• snedtak

Vad tycker ni om ordet hen? Ta del i enkätundersökning

Zadre skrev 2016-01-26 18:43:21 följande:
    Ingen är hen. Alla är en han eller hon.
    "Hen" är till för att användas om man inte vet könet på en person eller för att skydda personens identitet och ingenting annat. När folk insisterar på att kallas hen för att de inte "känner sej som en han eller hon" vill jag slå vederbörande på käften.
    Varför vill du slå dem på käften? Jag tycker könsbegreppet är ganska komplicerat så jag ser det inte som konstigt att det finns personer som inte "är" någotdera.

Känner du samma sak inför transsexuella?
  • snedtak
    Zadre skrev 2016-01-27 18:36:35 följande:
    Nu är det bara nånting jag säger och inget jag skulle göra, men jag blir irriterad på de som säger så.
    Könbegreppet är inte komplicerat. Det finns bara två kön, punkt slut. Sen om man är mer pojkflicka eller flickpojke gör inte en till mindre tjej/kille. Jag är väldigt grabbig av mej men det gör inte mej till mindre kvinna än någon annan. Och om man känner att man är fel kön är en helt annan sak, men att komma och påstå att man inte är något av könen är så urbota dumt att klockorna stannar.
    Jag håller med om att man kan vara tjej eller kille och vara både tuff eller mjuk, det ändrar inte vilket kön man tillhör.

Om det är så tydligt för dig, hur definierar du "man" respektive "kvinna" då?
    Utifrån vilka könsorgan de föds med? Hur klassar du de som föds utan eller med båda? Eller de som genomgått könskorrigering?
    Utifrån kromosomuppsättning? Hur klassar du  alla om föds med något annat än XX och XY? Eller någon som föds med XX och genomgår könskorrigering?
    Annat?

Vad är det som bestämmer att man är man eller kvinna, enligt dig?
  • snedtak
    Zadre skrev 2016-01-27 20:35:44 följande:
    Har aldrig sagt att jag lider av det. Stör mej bara på när folk på allvar menar att det finns fler än två kön.
    snedtak skrev 2016-01-27 20:06:52 följande:
    Jag håller med om att man kan vara tjej eller kille och vara både tuff eller mjuk, det ändrar inte vilket kön man tillhör.

Om det är så tydligt för dig, hur definierar du "man" respektive "kvinna" då?
    Utifrån vilka könsorgan de föds med? Hur klassar du de som föds utan eller med båda? Eller de som genomgått könskorrigering?
    Utifrån kromosomuppsättning? Hur klassar du  alla om föds med något annat än XX och XY? Eller någon som föds med XX och genomgår könskorrigering?
    Annat?

Vad är det som bestämmer att man är man eller kvinna, enligt dig?
    När det gäller könskorrigering så har jag redan sagt att om man känner att man har fel kön är en helt annan sak, då är det "bara" att rätta till det, men om man däremot hävdar att man är ingetdera utan en "hen" är idiotiskt.
    Enkelt. Utifrån könsorgan. En man som opererat om sej till kvinna (eller ska till att göra det och lever som kvinna) har fortfarande och kommer alltid att ha XY kromosoner för det går inte att göra nånting åt. Har man båda delarna/inget alls så utgår man ju från hur de känner sej, precis som transexuella.

Nu finns det ju tillochmed folk som menar att de är "Genderfluid" dvs att de ena dagen känner sej mer som en kille och andra mer som en tjej. En sån människa går inte att ta på allvar.
    Barn som föds med båda delarna och inte opererar om sig, vad är dessa? Eller sådana som inte föds med varken det ena eller det andra könsorganet? Eller om man opererar bort andra?
Svar på tråden Vad tycker ni om ordet hen? Ta del i enkätundersökning