Inlägg från: SmalaSara |Visa alla inlägg
  • SmalaSara

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

Flash Gordon skrev 2016-02-17 10:00:06 följande:
    De riktiga moderaterna, de innan Reinfeldt, ligger väldigt nära SD i en del frågor.

Sedan ligger de långt från SD i andra.

.
    Men inget av partierna ligger särskilt nära MP, trådens subjekt.
    Visst. Det inlägget var inte helt seriöst.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-17 01:55:42 följande:
    Det verkar handla om "rätten" att kalla andra människor för kriminella när de inte är det och att samtidigt inbilla sig att den typen av språkbruk inte speglar något annat än ett "öppet debattklimat".

Snacka om att gå främlingsfientligas och rasisters ärenden.
    Ja precis. Att hävda att papperslösa är här utan laglig rätt är inte i sig rasistiskt.

Och där kom det icke-argumentet ja
  • SmalaSara
    SmalaSara skrev 2016-02-17 12:46:19 följande:
    Nej.... Det där är ju rent hittepå (inte en medveten lögn hoppas jag?) Så har jag inte skrivit.

Jag hoppas alliansen sk spricka pga att de inte kan komma överens om huruvida de ska samarbeta med SD eller inte.
    Jag kan inte avgöra hur stor sannolikhet det är för det. Men det verkar inte helt omöjligt.
    Och på den vägen skulle S kunna bilda regering igen... Som det stod i mitt orginalinlägg.

Jag vill verkligen inte ha SD i regeringsställning. Helst inget borgerligt heller, men en mittenregering kanske.
  • SmalaSara
    K Kalle skrev 2016-02-17 14:11:05 följande:
    Håller med! Jag vill definitivt inte ha SD i regeringsställning (inte bara pga av deras främlingsfientlighet - de är inte bara "invandringskritiska"). Jag hoppas på S + M. Båda partierna börjar vakna upp när det gäller de problem invandring kan föra med sig men är inte kategoriskt emot alla invandrare som SD är.
    Ja. Som det ser ut idag hade det kanske varit bästa lösningen. Men jag tror det ligger väldigt långt borta. Men man vet aldrig! Om M måste välja mellan S och SD så.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-17 21:16:22 följande:
    Så du kom på att citatet var korrekt. Vad bra, då slipper jag leta rätt på det.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Nej... Det var inte korrekt. Du hade tolkat det lite snett. Jag förstår inte varför du vill framhärda i det...? Är det något nytt guilty by association försök?
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-17 21:15:20 följande:
    Nej.

Du förstår dig inte på den här subkulturen. Att påstå att begreppet rasism blivit fullständigt urvattnat är en del av martyrskapet, alltså typ "Man kan inte säga någonting alls nuförtiden utan att bli kallad rasist". Där är närmast SD-sekten subjekt och ett offer för den monumentala förföljelse de utsätts för.

Men i beskrivningar av asylanter eller varelser som väller in över våra gränser, eller import av våldtäktsmän eller andra SD-klanspecifika uttryckssätt där har de asylsökande avhumaniserats genom att de inte längre ses som människor eller individer.

Det är ingen tillfällighet att högerextremister skriver asylanter i stället för asylsökande eller att det är så vanligt med uttrycks som import av våldtäktsmän.

Det är heller inte så märkligt att SD-kulturen - eller diskursen eller sociolekten om du så vill -  är utformad så att sverigedemokraten är offret som utsätts för förföljelse medan människor som flyr för sina liv kallas varelser eller omnämns i termer av varor, alltså som import.
    Du struntar ju bara i att förklara dig och mal vidare på vad SD säger. Vad har det med saken att göra? Jag struntar i vad de säger eller inte.

Förklara hur påståendet "begreppet rasism har blivit urvattnat" avhumaniserar människor utan att blanda in SD så ska jag lyssna.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-17 21:46:41 följande:
    Och du struntar blankt i att försöka förstå.

Jag har inte påstått att påståendet att begreppet rasism har blivit urvattnat avhumaniserar människor. Jag förklarade det ta i mitt förra inlägg. Jag vet inte varför du har behov av att missförstå.

Jag skrev att detta var en del av martyrskapet där man gör sig själv till offer.

Det som avhumaniserar människor är när man kallar dem varelser eller asylanter eller importer. Eller när man tillskriver individen egenskaper utifrån tänkta kollektiva egenskaper.
    Jag har inget behov av att missförstå. Bra att du är tydlig nu med att det inte är själva påståendet som är rasistiskt eftersom det var dit jag ville komma.

De där andra orden du tar upp använder varken jag eller någon i min bekantskapskrets.

Jag förstår precis vad du menar. Det har jag gjort hela tiden. Det är inte direkt något nytt du presenterar.

Det är bara det att vi har olika åsikter om vad det innebär att säga "begreppet rasism har blivit utvattnat". Och också olika åsikt om huruvida det är en åsikt som innehas av rätt många fler än bara rasister.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-18 01:11:07 följande:

Om något ser ut som bajs, luktar som bajs, smakar bajs och låter skit så är det med största sannolikhet bajs och ska kallas för bajs. Du får gärna kalla det hudlotion och smörja in dig med det eller glass och äta det. DET är min åsikt.
    Jag tror faktiskt inte det finns någon som kan tvivla på vilka åsikter du har vid det här laget.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-18 01:25:48 följande:
    Ditt idiosynkratiska språkbruk där olaglig, illegal och kriminell inte betyder samma sak gäller ju inte generellt så när du kallar någon för "illegal invandrare" kallar du personen kriminell oavsett vad du "menar".
    Kriminell kan även syfta på en person; "En kriminell person". Det kan inte illegal eller olaglig. En person kan inte vara illegal. Däri ligger en viktig skillnad.

Kriminell har också, vill jag hävda en annorlunda konnotation än olaglig. Kriminell antyder ett grövre brott än olaglig.

Till exempel är det olagligt att tälta i stadsparken. Men man skulle knappast kalla en person som gör det för kriminell. Förmodligen får de inget straff heller utan blir avhysta av polisen. Men det är fortfarande olagligt.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-18 02:16:44 följande:
    Vad bra att det äntligen har kopplat för dig: en person kan inte vara illegal. Illegala invandrare.
    Jag har hela tiden förordat begreppet "irreguljär migrant" eller "person som saknar laglig rätt att uppehålla sig i landet" eftersom "illegal flykting" har en negativ klang.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande