• Johan75

Sambo dricker för mycket!

Anonym (alkisdotter) skrev 2016-01-28 10:46:27 följande:
    Om sambon inte mår bra av att han dricker så ÄR det ett problem. För henne. Och därmed för familjen (om man räknar ett par som familj).
    Ja, men det är inte per definition ett problem som enbart ligger hos honom. Trådstarten ger ju sken av att det inte finns några problem med att han dricker förrutom att det åker alkohol in i munnen. TS skriver ju att alkoholen "inte har några konsekvenser för honom".
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (alkisdotter) skrev 2016-01-28 10:59:38 följande:
    Med sambon menade jag henne, TS. Blev felsyftning.
    Ok, jag förstod vad du menade. Nu gäller problemet alkohol som är väldigt laddat, men annars så blir det rätt konstigt om något är ett problem för en av parterna i ett förhållande - utan att den parten egentligen kan peka på vad som är problemet. Om TS vill förmedla till sin sambo att hans alkoholkonsumtion är problematisk för henne, samt önskar skapa en förståelse hos honom - då behöver hon nog precisera mer varför han ska ändra sig.
  • Johan75
    Anonym (Orolig) skrev 2016-01-28 11:27:03 följande:
    Korrekt uppfattat. Drickandet har inga konsekvenser (än så länge). Jag oroar mig för framtida konsekvenser av hur han lever idag. Dels för hans fysiska hälsa men också att det kan spåra till ett missbruk.
    Om han nu ofta dricker ca en flaska vin fyra dagar i veckan så är det kanske ett missbruk redan nu. Sen är det alltid svårt att sia om vad som ska hända i framtiden. Förstår att du oroar dig, men samtidigt är det kanske inte era eventuella framtida barn du ska oroa dig för just nu. Är du orolig för hans hälsa just nu så tycker jag du ska fortsätta ta upp det, men låta hypotetiska framtida missbruk och barn stanna utanför diskussionen. 
Svar på tråden Sambo dricker för mycket!