• AmIAlone

Bli gravid med sojaisoflavoner!

Vi har försökt bli gravida i ett år nu och har gjort utredning som visar en blockerad äggledare och nedsatt antal spermier. De rekommenderade ivf men vi vill prova ett tag till på egen hand.

Efter att ha googlat runt lite på amerikanska forum om fertilitet så läste jag en tråd om sojaisoflavoner och tydligen ska det vara naturens Pergotime. Man ska äta minst 100mg och högst 200mg per dag i 5 dagar, t.ex. cykeldag 2-6 eller 3-7.

Jag har beställt mina tabletter härifrån: www.vitaminbutiken.se/sojaisoflavoner-tillskott-soja-isoflavoner-kosttillskott.html

Här finns en tråd med mycket info och många som provat: community.babycenter.com/post/a25234421/soy_isoflavones_for_dummies

Här finns massa inlägg från folk som lyckats: babyandbump.momtastic.com/pregnancy-first-trimester/429970-soy-isoflavones-works-success-stories.html

Hade denna månad ägglossning från den "friska" sidan så väntar in mens eller förhoppningsvis plus på stickan om lite mer än en vecka. Nästa månad blir det troligtvis ÄL från den blockerade sidan så jag tänker vänta med att ta tabletterna tills månaden efter det. Då tänker jag ta 100 mg/dag på cykeldag 3-7.

Är det någon mer därute som vill hänga på och testa detta? Eller som kanske redan testat och vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Bli gravid med sojaisoflavoner!
  • Malin 845
    AmIAlone skrev 2016-04-26 22:22:08 följande:

Jahapp, nu kom liiite blod så imorrn kommer nog mensen igång.

Skit också :/
  • hoppfullsnart40
    AmIAlone skrev 2016-04-27 08:26:58 följande:
    Mm, jävla skit. Nu håller vi tummarna för dig! :)
    Så obehagligt det känns i höger äggstock i dag. Det rycker som det brukar göra i ögat ibland, sen har jag ont bak i ryggen?
    Har glömt om det brukar kännas så vid ägglossning-
  • Kasperina

Har bara läst TS så jag vet inte om det hänt något, men har du en fungerande äggledare så fångar den upp ägg även från den andra äggstocken så problemet ni har är din mans spermier.

När jag opererade bort min ena äggledare fick jag träffa en fertläkare som forskat just på hur äggstockar och äggledare samverkar, och han berättade att även om man har två fungerande äggledare kan vänster plocka upp ägg från höger äggstock och tvärtom. Efter operationen har jag blivit gravid på första försöket tre ggr trots att jag inte kollat vilken sida som släpper.

• Kasperina

Kan tillägga att före operationen hade jag mycket svårare att bli gravid än efter, lyckades två ggr, båda gångerna på nionde försöket (två tidiga mf).

Vad är felet med din äggledare? Är det "bara stopp" eller är den inflammerad?
    Jag hade en inflammerad säcktuba (hydrosalpinx) och hittade info om att en sådan inflammation kan göra det svårare att bli gravid. 

• AmIAlone
    Kasperina skrev 2016-04-27 11:01:11 följande:

Kan tillägga att före operationen hade jag mycket svårare att bli gravid än efter, lyckades två ggr, båda gångerna på nionde försöket (två tidiga mf).

Vad är felet med din äggledare? Är det "bara stopp" eller är den inflammerad?

Jag hade en inflammerad säcktuba (hydrosalpinx) och hittade info om att en sådan inflammation kan göra det svårare att bli gravid. 

Hej!

Hade ingen inflammation utan den var bara blockerad så det är ju i alla fall tur.

Gynekologen förklarade även det där att den andra äggledaren kan plocka upp ägget. Dock sitter blockeringen precis där äggledaren går ihop med livmodern, så förmodligen plockar blockerade äggledaren upp sin sidas ägg, men äggen kommer lixom ingen vart sedan pga stoppet.

Jag vet att det största hindret är sambons spermier som är för få och troligtvis kommer vi behöva göra ivf för att bli gravida. Dock är dom inte så få att det är totalt omöjligt för oss. Så det enda jag gör nu (tills sambon säger ja till ivf) är att försöka maxa chanserna så gott det bara går. Efter snart 15 månader så är förväntningarna inte så höga, men den lilla gnistan av hopp tycka ej lämna mig. :)
  • AmIAlone
    hoppfullsnart40 skrev 2016-04-29 13:45:21 följande:

Då börjar jag med ProgesterAll idag :)

Härligt! :)
  • AmIAlone
    hoppfullsnart40 skrev 2016-04-29 13:45:21 följande:

Då börjar jag med ProgesterAll idag :)

Hur går det? Känt några symtom som kan tyda på att det lyckats? ;)
  • AmIAlone
    Malin 845 skrev 2016-04-27 10:28:47 följande:

Tålamod har jag inget ;)

När har du bim?
Svar på tråden Bli gravid med sojaisoflavoner!