Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

JTA skrev 2016-01-28 11:44:33 följande:
    "Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ?mycket stor utmaning?."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asy.../

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
    Nu röstade jag inte på MP, men den hade nog mer med språkrören att göra än MP i sig.

Hade jag röstat på dem så skulle jag ha varit besviken på en del punkter, men inte avseende regeringens sätt att hantera flyktingfrågan.

Ärligt talat så finns det väl få om ens någon som röstat på MP som inbillat sig att partiet inte anser att flyktingars asylskäl ska prövas och att de som inte har giltiga asylskäl trots detta ska få stanna i Sverige.

Så jag förstår inte riktigt din frågeställning.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-01-28 18:48:52 följande:
    Motstånd mot att utvisa personer som fått avslag finns hos en hel del miljöpartister. Här är ett exempel på några kommunpolitiker med den uppfattningen:

blogg.mporebro.se/lat-oss-borja-med-en-flykti.../

Låt oss börja med en flyktingamnesti

Det finns stora utmaningar med att klara ett stort mottagande av flyktingar. Det behövs ett ambitiöst politiskt projekt för att bygga om systemet och samhället för att välkomna fler hit. Det finns ett stort behov av att lägga energi och resurser på att inkludera fler människor i vårt samhälle.

Därför vore det rimligaste att genomföra en flyktingamnesti just nu när mottagandet är som mest utmanande. Detta eftersom resurserna som krävs för att tvångsutvisa alla människor som idag lever som papperslösa i landet behövs till samhällsbygget och utbyggnad av välfärden, precis som de människor som idag lever utan papper behövs i samma politiska projekt. Att göra sig av med både människor och pengar hjälper inte till att bygga ut välfärden.
    Din länk verkar inte funka.

Synd. Jag hade gärna läst den bloggen :)
  • FDFMGA
    Aniiee skrev 2016-01-28 20:21:24 följande:
    tinyurl.com/jauy57d

Testa den
    Tack!

Jaha, kommunalråd till och med. Jag får väl erkänna att jag hade fel, har kanske inte är ensam om att ha en sanslöst naiv syn på vad hans förslag skulle innebära.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2016-01-28 21:20:14 följande:
    Ärligt talat skulle jag tro att rätt många av MPs sympatisörer gärna ser fri invandring. Skrattretande också att höra så många säga att det som sker nu har man alltid stått för. Ja vadå, det är ju fullt normalt att utvisa 80 000 personer. Så har det alltid varit. Haha, garvar ihjäl mig. För inte så länge sedan var man minst en fascist om man föreslåg någonting liknande, eller ens nämnde en siffra. Det finns tydligen en klass av människor i det här landet som helt saknar minne och samvete.
    Det tror jag inte. Jag har inte sett många som argumenterat för att man inte ska ha en asylprocess. Det vill säga att man ska ha asylskäl för att få stanna.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2016-01-29 07:01:27 följande:

Precis som förväntat är nihka en av de som nu säger "nä vadå det här är väl ingenting?".

Jag är ändå förvånad. Vi har nu (möjligen) EUs hårdaste asylpolitik och vi skall deportera asylsökande en masse. Alla dessa människor som miljöpartisterna tills alldeles nyligen kallade "flyktingar". Det slutar inte heller med dessa 80 000. Miljöpartiet har ju bestämt att de allra flesta inte skall få mer än tillfälligt uppehållstillstånd så även de skall så småningom deporteras.

Och miljöpartisterna rycker på axlarna och säger "ja vadårå?". Vad tror ni folk tycker om er?

Det beror dels på hur man definierar "folk"och dels hur beroende man är av andras uppfattning.

Ett exempel från FL. För flera år sen startade Runes (Han som tror att forskningen snart kommer att kunna ge oss svenskar evigt liv) en "Hata MP-tråd". Den är fortfarande i allra högsta grad levande och skrikhögern och SD-aktivisterna tävlar där om att kunna skrika högst.

Det stärker säkert sammanhållningen skrikhögern och SD-aktivisterna emellan - men i den mån det påverkar någon miljöpartist så är det väl i så fall att det uppmuntrar till skratt och kanske till och med till större övertygelse om att MP är ett gott politiskt alternativ.

Själv brukar jag nöjesläsa den tråden - men inte påverkar den min inställning till MP, däremot min inställning till skrikhögern och SDSolig

Länk:

gamla.familjeliv.se/Forum-26-65/m72532391.html
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-01-29 18:44:05 följande:
    Varför använder du påhittade ord? Det finns inget i svenskan som heter asylant. Är dina faktauppgifter lika påhittade som språket du förmedlar dem på?

Eller är du tysk högerextremist?
    Det behöver han inte nödvändigtvis vara. Googlar man asylanter får man iofs en massa träffar på tysk-svenska ordböcker men även på svenska samlingsplatser för högerextremister där de diskuterar asylsökande och annat som exempelvis Miljöpartiet.

Asylanter har ju för ett svenskt språköra en kall, klinisk klang - så asylanter tycks ha blivit populärt bland - för att anknyta till förtyskningen - sympatisanter till SD och andra invandrarfientliga organisationer.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-01-29 20:21:55 följande:
    nihkas fråga är högst relevant, varför använder du det tyska ordet för asylsökande I svensk text?
    Javisst, var det relevant.

Varje gång  som frågan varför de här människorna använder  det tyska ordet asylant i stället för det svenska asylsökande så blir reaktionen snarlik JTA:s.

Och den kan ju egentligen inte bli annan - hur skulle det se ut om de i stället erkände varför de använder asylant.

Det handlar om samma fenomen som när man betecknar invandrare som "varelser som väller in" eller "importer" - allt i syfte att avhumanisera människor.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2016-02-07 09:02:04 följande:
    Ense med dig om utmaningen i att deportera 80 000 människor. Det är ju också bara en början, många med tillfälligt uppehållstillstånd skall ju även ut så småningom. Och visst är det signalpolitik, men jag är rätt förvissad om att sossarna kommer att skärpa politiken om signalen inte går fram. Om inte MP då vill vara med får man stöd av M, för jag har svårt att se att de själva skulle vilja ta makten. De skulle då få föra en politik som är emot deras natur som nyliberaler och totalt reverserad jämfört med den som de använde för att skapa problemet. Men å andra sidan, politiker har korta minnen och ingen moral.
    Jag tror att du och Flash har vitt skilda uppfattningar om innebörden av signalpolitik.
  • FDFMGA
    JTA skrev 2016-02-07 13:08:55 följande:

Nej, men kanske till vilka politiken signalerar. Flash tror nog att sossarnas politik mest är en röstfiskningsbluff, medan jag tror att de är uppriktigt bekymrade. Fortsätter folkvandringen blir det av framför allt sossarna mödosamt uppbyggda välfärdssamhället allvarligt skadat. Nyvänsterns radikala systemkritik och nyliberalernas globaliseringsvurm står långt från klassisk sossepolitik. Nyliberaler och nyvänster har det gemensamt att de vill åstadkomma en radikal förändring av samhället, och massiv invandring är ett medel som har den konsekvensen.
    Självklart så är den eventuella signaleffekten riktad utåt, inte inåt som Flash tror. S ser sig ju som förvaltare av den välfärdsstat som byggdes upp under deras tid vid makten efter kriget.

Dels är den väl signalerna riktade mot EU och dels gentemot flyktingar
  • FDFMGA
    dennis99 skrev 2016-02-07 17:56:05 följande:
    4000 bort på ett år..det är ungefär lika många som tillkommer på en vecka när vädret blir bättre om jag får gissa.

Om Löfvén får tag i några nya skyltar så kan vi säkert komma upp i 10 000 män per vecka igen.
    10.000 SD-aktivister till FL på en vecka.

Det var inte illaSkrattande
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande