• JTA

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

"Regeringen har gett i uppdrag till polisen och Migrationsverket att förbereda avvisningar av upp till 80.000 personer som sökte asyl i Sverige i fjol. Chartrade plan ska användas och inrikesminister Anders Ygeman beskriver det som en ”mycket stor utmaning”."

www.di.se/artiklar/2016/1/27/tiotusentals-asylsokande-avvisas/

Som alla vet ingår Miljöpartiet i regeringen och delar ansvaret för dess beslut. Detta måste vara det mest flagranta sveket mot sina väljare av något svenskt parti i historien. 

Om alla människor vore rationella, borde inte då  Miljöpartiet få precis noll väljare till nästa val? 
  • Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande
  • JTA
    Anghammarad skrev 2016-01-28 13:02:53 följande:
    Vad är nytt i detta? Sverige har i alla tider utfört en prövning av asylrätten för dem som kommer hit. De som bedöms sakna asylskäl får inte vara kvar. Det är ingen "massdeportation" utan det sätt som Sveriges, och alla andra västländer,  migrationspolitik fungerar. 
    Är du miljöpartist? Skulle du rösta på miljöpartiet efter detta? Du måste väl förstå att det rimmar väldigt illa med Miljöpartiets migrationspolitik som alltid varit extremt generös. Skicka tillbaka 80 000 personer, det är ju som att utvisa hela Gävle kommun.
  • JTA
    Anghammarad skrev 2016-01-28 15:28:33 följande:
    Vad har det med saken att göra? Detta är så som asylprocessen fungerat i Sverige i många många år.  
    Jo, vi vet nog hur asylprocessen fungerar. Nu var frågan om Miljöpartiets inställning till att avvisa motsvarande hela Gävle kommun. Partiet med den mest generösa inställningen till invandring, det parti som helst vill ha fri invandring, med en partiledare som stod och grät i TV för att de var tvingade att stoppa invandringen. Detta är vad frågan handlar om.
  • JTA
    FDFMGA skrev 2016-01-28 17:42:56 följande:
    Hade jag röstat på dem så skulle jag ha varit besviken på en del punkter, men inte avseende regeringens sätt att hantera flyktingfrågan.

Ärligt talat så finns det väl få om ens någon som röstat på MP som inbillat sig att partiet inte anser att flyktingars asylskäl ska prövas och att de som inte har giltiga asylskäl trots detta ska få stanna i Sverige.
    Ärligt talat skulle jag tro att rätt många av MPs sympatisörer gärna ser fri invandring. Skrattretande också att höra så många säga att det som sker nu har man alltid stått för. Ja vadå, det är ju fullt normalt att utvisa 80 000 personer. Så har det alltid varit. Haha, garvar ihjäl mig. För inte så länge sedan var man minst en fascist om man föreslåg någonting liknande, eller ens nämnde en siffra. Det finns tydligen en klass av människor i det här landet som helt saknar minne och samvete.
  • JTA
    FDFMGA skrev 2016-01-28 21:24:29 följande:
    Det tror jag inte. Jag har inte sett många som argumenterat för att man inte ska ha en asylprocess. Det vill säga att man ska ha asylskäl för att få stanna.
    När så många saknar identitetshandlingar och de länder de säger sig precis ha flytt ifrån är i kaos, handlar värderingen av de framförda asylskälen mest om att tro på folk eller inte. Och då kan man vara mer eller mindre generös. Miljöpartiet har alltid framstått som extremt generösa med vad som skall betraktas som tillräckligt bra asylskäl (eller med andra ord tillräckligt bra story). Nu beordrar regeringen, där Miljöpartiet är en del, berörda myndigheter att avvisa tiotusentals människor varav de flesta säkert har en skapligt bra story. Det är inte alls generöst. Det kommer att bli fällas många tårar och spillas en del blod för att genomföra detta. Alla dessa människor skall jagas fatt på, samlas ihop, sättas på ett plan och sedan lastas av i olika länder som de allra flesta skulle vilja slippa. Detta har Miljöpartiet bestämt skall genomföras. Ingenting av detta kommer i närheten av vad de sagt sig stå för. Romson torde ha slut på tårar.
  • JTA
    nihka skrev 2016-01-28 22:57:40 följande:
    Eller hur. Precis som "regeringen har gett i uppdrag till skatteverket att förbereda avvisningar av upp till 80 000" ansökningar om skatteavdrag.

För alla ansökningar om skatteavdrag borde gå igenom precis som alla ansökningar av asyl. smile2.gif
    nihka skrev 2016-01-28 23:22:45 följande:
    Ja, om det är så enkelt är det väl bara för dig att ansöka om asyl och sedan leva i lyx. Allt du behöver göra är ju att dra en av dina tillräckligt bra stories.

Precis som förväntat är nihka en av de som nu säger "nä vadå det här är väl ingenting?".

