Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".
Hej! Jag tror att det kommer ordna sig med maten när du drar ner på amningen, hon blir hungrigare och mer intresserad av att äta annat. Jag har också en tvååring med stark vilja och mycket humör så jag vet att det inte är enkelt att sätta gränser och säga emot de där bedjande ögonen oavsett om det gäller godis eller som i ditt fall bröstmjölk. Det är såklart inte varken farligt eller skadligt att amma en tvååring utan nyttigt och bra för barnet. men om du har bestämt dig för att sluta så är det kanske skönt att veta att ditt barn är stort nog att klara sig fint även utan bröstmjölk. Mitt tips är att tydligt förklara för henne att det är dags att sluta amma eftersom mjölken håller på att ta slut (eller någon annan anledning som du tycker passar bättre). Det är lättare för en tvååring att förstå en konkret anledning än om du säger t ex att du inte vill eller orkar amma längre. Du kan visa förpackningar t ex mjölk eller juicepaket som är tomma eller tar slut för att visa vad du menar med slut eller tomt. Göra orden begripliga för henne. Håll fast vid din förklaring varje gång hon frågar. Hon kommer att bli arg och ledsen , det blir tvååringar mest hela tiden. Trösta henne med kramar och berätta att du förstår att hon är ledsen men att det inte är något att göra åt, det blir ingen mer mjölk. Hon kommer inte att ta skada av att bli ledsen och arg utan det kommer tvärtom hjälpa henne att förstå sina egna känslor bättre när du bekräftar hur hon känner. Hon kommer att älska dig lika mycket som innan. Jag är säker på att ni båda kommer klara detta fint!