• Anonym (Orolig)

Sambo dricker för mycket!

Är orolig över min sambos alkoholkonsumtion. Vanligtvis dricker han 3-4 kvällar i veckan, allt i från en halv flaska röd vin till två flaskor eller mer om det är nån festlig tillställning. Saken är den att alkoholen inte har några konsekvenser för honom, han tappar aldrig kontrollen eller bli dryg, utan är alltid glad och samlad och blir sällan bakis. Han är uppvuxen inom resturangbranchen och har fram tills för några år sedan själv arbetat inom restaurang och som bartender. Några av hans vänner har liknande alkoholvanor men är ändå lite mer medvetna och lever mer hälsosamt skulle jag säga. När jag tar upp orimligheten i att dricka så mycket/ofta blir han sur, det går inte diskutera detta med honom alls. Han ser inget problem. Vad tycker ni, är det jag som överreagerar? Om inte hur kan jag få honom att sluta dricka så mycket?

• Svar på tråden Sambo dricker för mycket!
  • Anonym (alkisdotter)

Din frågeställning: "Hur kan JAG få honom att sluta dricka så mycket", är fel. Du kan faktiskt inte det. Om han inte ser det som ett problem, eftersom det inte får konsekvenser för honom, så kommer han fortsätta dricka. Konsekvenser eller ren vilja kan få honom att sluta. Framförallt egen vilja och insikt. Han har inget av det. Vissa människor har supit bort både jobb, bostad och familj. Och fortsätter dricka. Andra slutar dricka när frun/maken flyttar pga det myckna drickandet. Så om det är jätteviktigt för dig så ställer du ultimatum. Men slutar han mot sin vilja så lär du få en sur gubbe ständigt.

Så jag tror att antingen får du fortsätta tjata, acceptera eller flytta.

• Anonym (A)

En halv flaska är två fyllda glas vilket i min värld inte är så mycket. Två flaskor vid en festligare tillställning är inte heller så mycket på en hel kväll för en karl.

Så, hur mycket dricker han egentligen de här 3-4 dagarna i veckan? Två glas per dag? Visst, mer än många andra, men det är inte kopiösa mängder.

• Anonym (alkisdotter)
    Anonym (A) skrev 2016-01-27 15:38:28 följande:
    En halv flaska är två fyllda glas vilket i min värld inte är så mycket. Två flaskor vid en festligare tillställning är inte heller så mycket på en hel kväll för en karl.

Så, hur mycket dricker han egentligen de här 3-4 dagarna i veckan? Två glas per dag? Visst, mer än många andra, men det är inte kopiösa mängder.
    Det spelar ingen roll hur mycket/litet han dricker. Är det ett problem för familjen så är det dags att göra något åt det. Jag själv blev hyperkänslig som barn bara jag hörde en kork dras upp ur en vinflaska. Resten av min familj var likadana. När pappa korkade upp blev vi nervösa och stämningen blev låg. Är det så hos TS så är det dags för sambon att ta hänsyn kan jag tycka.
  • Anonym (A)

Absolut (alkisdotter), nu läste jag inte in att det finns några barn i detta hem.
    Jag förstår att om ts sambo känner sug, måste ha vin så är det början på ett problem, men det behöver inte vara så i detta fallet.

• Anonym (alkisdotter)
    Anonym (A) skrev 2016-01-27 15:52:29 följande:
    Absolut (alkisdotter), nu läste jag inte in att det finns några barn i detta hem.
    Jag förstår att om ts sambo känner sug, måste ha vin så är det början på ett problem, men det behöver inte vara så i detta fallet.
    Om sambon inte mår bra av att han dricker så ÄR det ett problem. För henne. Och därmed för familjen (om man räknar ett par som familj).
  • Anonym (A)

Om de tu ser olika på det så kanske de bör göra slut. Ifall han inte är benägen att dra ner på det, vilket han inte verkar vara.

• Johan75
    Anonym (alkisdotter) skrev 2016-01-28 10:46:27 följande:
    Om sambon inte mår bra av att han dricker så ÄR det ett problem. För henne. Och därmed för familjen (om man räknar ett par som familj).
    Ja, men det är inte per definition ett problem som enbart ligger hos honom. Trådstarten ger ju sken av att det inte finns några problem med att han dricker förrutom att det åker alkohol in i munnen. TS skriver ju att alkoholen "inte har några konsekvenser för honom".
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (alkisdotter)
    Johan75 skrev 2016-01-28 10:56:17 följande:
    Ja, men det är inte per definition ett problem som enbart ligger hos honom. Trådstarten ger ju sken av att det inte finns några problem med att han dricker förrutom att det åker alkohol in i munnen. TS skriver ju att alkoholen "inte har några konsekvenser för honom".
    Med sambon menade jag henne, TS. Blev felsyftning.
  • Johan75
    Anonym (alkisdotter) skrev 2016-01-28 10:59:38 följande:
    Med sambon menade jag henne, TS. Blev felsyftning.
    Ok, jag förstod vad du menade. Nu gäller problemet alkohol som är väldigt laddat, men annars så blir det rätt konstigt om något är ett problem för en av parterna i ett förhållande - utan att den parten egentligen kan peka på vad som är problemet. Om TS vill förmedla till sin sambo att hans alkoholkonsumtion är problematisk för henne, samt önskar skapa en förståelse hos honom - då behöver hon nog precisera mer varför han ska ändra sig.
  • Anonym (A)
    När jag tar upp orimligheten i att dricka så mycket/ofta blir han sur, det går inte diskutera detta med honom alls.

Orimligheten ligger i ts tycke, men det betyder inte att hon har rätt.
    Jag som gillar att dricka vin skulle aldrig söka mig till en partner som är nykterist då de skulle skära sig och tråka ut mig.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (alkisdotter) skrev 2016-01-27 14:49:01 följande:

Din frågeställning: "Hur kan JAG få honom att sluta dricka så mycket", är fel. Du kan faktiskt inte det. Om han inte ser det som ett problem, eftersom det inte får konsekvenser för honom, så kommer han fortsätta dricka. Konsekvenser eller ren vilja kan få honom att sluta. Framförallt egen vilja och insikt. Han har inget av det. Vissa människor har supit bort både jobb, bostad och familj. Och fortsätter dricka. Andra slutar dricka när frun/maken flyttar pga det myckna drickandet. Så om det är jätteviktigt för dig så ställer du ultimatum. Men slutar han mot sin vilja så lär du få en sur gubbe ständigt.

Så jag tror att antingen får du fortsätta tjata, acceptera eller flytta.

Du har rätt i att jag inte kan få honom att sluta om han ibte vill. Jag önskar bara att han hade nån insikt i att det skadar kroppen och är farligt på sikt. Tänker också när vi får barn att jag inte vill att de ska få en för normaliserad syn på alkohol. Att han klarar av de mängder han gör betyder inte att våra barn så småningom kan hantera det.
  • Anonym (Orolig)
    glutten skrev 2016-01-27 15:34:25 följande:

Är det din sambos fysiska hälsa du oroar dig över?

I nuläget ja. Och att han ska bli riktigt beroende, då vet man ju inte vad det får för sociala konsekvenser. Sen är det jäkligt oattraktivt med, att han har noll karaktär utan dricker och äter precis vad han vill.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (A) skrev 2016-01-27 15:38:28 följande:

Oftast bli det en flaska till vardags och 1,5 vid middagar (restaurang t ex) och 2 vid fest, nån gång blir det 3 flaskor. Tror du det är farligt?
  • Anonym (Orolig)
    Johan75 skrev 2016-01-28 10:56:17 följande:

Korrekt uppfattat. Drickandet har inga konsekvenser (än så länge). Jag oroar mig för framtida konsekvenser av hur han lever idag. Dels för hans fysiska hälsa men också att det kan spåra till ett missbruk.
  • Anonym (A)

Så en flaska på torsdag, fredag och lördag, samt lite mer om det vankas fest?
    Jag känner rätt många som konsumerar det. Jag själv ligger inte där, men väl vin i princip varje fredag och lördag. Visst är det i överkant, men jag känner mig inte speciellt chockerad.
    Det går ju inte att svara på om han kommer att utveckla ett beroende pga detta.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (A) skrev 2016-01-28 11:14:25 följande:

När jag tar upp orimligheten i att dricka så mycket/ofta blir han sur, det går inte diskutera detta med honom alls.

Orimligheten ligger i ts tycke, men det betyder inte att hon har rätt.

Jag som gillar att dricka vin skulle aldrig söka mig till en partner som är nykterist då de skulle skära sig och tråka ut mig.

Jag tycker också om vin men det innebär inte att jag dricker vin varje gång jag känner för det. Min uppfattning år att alkohol är skadligt i större mängder och att det därför är något man unnar sig. Choklad är också gott, pizza med men risken för diverse folksjukdomar gör att jag inte äter det varje gång jag är sugen.
  • Johan75
    Anonym (Orolig) skrev 2016-01-28 11:27:03 följande:
    Korrekt uppfattat. Drickandet har inga konsekvenser (än så länge). Jag oroar mig för framtida konsekvenser av hur han lever idag. Dels för hans fysiska hälsa men också att det kan spåra till ett missbruk.
    Om han nu ofta dricker ca en flaska vin fyra dagar i veckan så är det kanske ett missbruk redan nu. Sen är det alltid svårt att sia om vad som ska hända i framtiden. Förstår att du oroar dig, men samtidigt är det kanske inte era eventuella framtida barn du ska oroa dig för just nu. Är du orolig för hans hälsa just nu så tycker jag du ska fortsätta ta upp det, men låta hypotetiska framtida missbruk och barn stanna utanför diskussionen. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-01-28 11:16:52 följande:
    Du har rätt i att jag inte kan få honom att sluta om han ibte vill. Jag önskar bara att han hade nån insikt i att det skadar kroppen och är farligt på sikt. Tänker också när vi får barn att jag inte vill att de ska få en för normaliserad syn på alkohol. Att han klarar av de mängder han gör betyder inte att våra barn så småningom kan hantera det.
    Skaffa inte barn med honom! Ni kommer bara bli osams och du kommer bli den tjatiga morsan som inte unnar honom att slappna av efter jobbet.

Precis som du skriver så är det jäkligt oattraktivt med en sk vuxen människa som inte kan ta ansvar för vad den stoppar i munnen.
  • Anonym (alkisfru)

Den mängden alkohol är inte normal eller sund. Att han inte reagerar är en varningssignal för alla. De som jobbar inom missbruksvården skulle säga åt dig att den mängden inte är en liten eller normal mängd alkohol utan rejäla mängder. Särskilt när det dricks upprepade gånger i veckan. Ett normalt glas vin är 1,5 dl ca och det är rätt många glas vin i två flaskor vin. 

Svar på tråden Sambo dricker för mycket!