Inlägg från: lagge2 |Visa alla inlägg
  • lagge2

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

Oj, ska nog inte se mer på nyheterna...inte bra för nattsömnen.

1000 tals krigsförbrytare bedöms finnas i Sverige enligt nyheterna !

• lagge2
    nihka skrev 2016-02-09 16:49:36 följande:
    Visst, men det är inte olagligt att inte lämna landet frivilligt. När exempelvis en person som kommer från ett land där det saknas återvändandeavtal får avslag i sin asylansökan gör den alltså inget kriminellt genom att inte återvända - även om regelverket föreskriver det.
    Det borde vara kriminellt att inte följa ett avslag och därmed genast lämna landet om man får avslag. Som det har varit hittills att man dessutom får behålla bidrag, är det inte helt galet ?

• lagge2
    Efter att ha läst igenom dagens händelser, dvs lite knivmord, någon våldtäkt, offentligt onanerande på bad och övergrepp på unga tjejer på skolbussar så undrar man....

Vad hände med vårt land ?
  • lagge2
    SmalaSara skrev 2016-02-13 13:20:13 följande:
    Många verkar önska sig en ren S regering. Inte mej emot. Men jag känner mig inte lika övertygad som som du att mp förbereder en exit. De har varit beredda på rätt mkt kompromisser hittills. Och S skulle bli väldigt svaga, eller ännu svagare kanske man ska säga, i en sån situation. De kanske vill kompromissa för att ha mp kvar. Återstår att se hur det blir.
    Det känns som att statsminister Löfvén mest bryr sig om opinionsundersökningar och försöker få migrationsverket och polisen att våga ta besluten han själv inte vågar att ta. Verkligheten är dock så att han måste lyssna på folket om han ska ha några röster alls i nästa val.

Du kan ju läsa kommentarer på Dagens Industri eller kolla vad folk har röstat på i Aftonbladets artikel.
    För den som är för lat för att läsa artikeln så tycker 95 % att invandringspolitiken varit naiv.

länkar :

www.di.se/artiklar/2016/2/12/ygeman-vi-vet-inte-om-det-racker/&flik=popularast

www.aftonbladet.se/debatt/article22198632.ab
  • lagge2
    lagge2 skrev 2016-02-13 16:14:59 följande:
    Det känns som att statsminister Löfvén mest bryr sig om opinionsundersökningar och försöker få migrationsverket och polisen att våga ta besluten han själv inte vågar att ta. Verkligheten är dock så att han måste lyssna på folket om han ska ha några röster alls i nästa val.

Du kan ju läsa kommentarer på Dagens Industri eller kolla vad folk har röstat på i Aftonbladets artikel.
    För den som är för lat för att läsa artikeln så tycker 95 % att invandringspolitiken varit naiv.

länkar :

www.di.se/artiklar/2016/2/12/ygeman-vi-vet-inte-om-det-racker/&flik=popularast

www.aftonbladet.se/debatt/article22198632.ab
    Lägger till en extra artikel......93 % vill ha fler poliser, hårdare straff samt utvisning.

Känns som att moderaterna borde haft Tomas Tobé som partiledare, klok man !

www.aftonbladet.se/debatt/article22246029.ab
  • lagge2
    SmalaSara skrev 2016-02-13 16:56:59 följande:
    Jo, nog har opinionen svängt det sista. Och nu väller åsikterna fram; åsikter som folk kanske inte vågat (?) ventilera innan. Vårt asylsystem är illa anpassat till hur det ser ut idag. Kanske har det egentligen varit dåligt länge. Men det har inte märkts av så tydligt när antalet asylsökande varit lägre.

Nu är jag socialdemokrat så jag kan inte påstå att jag håller med Ivar Arpi om allt precis. Men han är onekligen en duktig debattör. Sansad och saklig. Ofta delad på Facebook.
    Jag skulle vilja säga att Ivar Arpi är bäst...näst bäst är Tomas Tobé

"Redan brott som har ett straffvärde på mellan 6 och 12 månaders fängelse ska kunna leda till utvisning för personer som inte är svenska medborgare"
  • lagge2
    SmalaSara skrev 2016-02-13 17:11:55 följande:
    Jag vet inte.. Jag tycker att Löven är svår att läsa av. Men han verkar vara en pragmatisk person som vill få saker gjorda. Jag tycker inte han förtjänar riktigt så mkt kritik som han fått.

Jag hade föredragit Ygeman som är tydligare, och dessutom en klassisk vänstersosse - alltså gammaldags vänster, inte identitetspolitik-vurmare.

