Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".

Anonym (bebe) skrev 2016-01-28 14:45:55 följande:

Varför så otrevlig ton Sara? Alla får bestämma själv hur man gör.:/

Visst, men om man låter familjen styras av en tvååring så bådar det inte gott för fortsatt uppfostran av barnet. För man MÅSTE som förälder vara den vuxne som kan leda även den tjatiga femåringen som inte vill lägga sig, åttaåringen som inte har lust att göra läxan, och det stinkande pubertetsbarnet som inte fattar vitsen med att duscha. Som Astrid Lindgren så vist sa - "De som alltid låter barn göra som de vill har fullständigt missförstått begreppet frihet. Det är direkt fegt att säga till sina barn: Gör som ni vill!"

Det är direkt taskigt mot ett barn som snart ska börja på dagis att man inte har lärt det äta vanlig mat, på samma sätt som det är taskigt att inte ha lärt en sexåring att torka sig i rumpan själv.
  • Stårschan
    Maddi skrev 2016-01-28 15:35:09 följande:
    Av de ts har skrivit gäller detta amning, hon skriver inget att barnet är normalbegåvad eller om barnet har en diagnos. Alla barn fungerar inte lika, dom har inte samma förutsättningar. Innan jag fick barn resonerade jag som dig och hade redan regler hur jag ska vara och vilka regler som gäller. Men efter att ha fått barn med olika förutsättningar i livet så förstår jag hur dum i huvudet jag själv var som många gånger tänkte ouppfostrade ungar. Jag begrep inte bättre själv. En del saker kan man inte bara bestämma om, utan det är vad barnet klarar av, jag säger inte att man inte ska ha regler. Men att hoppa på ts om att hon har slapp uppfostran utan att veta fakta är fel. Dom kanske hittills har fokuserat på annat vad gäller barnet, med en som har diagnos väljer man sina strider och det kanske är striden om amning hon ska ta tag i nu.
    Barnets eventuella begåvning bryr jag mig inte ett dugg om i det här fallet, eftersom det verkar vara irrelevant. Det jag reagerar på är TS formulering:

"Jag är så blödig av mig så varje gång hon kommer med sina valpögon och vill ha tutte eller när hon gråter för hennes pappa tar henne så bryter jag ihop :(."

Det är åtminstone i mina ögon ett starkt tecken på att hon inte orkar vara vuxen och ta striden i dessa situationer.
Svar på tråden Sluta amma en 2 åring ? Orkar inte mer men jag är så "blödig".