• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

Flash Gordon skrev 2016-02-06 21:41:27 följande:
    Ja, signalpolitik.

Man vill låtsas framstå som handlingskraftiga. Som om man verkligen gör något.

Vi har haft några uttalanden av den karaktären redan: var det inte EU som man hade förhandlat fram att de skulle omfördela 54000 utlänningar från Sverige så var det 50000 nya beredskapsjobb i gröna sektorer som skulle fram. Och jag är rätt säker på att Ygemans 80000 deporterade inte kommer att bli av i närtid heller.

.
    Vill man få ned volymerna, ja då stänger man gränsen och hänvisar till Dublinförordningen. Det borde ge effekt.
    Ense med dig om utmaningen i att deportera 80 000 människor. Det är ju också bara en början, många med tillfälligt uppehållstillstånd skall ju även ut så småningom. Och visst är det signalpolitik, men jag är rätt förvissad om att sossarna kommer att skärpa politiken om signalen inte går fram. Om inte MP då vill vara med får man stöd av M, för jag har svårt att se att de själva skulle vilja ta makten. De skulle då få föra en politik som är emot deras natur som nyliberaler och totalt reverserad jämfört med den som de använde för att skapa problemet. Men å andra sidan, politiker har korta minnen och ingen moral.
  • JTA
    FDFMGA skrev 2016-02-07 10:11:00 följande:
    Jag tror att du och Flash har vitt skilda uppfattningar om innebörden av signalpolitik.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet

Nej, men kanske till vilka politiken signalerar. Flash tror nog att sossarnas politik mest är en röstfiskningsbluff, medan jag tror att de är uppriktigt bekymrade. Fortsätter folkvandringen blir det av framför allt sossarna mödosamt uppbyggda välfärdssamhället allvarligt skadat. Nyvänsterns radikala systemkritik och nyliberalernas globaliseringsvurm står långt från klassisk sossepolitik. Nyliberaler och nyvänster har det gemensamt att de vill åstadkomma en radikal förändring av samhället, och massiv invandring är ett medel som har den konsekvensen.
  • JTA
    KillBill skrev 2016-02-08 10:19:45 följande:
    Regelverken förhandlar regeringen om med bla Afghanistans president.
    Det verkar som att du tror att bara ursprungsländerna går med på att ta emot sina egna medborgare, så kommer dessa gladeligen att sätta sig på planen och åka hem. Det är väl ändå lite godtroget? Vi talar ju om veritabla skitländer, de flesta skulle hellre vilja bo någon annanstans än där, även om de inte är omedelbart hotade av krig och förföljelser.
  • JTA
    Flash Gordon skrev 2016-02-07 15:38:58 följande:
    - Är signalen riktad mot utlänningarna som kommer att försöka komma till Sverige nu så fort vintern är över så måste de först och främst få höra talas om detta och därefter tro att de själva kommer att "drabbas" - och då är det nog rimligt att tro att de utlänningar som försöker ta sig in i Sverige inte utgår från att de skall nekas uppehållstillstånd här.

Så ja, jag menar att signalen i uttalandet riktar sig mot svenskarna i första hand för den kommer garanterat inte att stoppa särskilt många araber och afrikaner som sitter i Turkiet eller Libyen och väntar på första bästa båt till Europa och Sverige.
    Rykten om vart man skall åka, vilka länder som ger bäst villkor, kan sprida sig snabbt.

Får man veta att folk som åkt till Sverige får sitta i förvar i två år någonstans i den ultimata obygden i ett rum som de får dela med sex andra personer, innan de kanske, kanske får tillfälligt uppehållstillstånd, ja då kanske man väljer ett annat land.

Nog kan signalpolitiken gå fram. Jag föredrar att hoppas det. Man kan ju åtminstone konstatera att regeringen Reinfeldts signal till omvärlden att alla var välkomna definitivt tog skruv.
  • JTA

Så hade vi då en skapligt relevant diskussion om hur det skall gå till att lösa landets situation (om det ens går). Argument framfördes från olika sidor och stöttes och blöttes. Överens var vi förstås inte, det är ju en diskussions natur, men även jag insåg poänger i "motståndarens" resonemang. Kort och gott: En bra diskussion. Men sedan...

Sedan kom nihka.

Och då blir det som vanligt. SD, SD, SD. Vad SD-are gör, vad SD-are sagt, vad SD-are är. Och att det minsann är viktigt att diskutera den exakta innebörden av ett enda ord, vars betydelse har marginell eller ingen betydelse för diskussionen. Eller att ordet minsann har använts av högerextremister och därför säger mycket mer om den som använder ordet än dennes argument. Och sedan kommer FDFMGA och håller med. Och måste berätta vad han kallats i någon annan tråd. Av en SD-are, så klart. SD, SD, SD.