Jag är ändå förvånad. Vi har nu (möjligen) EUs hårdaste asylpolitik och vi skall deportera asylsökande en masse. Alla dessa människor som miljöpartisterna tills alldeles nyligen kallade "flyktingar". Det slutar inte heller med dessa 80 000. Miljöpartiet har ju bestämt att de allra flesta inte skall få mer än tillfälligt uppehållstillstånd så även de skall så småningom deporteras.

Och miljöpartisterna rycker på axlarna och säger "ja vadårå?". Vad tror ni folk tycker om er?

• JTA
    En god vän skrev 2016-01-29 10:07:53 följande:
    Så endast för att partiledningen accepterar ett särskilt förslag så innebär det att gräsrötterna, alla aktiva medlemmar och alla sympatisörer till partiet automatiskt gör det också?
    Nej. Det borde snarare vara så att sympatisörerna gör uppror eller röstar med fötterna. Skulle gärna se tecken på det. Men istället får jag en massa duckande och glidningar.
    En god vän skrev 2016-01-29 10:11:58 följande:
    Du är inte så haj på siffor, va?

Gävle kommun har 100 tusen invånare, inte 80 tusen.
    OK, tack.

80 000 är förstås bara början. Miljöpartiet har ju bestämt att asylanter som får sin ansökan behandlad efter april i år kommer som bäst att få tillfälligt uppehållstillstånd (förutom barnfamiljer som ansökt innan 24 nov 2015). Såvitt jag vet jobbar man fortfarande med 2014 års ansökningar. Det betyder att en mycket stor del av de 160 000 som kom hit 2015, plus en del av de som kom 2014, plus alla som kommit i år, så småningom kommer att deporteras. Det torde röra sig om uppåt 200 000 personer.

Alltså som två stycken Gävle kommun.
    En god vän skrev 2016-01-29 10:47:15 följande:
    Fel, FI är numera det enda parti som förespråkar fri invandring (bortsett ifrån Liberala partiet som i väljarandel är att betrakta som obefintligt).

Åsa Romson är förresten språkrör, inte partiledare.
    OK, tack. Finns säkert också något annat litet obskyrt libertarianskt parti som är ännu mer invandringsvänliga än Feministiskt initiativ. Som likt dem inte heller sitter i regeringen och tar beslut om att deportera hundratusentals av de som till alldeles nyligen kallades flyktingar.
    En god vän skrev 2016-01-29 10:52:58 följande:
    Varför var du så tyst om Moderaternas och Socialdemokraternas svängningar i flyktingfrågan då?
    M och S har definitivt förtjänat massor av kritik. Läste att de nu anmält varandra till KU för respektives invandringspolitik. Skall man skratta eller gråta? Det positiva är förstås att med den här utvecklingen kommer det att dröja mycket länge innan den katastrofalt ansvarslösa invandringspolitik som Miljöpartiet stått för blir möjlig att torgföra igen. Det kanske fortfarande finns en chans att rädda Sverige.

Så länge kan du väl starta en tråd om M och S så diskuterar vi saken där. I den här tråden avhandlas Miljöpartiets sanslösa svek mot sina väljare.

• JTA
    themia skrev 2016-01-29 15:04:33 följande:
    Be my guest.

Som om du bekymrar dig om flyktingarna, det är Miljöpartiet du vill åt.

När en akut kris uppstår måste man tänka om, även om det prövar på. Sånt förstår miljöpartister, men tydligen inte du.
    I den här tråden är det hycklarna jag vill åt. Hycklare är det värsta jag vet. Det verkar finnas gott om dem i Miljöpartiet.

Jag har inga problem att förstå omsvängningen till en realistiskt syn på vad som måste göras. Det är vad man ägnade sig åt tidigare som inte går att förstå. Det är omöjligt att acceptera att man nu låtsas som att man inte förstod vad man ställde till med med den tidigare fullständigt verklighetsfrämmande politiken. Om man under lång tid signalerar att det går bra att komma hit så kan man inte bli förvånad om det kommer hit en massa människor.

Miljöpartister förefaller vara idealister som hittar på en massa vansinnigheter och sedan rycker på axlarna åt konsekvenserna. Man ville ju vara goda människor, tråkigt att humanismen bara fungerade så länge inte så många tog den på allvar.
  • JTA

Hehe, nu har ni uppenbarligen tappat greppet. Inte ett enda relevant inlägg. Invänder mot ordbildning? Tysk dessutom?! Nazzz... Asylant, debutant, idiot savant.

• JTA

Migrationsverkets nya prognos för antalet asylsökande under 2016: 70 000 till 140 000 personer.

Sossarna visade under slutet av 2015 att de kan vara resoluta beslutsfattare. De kommer knappast att låta även 2016 bli ett folkvandringsår.

Hur ställer sig Miljöpartiets sympatisörer till att partiet kan komma att medverka till att deportera ytterligare upp till 140 000 människor?

Ovanpå de ca 200 000 människor (asylsökande med avslag plus tillfälliga uppehållstillstånd som gått ut) som Miljöpartiet redan har beslutat att förpassa ur landet i en massdeportation utan dess like.

Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande