Inlägg från: Anonym (Vina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vina)

Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".

Maddi skrev 2016-01-28 18:15:45 följande:
    Då har inte barnläkaren läst Livsmedelsverkets råd om mat till barn.

Dessutom står det även på iallafall nestles hemsida att citat "WHO rekommenderar uteslutande amning under de första 6 månaderna. Nestlé stöder detta till fullo liksom fortsatt amning tillsammans med introduktion av en varierad kost enligt råd från barnhälsovården."slutcitat

Nu får du ge dig, inse att du har fel!

Länk till Livsmedelsverket,

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn/
    Nej Sara har inte fel. Läser man livsmedelsverkets sida står det ca 6 månader, dvs alla barn är olika. 

Bebisgröten som finns från 4 månader är inte att jämföra med vanlig gröt och bebisen kan äta en full portion av det. Bebisgröten är baserad på samma mjölkpulver som modersmjölksersättning är gjord på. 
  • Anonym (Vina)
    Monkii skrev 2016-01-28 17:50:48 följande:
    Att det finns att köpa i butikerna betyder bara att det finns folk som vill tjäna pengar på att ditt barn äter mat. Varför ens börja att introducera mat med nåt i burk undrar jag.
    Det är livsmedelsverket som har godkänt produkterna..... som ni så fint hänvisar till :) 
  • Anonym (Vina)
    Anonym (Sara) skrev 2016-01-28 17:18:37 följande:
    Det finns idag produkter från 4 mån. De kan ges som hel portion. Av annat får han naturligtvis bara smaka lite. Jag är väldigt skeptisk mot BVC men inte mot barnläkare.
    Anonym (Sara) skrev 2016-01-28 17:18:37 följande:
    Det finns idag produkter från 4 mån. De kan ges som hel portion. Av annat får han naturligtvis bara smaka lite. Jag är väldigt skeptisk mot BVC men inte mot barnläkare.
    Tycker inte du behöver vara skeptisk mot BVC, och varför? Dom följer riktlinjer från Livsmedelsverket och rekommenderar att man börjar med att introducera bebisgröt från ca 4 månader om de anser det passa barnet. Annars håller jag med dig i denna fråga.

• Anonym (Vina)
    Bestemor skrev 2016-01-28 16:32:30 följande:

Det absolut sorgligaste i ts inlägg är, att barnet gråter när pappan tar i henne. Stackars pappan.

Kan bara instämma!!!! Sjukt och tragiskt........å ja stackars pappan och barnet....
  • Anonym (Vina)
    Maddi skrev 2016-01-28 15:09:19 följande:
    De är smakportion de gäller, dvs ett litet skick från fingret
    Den rekommendationen gäller vanligt mat.....bebisgröt är inte vanlig mat... Den rekommendationen kom även till för att föräldrar började mata med mat istället för att amma, så att ge ngn sked eller två av sin egna mat om lämplig mat å barnet vill fungerar alldeles utmärkt också, det inkräktar inte på amningen/ ersättningen.
  • Anonym (Vina)
    Monkii skrev 2016-01-28 21:34:43 följande:
    Att det är godkänt betyder inte att det är det bästa för barnet
    Och läser man i vissa rapporter så kan det vara negativa hälsoeffekter att inte introducera mat senast vid 26 veckor dvs senast vid 6 månader... men det finns INGA belägg överhuvudtaget att det skulle vara negativa effekter att börja med smakisar från 4 månader. Dock räcker inte enbart bröstmjölk/ ersättning som enda näringskälla efter ca 6 månader, bebisen behöver mer järn, zink och vissa mineraler än vad bröstmjölken kan ge. Bebisgröt är inte vanlig mat, basen är samma mjölkpulver som i ersättningen, och om nu bebisen äter en hel portion (vilket normalt tar ett tag att få en bebis att äta) så är den anpassad för ålder. 

Och kom inte med whos rekommendationer, det är rekommendationer som kommit till för u-länder, där det kan vara rent av livsfarligt något annat än bröstmjölk pga förorenat vatten. 

Bakgrunden till livsmedelsverkets rekommendationer, är just för att föräldrar började mata med mat och sluta med amningen/ ersättningen, därav ändrade dom om sina skrivelser från 3 månader till 4 månader samt förtydligade om att markera att det inte skall ersätta amning/ersättning och har där med introducerat smaksensationer, så att föräldrar skall förstå att man inte skall byta ut amningen/maten utan det är just smakprov. Men berörs man inte av det, alltså att man inte slutar med amning/ ersättning så är det ingen fara att ge smakisar från 4 månader om bebisen är intresserad och vill.  
  • Anonym (Vina)
    Gravitation skrev 2016-01-28 21:16:44 följande:

Nåja, BVC har verkligen inte alltid rätt. Många BVC:er förespråkar fortfarande ex skrikmetoder...smart va? Nä!

Alla barn är inte intresserade av att äta mat eller redo så tidigt, vårt barn började äta runt en halv burk vid elva månader, innan dess några få makaroner och få teskedar, hur mycket vi än erbjöd, matade, lät henne äta själv and so on...hon var inte redo!

Ammar än, hon är 17 månader !

Bröstmjölken är inte tillräcklig från ca 6 månader, järn, zink och andra vitaminer får barnet för lite av.... Introduktion av annan föda senare än v 26 kan ha negativa hälsoeffekter, om man skall tro forskningen www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/19285/LKT1308s405_409.pdf

dock tror jag säkert att din dotter mår prima! :) Precis som de barn som introduceras annan föda som smakisar från 4 månader 
  • Anonym (Vina)
    Gravitation skrev 2016-01-29 09:15:41 följande:

Uppenbarligen var MIN mjölk det då hon gick upp massor och växte trots litet matintag, hon har alltid legat på +2 kurvan i vikt och följde den även då, läkaren sa till mig på bvc att inte oroa mig över järn osv och att det är ovanligt med brist.

Hon introducerades för smaksensationer vid 4 månader men det spelade ingen roll, hon var inte redo men vi försökte varje dag och erbjöd. Sen släppte det.

Som sagt jag skrev att jag tror din dotter mår prima. Man kan ju följa kurvan trots vissa brister som järn Tog ni järnprov etc å ingen brist fanns så är d ju så. Alla barn är olika. Dock är det ju inte ovanligt m brist efter 6 månader beviseeligen enligt forskning, och bröstmjölken behöver i regel kompletteras med vitaminer el medicin, som du kan läsa från det jag länkade, men som sagt barn är olika.
Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".