SmalaSara skrev 2016-02-15 13:33:43 följande:
Jag förstår vad du menar. Jag är inte född igår förstår du. Jag använder både Facebook och Flashback. Jag vet att en del har rasistiska uppfattningar och att de tycker att de fått vatten på sin kvarn nu. Men för mig är rasism, misogyni, och klassförakt ungefär samma sak; en sunkig människosyn. Den återfinns både här och var i samhället och i de flesta partier. Kanske mer i vissa. Men Inget blir bättre av att man kallar alla som tycker att dagens system för invandring är fullt av tokigheter för rasister. Enligt mig då. Men jag tycker inte om dina antydningar heller. Och även om du inte verkar vara av den åsikten, så är det, enligt min mening, inte bara främlingsfientliga personer som tröttnat på rasisttjatet. Jag tycker inte att det leder någonstans. Vad har det gett de senaste, säg 5, åren? Ingenstans skulle jag säga. Folk blir bara irriterade. Och SD är större än någonsin. Svenska folket är delat i två läger. Bättre att diskutera sakpolitik och hur saker och ting kan bli bättre. För alla. Av helt pragmatiska skäl måste vi ha en begränsad och hårdare reglerad invandring. Det har inget med rasism att göra. Enligt mig då. Kanske kan man göra den generösare framöver när trycket minskar. Och vi har fått ordning på alla brister i systemet. För brister finns. ENORMA brister. Nu använder inte jag i allmänhet begreppet "illegal invandring". Men jag bryr mig inte om ifall att några jeppar börjar antyda att jag skulle vara rasistisk om jag gör det. Ni kommer inte att komma någonstans med det där framöver heller gissar jag.
SD blir inte större, de har börjat minska.
Säkert mest på grund av att andra parter delvis har förändrat sin syn på invandring och integration, vilket har inneburit att personer som inte nödvändigtvis delar partiets uppfattning i andra frågor eller egentligen är en del av den ideologiska rasismen har fått alternativ.
Jag tycker det är alldeles utmärkt. Det måste finnas utrymme i politiken för personer som anser att vi har tagit emot för många invandrare/flyktingar, som anser att kraven på anpassning till svenska tänkesätt har varit för outtalade, som anser att utvecklingen kommer att allt fler arbetstillfällen kommer att rationaliseras bort - och så vidare, utan att de kallas rasister.
Men att rasistbegreppet är urvattnat, meningslöst är det allra vanligaste rasistargumentet.
Nej, rasistbegreppet är inte urvattnat, inte meningslöst - det är mer aktuellt och angeläget än det har varit på över 70 år i Sverige.
Det finns ens slags självbelåten ankdammsmentalitet att i Sverige skulle det aldrig kunna hända, här skulle inte något så sjukt som rasismen kunna växa sig starkt. Så är det inte - vi har precis samma potential som alla andra att ge efter för enkla lösningar på komplexa problem.
Det är inte svårt att ge efter för inställningen att allt är någon annans fel.