Grande Rock skrev 2016-01-27 19:15:32 följande:
På vilket sätt lider du av hur dina medmänniskor väljer att definiera sig själva?
Har aldrig sagt att jag lider av det. Stör mej bara på när folk på allvar menar att det finns fler än två kön.
snedtak skrev 2016-01-27 20:06:52 följande:
Jag håller med om att man kan vara tjej eller kille och vara både tuff eller mjuk, det ändrar inte vilket kön man tillhör.
Om det är så tydligt för dig, hur definierar du "man" respektive "kvinna" då?
Utifrån vilka könsorgan de föds med? Hur klassar du de som föds utan eller med båda? Eller de som genomgått könskorrigering?
Utifrån kromosomuppsättning? Hur klassar du alla om föds med något annat än XX och XY? Eller någon som föds med XX och genomgår könskorrigering?
Annat?
Vad är det som bestämmer att man är man eller kvinna, enligt dig?
När det gäller könskorrigering så har jag redan sagt att om man känner att man har fel kön är en helt annan sak, då är det "bara" att rätta till det, men om man däremot hävdar att man är ingetdera utan en "hen" är idiotiskt.
Enkelt. Utifrån könsorgan. En man som opererat om sej till kvinna (eller ska till att göra det och lever som kvinna) har fortfarande och kommer alltid att ha XY kromosoner för det går inte att göra nånting åt. Har man båda delarna/inget alls så utgår man ju från hur de känner sej, precis som transexuella.
Nu finns det ju tillochmed folk som menar att de är "Genderfluid" dvs att de ena dagen känner sej mer som en kille och andra mer som en tjej. En sån människa går inte att ta på allvar.