Jo, opinionen verkar har svängt. Men just såna webbundersökningar på Aftonbladet vet jag inte riktigt om jag tycker är så bra källa.
    Nä, du har rätt....Aftonbladet är ju rejält vänstervridet (läs exempelvis ledartexter av Karin Pettersson....huuuaa) och därmed kanske opinionen på en mer neutral sida hade varit 99 % som tyckt att politiken varit naiv. Läs gärna på DI vad folk tycker.

Jag håller med om att Ygeman är tydligare och känns som att han vågar prata om problemen. Löfvén svarar aldrig på frågor och talar helst om att han är stolt. Om han är stolt över att han stod med en skylt och lockade hit folk för att sedan ångra sig....då vill jag påpeka att svenska folket snarare har en skämskudde framför ansiktet när vi pratar med exempelvis våra danska vänner.
  • lagge2
    SmalaSara skrev 2016-02-13 17:36:14 följande:
    Hmmm ja, jag tror faktiskt inte att webbröstarna återspeglar Aftonbladets ledarsida. Väldigt många läser Aftonbladet utan att vara det minsta vänster. Det är omöjligt att veta vilka som röstar där och därför blir undersökningen ganska ointressant. Tycker jag då. Men det kan man ju ha olika uppfattning om.

Sen är ju resten av tidningen opolitisk också. Det är rätt längesen sossarna sålde allt utom ledarsidan till schibstedt.
    SmalaSara skrev 2016-02-13 17:36:14 följande:
    Hmmm ja, jag tror faktiskt inte att webbröstarna återspeglar Aftonbladets ledarsida. Väldigt många läser Aftonbladet utan att vara det minsta vänster. Det är omöjligt att veta vilka som röstar där och därför blir undersökningen ganska ointressant. Tycker jag då. Men det kan man ju ha olika uppfattning om.

Sen är ju resten av tidningen opolitisk också. Det är rätt längesen sossarna sålde allt utom ledarsidan till schibstedt.
    Håller med om att det inte är en sanning att det måste vara just 95 %, om det skulle vara 85 % eller 99,9 % spelar ju heller inte så stor roll, Jag ville bara belysa att folket är enigt i sin åsikt.

Läser man här på Familjeliv så finns det ett par skribenter som skriver hundratals inlägg som försöker få fram åsikten att det finns inte problem med migrationen och som försöker få det till att folket vill ha öppna gränser. Detta menar jag att artikeln i Aftonbladet och kommentarer på Dagens industri motbevisar med tydlighet. Stäng gränsen, skärp straffen och skydda befolkningen....så tycker folket !

• lagge2
    SmalaSara skrev 2016-02-13 17:51:10 följande:
    Ja, opinionen verkar ha svängt, som sagt. Riktigt hur drastiska "folk" vill va, eller hur många som vill ha skärpta regler tycker jag är svårt att veta. Jag har svårt att tro att en majoritet vill stänga gränsen. Men jag vet ju inte. Men det kommer väl att visa sig i kommande opinionsundersökningar och liknande. Och inte minst näst val.
    Jag träffar enormt mycket folk i mitt jobb och alla pratar om invandringen nu...och jag har inte hört någon som vill att vi ska fortsätta på den inslagna vägen.

Enligt min mening är det en förkrossande majoritet för stängda gränser och frågan är väl snarare hur radikala folk är kring de som redan kommit hit. Där tycker jag det finns en del som tycker man ska gå på datumet 24 november (och folket får skylla på sin statsminister för att han stod med en välkommen-skylt fram tills han den dagen tog fram stopp-skylten). Andra förespråkar ju att man ska riva upp alla beslut exempelvis tre år tillbaka i tiden. Alla tycker att man ska utvisas om man begår brott enligt de åsikter jag har hört. Och innan någon svarar detta....jag pratar inte med SD-folk  =)
  • lagge2
    Rataxes skrev 2016-02-13 18:16:53 följande:
    Jag upplever SD som ett parti som i högre grad än M kramar välfärdsstaten.
    M har väl med bilan hängande över sig tvingats göra avbön för sin tidigare partiledares ogenomtänkta uttalanden medan SD glatt slickar i sig de andra partiernas misslyckanden.
    Bra ändå att flera partier har nyktrat till i frågan...

Läs gärna artikeln :

"Redan brott som har ett straffvärde på mellan 6 och 12 månaders fängelse ska kunna leda till utvisning"
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande