nihka skrev 2016-02-14 14:03:43 följande:
Gör en sökning. Skriv "illegala invandrare" i rutan på Google sök och se vad du får för träffar. Jag kan som sagt inte styra vad dessa parter använder för retorik och att de använder den är ju lätt att verifiera, så nej, det handlar inte om mina associationer precis lika lite som det gör det gällande betydelsen av illegal.
Nio av 10 träffar är inte en personlig association utan hur det ser ut.
Jag förstår naturligtvis att du fått dina associationer någonstans ifrån. Jag förnekar inte att man kan göra den kopplingen. Men du verkar vilja hävda att det är den rätta kopplingen, kanske tom den Sanna kopplingen.
Nå, det är möjligt att det är en vanlig koppling, men inte ens det vet vi -har det gjorts någon undersökning om vad svensk folket i första hand associerar begreppet till? Nej, det har det inte.
Och även om den skulle vara vanlig, så är den inte "rätt" association så länge som inte i stort sett alla gör den associationen.
Jag googlade begreppet när diskussionen startade eftersom jag inte hört det i ngt annat sammanhang än när det talas om USA. Den första träffen var Wikipedia. Bland de översta fanns också "migrantinformation" som avrådde från att använda begreppet då det "kan" leda till association med kriminalitet. Inte att de måste göra det, alltså.
Så, för att runda av, det handlar om din personliga association pga var du oftast hör begreppet. Inte om "rätt" association.