Snälla, gör er själva och alla andra en tjänst och FÖRSÖK ÅTMINSTONE.

• JTA
    nihka skrev 2016-02-11 01:28:15 följande:
    Försöker du rita om verkligheten nu igen. Nihka kom inte alls "sedan" utan första dagen. Om du inte tycker det är intressant att diskussionen innehåller vem gör vad och säger vad ber jag dig snegla på din egen trådstart.

Sedan kom JTA.

Och då blir det som vanligt. MP, MP, MP. Vad MP-are gör, vad MP-are sagt, vad MP-are är. Alla som inte delar dina åsikter etiketteras MP. Av en SD-are, så klart. MP, MP, MP. smile2.gif

Tråden handlar om Miljöpartiets ansvar för regeringens politik. Och då tycker du det är märkligt att det talas om Miljöpartiet i tråden.

Fan du är ju alldeles ... unik.

• JTA
    FDFMGA skrev 2016-02-12 01:05:48 följande:
    Ja, som det har använts i debatten, det vill säga att det finns många som har större asylbehov än de som sökt sig hit. Det är klart att det säkert är sant men samtidigt irrelevant eftersom en asylbedömning är individuell och baseras på om den enskilda individen har asylskäl eller inte och dels att de som egentligen har mest behjärtansvärda asylskäl men inte kommer hit heller aldrig kommer att söka asyl här - så jämförelsen är orimlig.

Jämförelsen påminner lite om min mammas tjat om att vi syskon skulle äta upp maten när vi var små: Tänk på de fattiga barnen i u-länderna, de skulle inget hellre vilja än att äta upp er mat.

Jaha, ja men skicka dit maten då.

Nej, resan är inte riskfri, inte heller "resan till resan". Till exempel är Libyen inte precis ett säkert land att befinna sig i för en flykting, men desperata människor tvingas ofta fatta desperata beslut.
    Problemet är att din morsa inte kunde skicka din mat dit. Men vi kan skicka stödet till där det gör som bäst nytta.

Svenska Afghanistankommittén har en budget på 250 miljoner, som bland annat räcker till 120 000 elever i deras skolor och ca 3 miljoner patientbesök på deras vårdcentraler. Jämför med kostnaden för 30 000 ensamkommande unga män, varav många är afghaner, som lär hamna på minst 30 miljarder. Som alltså kunnat räcka till 120 gånger SAKs verksamhet. Det blir 14,4 miljoner elever och 360 miljoner patientbesök. Sannolikt mer än landets totala behov.

Där har du maten du kan skicka till det här u-landet. Det finns ingen moral i att vi satsar så mycket på så få. 
  • JTA
    FDFMGA skrev 2016-02-12 09:41:10 följande:
    Ja, du är ju konsekvent, det har varit din linje under många år.

Problemet med Syrien och Irak är ju att det är krig där, det finns inga "strukturer" med möjlighet att bli varaktiga som det går att satsa på, utom möjligen kurdiska delen av Irak. Det finns heller inga länder i närheten som har potential att ta emot fler flyktingar, utom pissländer som Saudiarabien.

Hursomhelst, så verkar det kanske som du delvis kommer att få rätt. Det skulle inte förvåna mig om EU tvingas till en gemensam asylpolitik där Turkiet fungerar som en avlönad flyktingmottagare.
    Ja, jag fortsätter att tjata med samma gamla argument. För siffrorna är ju helt bisarra. Vill du göra en annan jämförelse kan du tänka dig att Sverige skulle kunna finansiera större delen av UNHCR för vad det kostar att ta emot dessa ensamkommande unga män med oklara skyddsbehov. Att ta emot flyktingar i Sverige är otroligt ineffektivt, och de som bryr sig om miljön (MP, MP, MP) måste även beakta att det belastar miljön mycket mer än att hjälpa på plats. Det finns inget försvar.
  • JTA

Hitler byggde motorvägar. Så akta er för att tala om motorvägar, det kan betraktas som att använda nazistiskt språkbruk och göra så att flyktingförläggningar börjar brinna. Och SD. Kom jag ihåg att nämna SD?

• JTA

Fridolin säger lagom inför MPs stämma att regeringen inte kommer att skärpa invandringspolitiken ytterligare. Det kan bara förstås som att MP inte kommer att vara med om det blir fler skärpningar. Idag skriver också DN att många kommunala MPare inte alls håller med om att skärpningarna i november var nödvändiga. Det låter som att MP förbereder en exit. Helt naturligt enligt mig. Vad de gjort i regeringsställning är helt emot MPs natur. Partiet passar med sin idealistiska attityd (eller naiva om ni vill) bättre som ständigt oppositionsparti. De är inte regeringsfähiga. www.dn.se/nyheter/sverige/tung-mp-kritik-mot-flyktingforslag/

Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande