• Erica01

Supersnabb och god mat efter förskolan?

Som rubriken lyder, söker tips på löjligt enkel och snabb mat att slänga fram efter en blötslaskig, kall, trött, blöt och arg (ni vet hur det kan vara...) hämtning på förskolan som smakar ok även för vuxna.

Typ makaroner och köttbullar eller fiskpinnar osv, fast liiiite godare.

Har inget emot hel/halvfabrikat eller andra fusk. I det här sammanhanget är allt tillåtet. Utom take away, av praktiska skäl.

Djupt tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Supersnabb och god mat efter förskolan?
  • Ful Anka

Du värmer naturligtvis något i micron som du har lagat dagen innan. Förberedelse är allt här i livet. Viktigt att lära dom små det.

This is my life and I don't care
  • Voodoodoll

Baconröra och makaroner. Klipp baconen i bitar och stek tills de fått färg, släng ner en hackad gul lök och en röd hackad paprika, fräs, i med en halv matlagningsgrädde, lite mjölk och ett par 3-4 teskedar ketchup. Klart!

Pasta carbonara, korv stroganoff med lite roligare korvar än falukorv, kyckling- och pastasallad (färdighackad sallad och grillad färdig kyckling så går det snabbt).

• Aniiee

Ha pajer, piroger, pizzabitar, matmuffins och fyllda frallor på lut i frysen. Alltid bra att ha, vare sig man har övertrötta 4-åringar eller 14-åriga vargar hem efter skolan som vill ha mellis.

Ta en helg och baka ordentligt, så har ni ett tag.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Sous

Jag vägrar äta uppvärmd mat till middag, det gör jag ändå till lunch varje dag. Däremot så förbereder jag massor kvällen före, om man ska ha rotsaker/potatis så skalar jag och skär dessa och lägger i en bunke kallt vatten i kylen tills det är dags att laga middag. Om vi ska ha fisk så är den tinad och ligger i kylen, samma med köttfärs, kött/kyckling är redan skuret och ligger på en tallrik inplastat, ost är riven och sallad gjord osv. Det händer tom att jag ställer fram bunke/skålar/kryddor/tillbehör osv. och mäter upp ris/pasta i förväg.

Högst en halvtimmes matlagning och dukning tycker jag är ok på vardagar, och på den tiden med lite förberedelse så kan man lätt laga enkla rätter som fiskgratäng med eget potatismos och dillsås, lax i ugn med ex fetaost eller pepparrot och ris, fyllda tomater/paprikor med köttfärs och ris, pasta med olika såser, ex köttfärssås eller skinksås, bönbiffar/kikärtsbiffar med spiskummin och tillbehör, kyckling med quesadilla, enklare soppor som grön ärtsoppa/morots/potatissoppa och pannkaka (gärna ugnspannkaka eller saffranspannkaka) osv.

Sen får man vara effektiv, om barnet är hungrigt redan på hemvägen så ger man några äppelklyftor eller dylikt direkt, parkera sen framför tv:n. Fort in med maten i ugnen/sätt på spisen etc. Medan maten puttrar dukar man och diskar undan/fyller diskmaskinen vartefter. Målet är att man ställer fram maten och köket är städat. Då är det snabbt gjort att duka av bordet sen.

• Leah1

Koka pasta, men innan du har ut vattnet, slänger du i skinka/kassler. Häll av vattnet men spara lite i botten. Ha i creme fraiche,mjölk/grädde, tomatpuré, chilisås och kryddor och låt det bli varmt. Vill du ha kräftstjärtar i så har jag det i sist istället... Lite buljong i vattnet är gott.

• elyse

Här hemma är en favorit såhär; koka tortellini. Stek en burk majs, knäck i två ägg och rör om. När tortellinin är klar häller man i den i pannan, rör om och strör på persilja och parmesan. Tar 10 min.

• Anna74a

Jag brukar fräsa på kikärtor med lök, curry och kryddor man gillar.
    Sedan kör jag ned stavmixern i det med en klick creme fraiche.
    Sedan lägger man det i ett tunnbröd eller tortilla tillsammans med någon hackad god grönsak, ev någon kall sås.
    Enkelt och väldigt gott.

• S c h n a

Mina barn (f -08 och -11) älskar omelett, men en panna räcker inte till båda så de brukar få det som mellanmål istället. Fruktsallad är en hit med, varsina morötter, mackor, flingor, havregrynsgröt. Det sista gör de gärna själva i mikron. (per person: 1 dl havregryn, 2 dl vatten, 2 min)

• Erica01

Tack för alla tips! De flesta dagar lagar jag "ordentlig" mat men just de där hopplösa dagarna när alla skriker av trötthet (typ även jag...) behöver jag ett spontant nödalternativ. Skippa blomkålscurryn eller laxpastan och bara hiva fram typ... korv med bröd - fast gott! :)

Rester i frysen är ju genialt, hur kunde jag glömma den uppenbara.

Har ni andra hel/halvfabrikat som ni tycker smakar ok? Jag gillar gulaschsoppa på burk, men det gör inte mina barn tyvärr...

• S c h n a
    Erica01 skrev 2016-01-27 09:31:43 följande:

Tack för alla tips! De flesta dagar lagar jag "ordentlig" mat men just de där hopplösa dagarna när alla skriker av trötthet (typ även jag...) behöver jag ett spontant nödalternativ. Skippa blomkålscurryn eller laxpastan och bara hiva fram typ... korv med bröd - fast gott! :)

Rester i frysen är ju genialt, hur kunde jag glömma den uppenbara.

Har ni andra hel/halvfabrikat som ni tycker smakar ok? Jag gillar gulaschsoppa på burk, men det gör inte mina barn tyvärr...

Mina gillar den om jag blandar den med creme fraiche. Det går att köpa 2 st för 50 på Ica Maxi denna vecka och då tänkte jag köpa den men fick syn på köttfärssåsen och köttbullarna. (konserver det med) Köttfärssåsen hade jag i lasagnen igår och det gick hem. Köttbullarna är galet goda enligt mig och ena barnet, men inte andra.

Lasagnen som blev över fryste jag ner i portioner förresten, då går det ju snabbt sen.
  • lallallalla

3 äkta "5-minutare" ;)

Hårdkoka ägg söndag kväll. Kan förvaras 5-7 dagar i kylen. Används på macka, i sallad eller som de är när behovet av snabbt mellanmål är extremt. (till sallad kan man ha färdigriven ost &/ färdigstrimlad skinka)

Kallskuret och potatissallad. Kallskuret som är vakuumförpackat håller ganska bra. Ha en kall sås hemma också. (Kolla in Eriks såser.)

Pitabröd, baguettröra (finns olika sorter, står ofta vid potatissallad en) och kallskuret (eller färdiggrillad kyckling, men den ska nog köpas samma dag, så då spricker 5 min.)

• lallallalla

Vi brukar också laga mat den e flesta kvällar, men jag planerar för en dags "kaos" varje vecka, så att det alltid finns en "5-minutare" hemma. :)

Jättebra tråd! Massor av fina tips!

• Ramborg

Spenatsoppa

Blomkålssoppa

Är supersnabbt att göra. Fryst spenat i en gryta, lite vatten och grädde, buljongtärningar. Puttra några minuter, det räcker. Alternativt skär ner ett blomkålshuvud i vatten, lite grädde och buljongtärning, kör med stavmixer när det kokat lite lagom.

Klicka i en klick creme fraiche och ha ostmacka till. Ev ägghalvor i soppan om du orkar koka och skala.

42.
Svar på tråden Supersnabb och god mat efter förskolan?