• AmIAlone

Bli gravid med sojaisoflavoner!

Vi har försökt bli gravida i ett år nu och har gjort utredning som visar en blockerad äggledare och nedsatt antal spermier. De rekommenderade ivf men vi vill prova ett tag till på egen hand.

Efter att ha googlat runt lite på amerikanska forum om fertilitet så läste jag en tråd om sojaisoflavoner och tydligen ska det vara naturens Pergotime. Man ska äta minst 100mg och högst 200mg per dag i 5 dagar, t.ex. cykeldag 2-6 eller 3-7.

Jag har beställt mina tabletter härifrån: www.vitaminbutiken.se/sojaisoflavoner-tillskott-soja-isoflavoner-kosttillskott.html

Här finns en tråd med mycket info och många som provat: community.babycenter.com/post/a25234421/soy_isoflavones_for_dummies

Här finns massa inlägg från folk som lyckats: babyandbump.momtastic.com/pregnancy-first-trimester/429970-soy-isoflavones-works-success-stories.html

Hade denna månad ägglossning från den "friska" sidan så väntar in mens eller förhoppningsvis plus på stickan om lite mer än en vecka. Nästa månad blir det troligtvis ÄL från den blockerade sidan så jag tänker vänta med att ta tabletterna tills månaden efter det. Då tänker jag ta 100 mg/dag på cykeldag 3-7.

Är det någon mer därute som vill hänga på och testa detta? Eller som kanske redan testat och vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Bli gravid med sojaisoflavoner!
  • AmIAlone
    hoppfullsnart40 skrev 2016-05-11 09:48:08 följande:
    Ja då hoppas vi på 12:e gången gillt :)
    Malin 845 skrev 2016-05-11 09:08:27 följande:
    Skit också :(
    Det gör vi verkligen! <3
  • AmIAlone

Idag är cd15 och tog nyss ett till äl-test som jag tycker är nästintill positivt, eller vad säger ni? Kan det bli så här starkt ifall ÄL redan varit?

Har dock lotionflytningar och ont i tuttarna som vanligtvis brukar komma några dagar efter ÄL... Hmm, ska i alla fall sexa järnet ikväll för säkerhets skull. :)

• hoppfullsnart40
    AmIAlone skrev 2016-05-11 11:42:06 följande:

Idag är cd15 och tog nyss ett till äl-test som jag tycker är nästintill positivt, eller vad säger ni? Kan det bli så här starkt ifall ÄL redan varit?

Har dock lotionflytningar och ont i tuttarna som vanligtvis brukar komma några dagar efter ÄL... Hmm, ska i alla fall sexa järnet ikväll för säkerhets skull. :)

Tycker det ser ut dom ÄL är på gång inom kort. Jag hade tagit det som positivt. Ja ligg på för tusan! :)

Ett sånt starkt har jag aldrig fått
  • AmIAlone

Var tvungen att ta ett till äl-test nyss och fick ännu starkare, helt klart positivt. Troligtvis innebär det ÄL imorrn eller på fredag. Jahopp, då blir det sexytime ikväll och resten av veckan. Hoppas hoooppaaaas det händer nåt nu... Vi har hållt oss i typ 3-4 dagar så borde samlats på lite fler små simmare. :)

• Malin 845

Vilka cykel dagar ska man ta tabletterna? Är på dag 3 nu. Kan jag ta dem dag 5-9? Har inte fått hem dem än.

• AmIAlone
    Malin 845 skrev 2016-05-12 21:26:24 följande:

Vilka cykel dagar ska man ta tabletterna? Är på dag 3 nu. Kan jag ta dem dag 5-9? Har inte fått hem dem än.

Ja, du kan ta dom 5-9 men det är nog absolut senast. Hoppas de kommer idag annars får du vänta. :(
  • Malin 845
    AmIAlone skrev 2016-05-13 08:54:12 följande:
    Ja, du kan ta dom 5-9 men det är nog absolut senast. Hoppas de kommer idag annars får du vänta. :(
    De kom idag :). Då börjar jag med dem imorgon? :)
  • AmIAlone
    Malin 845 skrev 2016-05-13 15:18:55 följande:

De kom idag :). Då börjar jag med dem imorgon? :)

Härligt!!! Jag tycker du kan ta redan ikväll. :)

Hur många mg ska du ta?
  • Malin 845
    AmIAlone skrev 2016-05-13 15:56:22 följande:
    Härligt!!! Jag tycker du kan ta redan ikväll. :)

Hur många mg ska du ta?
    Jag tar munkpeppar också. Men vilken dos tycker du? De är 50 mg :)
  • AmIAlone
    Malin 845 skrev 2016-05-13 19:03:56 följande:

Jag tar munkpeppar också. Men vilken dos tycker du? De är 50 mg :)

Jag har läst att man absolut inte ska ta munkpeppar när man tar soja. Så pausa med munkpeppar och börja med 50-100 mg soja och se hur din kropp reagerar. Jag började med 100 mg första cykeln, och andra och tredje cykeln tog jag 150-200.

Men som sagt, ta inte munkpeppar under cykeln du tar soja.
Svar på tråden Bli gravid med sojaisoflavoner!