de anonym (saknad) skriver.

Nja,

Jag har fått den uppfattningen att h*n är emot att t.ex från 4 månaders ålder börja introducera t.ex gröt?

Semper osv har gröt från 4 månader.
  • Anonym (K)
    Anonym (Vina) skrev 2016-01-28 18:57:37 följande:

Det är livsmedelsverket som har godkänt produkterna..... som ni så fint hänvisar till :) 

Precis!
  • Anonym (K)
    Anonym (mor) skrev 2016-01-29 12:33:17 följande:

Men det låter ju jättebra. Då tycker jag du ska gaska upp dig och vara lite "elak" och visa din dotter att du är vuxen och kan ta ansvar och att stora flickor som hon INTE ska ammas. Om du är ömklig och vek och inte kan sätta gränser när din dotter är TVÅ!! Hur ska du då göra när hon växer upp? När hon blir tonåring? Det bästa är väl att du är en förebild för ditt barn och visar att du är VUXEN och att det inte är hon som har ansvaret.

• Anonym (K)
    Anonym (Saknad) skrev 2016-01-29 12:36:23 följande:

Jag förstår att du inte inte skäms, att du liksom är utom räddning på den fronten. Jag skäms åt dig.

Är det inte smidigare om du istället fokuserar på hur du själv uttrycker dig här i tråden istället för att skapa en off topic diskussion i tråden om hur denne uttrycker sig i tråden?

Det står nämligen inne i forumet "varje medlem ansvar för sina egna inlägg"
  • Anonym (K)
    Anonym (mor) skrev 2016-01-29 12:18:48 följande:

I trådstarten står att flickan ska börja på dagis om "ngn månad"! Hur tänker du lösa problemet med att hon inte kan äta vanlig mat då? Lämna henne och springa därifrån fort som ögat?

• Anonym (K)
    Anonym (Saknad) skrev 2016-01-29 12:50:09 följande:

Du får gärna titta tillbaka på hur jag uttryckt mig tidigare i tråden. Det välkomnar jag!

Det har jag gjort.

Det jag fann då var att du uttrycker dig på ett lite aggressivt sätt mot Anonym (mor) som är av annan åsikt i frågan i trådstarten än dig.

Men hursomhelst tänker jag inte diskutera det mer då det räknas som OT för tråden.
  • Anonym (K)
    Pkb skrev 2016-01-29 12:50:29 följande:

Jag tycker det är så himla tråkigt att man ska bli dömd för att man inte gör saker likadant som andra mammor. Så länge man inte skadar sina barn så tycker inte jag att folk ska dömma varandra. Vad spelar det för roll om man ammar i två år eller ger flaska från start? Vad spelar det för roll om man går ut och festar nån gång i månaden efter att man har fått barn? Vad spelar det för roll om man låter barnen välja kläder själva och vad spelar det för roll om barnen får välja vilken mat dom vill äta? Inget av det är ju olagligt. Vissa följer alla rekommendationer angående barn till punkt och pricka och andra inte. Det är rekommendationer och inte lag.

Nu handlar inte tråden om det du beskriver utan tråden handlar om en mamma som vill ha tips på hur hon ska få sin dotter på 2 år att sluta amma.

Tycker du att det är konstigt att svarare i tråden blir utifrån det?
  • Anonym (K)
    Pkb skrev 2016-01-29 13:19:43 följande:

Jo jag vet men jag drar paralleller mellan det och andra val. Jag ser att många i tråden bråkar om hon borde sluta amma eller inte. Vissa säger att barnet mår dåligt osv.

Jag förstår tyvärr inte din sista fråga.

Det jag menade med min sista fråga var:

Det är väl inte konstigt att svararen i tråden blir utifrån det som trådskaparen efterfrågar?

Går jag låt säga in på Biltema och ber om råd om bra backspeglar till bilen vore det ju orimligt att personalen där istället ger mig råd om vilken grill som fungerar bäst?
  • Anonym (K)
    Anonym445 skrev 2016-01-28 13:56:24 följande:

Hur slutar man amma en snart 2 åring?

Hon äter väldigt lite vanlig mat, hon ammas väldigt mycket för hon har inte riktigt förstått att man äter vanlig mat har jag märkt trots vi erbjuder och erbjuder. Trots att pappan finns med hemma så är det bara jag mamman som gäller, hon gallskriker så fort hon blir passad av pappan eller nån annan eller om jag ens ska gå på toaletten... Hon börjar inte på dagis förrän om nån månad.

Men jag känner att det är dags att sluta amma, dels pga att jag orkar inte mer, vill inte att hon ska vara så beroende av mig pga det och att hon ska äta bättre med mat.

Jag är så blödig av mig så varje gång hon kommer med sina valpögon och vill ha tutte eller när hon gråter för hennes pappa tar henne så bryter jag ihop :(.

Har ni några råd o tips?

Att du är konsekvent med att "nu är det dags att sluta amma"

Ju längre du väntar med det ju svårare blir det troligtvis.
  • Anonym (K)
    Anonym (Grodan) skrev 2016-01-30 22:09:42 följande:

Nej ta inte skit TS! Fattar inte vad det är för psykopater som svarar i den här tråden. Den som tror att långtidsamning är något sexuellt lär ju själv inte ha sunda tankar alltså.. Jag har tyvärr inga bra råd att ge, ammar oxå mitt barn på över 1 år och hen ska snart börja dagis men det löser sig nog med tiden. Barn lär vara anpassningsbara har jag hört. Man kan väl fortsätta amma morgon och kväll annars.

• Anonym (K)
    Anonym (Suck) skrev 2016-01-31 00:27:10 följande:

Vi har hört din åsikt nog många gånger nu, tagga ner.

Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".