Inlägg från: Symetrical |Visa alla inlägg
  • Symetrical

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-03-04 10:29:33 följande:

Jag kände mig jättesjuk med ont inhalsen och sänkt innan jag plussade (från äl+3 till äl+8 sen plussade jag på äl+9 precis när jag började känna mig frisk). I vanliga fall är jag aldrig så sjuk mer än 1-2 dagar. Har hört att det är ganska vanligt att bli sjuk i början, Symetrical var också det kommer jag ihåg att hon sa.

Stämmer bra! Höll i sig löjligt länge för mig också (i över en vecka) som även jag är väldigt frisk i grunden.
  • Symetrical
    eagle87 skrev 2016-03-04 10:29:05 följande:

Har en fråga, hört om flera på senaste tiden som fått MF vecka 8-12... Ja trodde MF risken var minimal efter v 6-7 när man sett hjärtslag på ul.. Så de som får MF v 8-12 är de oftast MA? Eller? Hört att de enda som kan gå fel efter man sett hjärtslag är när moderkakan tar över progestron etc men de bara 2-3% chans? Fattar inget

Det är dessvärre en del som kan gå fel, även efter man sett hjärtat i v 6-7 (exv när moderkakan skall ta över i v 9-10 precis som du skrev). Har man däremot sett hjärtat slå senare än v 9 minskar risken till ca 2% dvs samma som efter v 12.

Vanligast när man får MF efter v 10 är absolut MA. Fostret har oftast inte överlevt övergången till moderkaksförsörjningen då och sen tar det ytterligare några veckor för kroppen att inse att embryot slutat utvecklas.
  • Symetrical
    sagoskog skrev 2016-03-04 11:27:20 följande:

Jag går in i vecka 12 idag, 11+0 :) tiden går mycket fortare än man tror. Jag trodde aldrig jag skulle komma ifrån v 5, 6 typ. Det gick så segt. Men sen så bara svisch så är man där. Nu längtar jag bara efter att illamåendet ska lägga sig. Och kub förstås.

Efter kub så känns det ganska ok att berätta. Men jag vet inte hur vi ska göra det riktigt? Vill inte göra en stor grej av det där man högtidligt ska avslöja nyheten. Nej fy vad jag hatar sånt. Helst hade jag lagt upp en liten notis på fb och låtit det vara så. Men risken är att de närmaste, familjen och så, kommer ta illa upp om de inte fått veta det på förhand och lite mer personligt. Har ni några tips?

Den här satte vi på sonen både hemma hos min familj i jul och sen hemma hos sambons i mellandagarna, så fick de haja själv.

• Symetrical
    201405 skrev 2016-03-04 16:36:32 följande:

Om jag ska på vul v 8+4 kan moderkakan ha tagit över helt då eller är det för tidigt?

Men det kan inte vara vanligt eller? Vill ju kunna slappna av efter vul:et :/

om allt ser bra ut i v 8+ nånting är det väldigt liten risk att något går snett.
  • Symetrical
    201405 skrev 2016-03-04 16:42:59 följande:

Tror inte på dig :p känns som v 12 är ert år bort för mig ;)

Men så skönt för er att nått den milstolpen! Känner du att du kan slappna av nu? :)

Vi kommer berätta för våra familjer efter vul i v 9 då om det ser bra ut, sen går vi nog ut med det "in public" efter v 12 :) Jag har redan en idé, då jag föder upp katter och ska para min ena hona nu när som så kommer hon vara dräktig när jag är i v 12 och då tänker jag skriva något liknande "stackars min sambo som måste bo med två gravida" och bild på mig o katten haha ;) lite orginellt så hoppas jag :)

Jättekul idé ju!
  • Symetrical
    201405 skrev 2016-03-04 16:44:06 följande:

Åhh så gulligt! Började typ gråta - dumma hormoner :p

Know the feeling!
    sagoskog skrev 2016-03-04 18:03:26 följande:

Vad gulligt! Jag vet inte riktigt hur mina barn kommer ta den här nyheten, så osäkert om de kan agera budbärare :-0 men de kommer nog vara bland de första som får veta.

Aha... Du tror inte att de kommer bli överförtjusta, eller..? :-/
  • Symetrical
    sagoskog skrev 2016-03-04 18:53:57 följande:

Det kan gå precis hur som helst. I det långa loppet så kommer de nog tycka att det är roligt. Men de kan nog bli lite chockade. Den ena är ganska svartsjuk av sig och inte särskilt barnkär, medans den andra är barnkär och inte ett dugg svartsjuk.. så de kan ju reagera helt olika också. Nu på senast har de dessutom blivit lite avskräckta genom att bara träffat superkinkiga, halvsjuka barn i deras värsta trots-faser. Men jag hoppas det går bra ;) är nästan mest nervös för deras reaktion, de är ju alla närmsta familjen.

Förstår det. Men folk, så även barn, kan överraska en ibland.
  • Symetrical
    eagle87 skrev 2016-03-05 19:04:07 följande:

Gick nyss på toa O fick massa rosa blod på pappret. Jag dör

Håller med föregående talare. I nuläget låter det som ett litet blodkärl kan ha brustit. Vilken vecka är du i idag?
  • Symetrical
    eagle87 skrev 2016-03-06 05:29:09 följande:

Inte sovit hela natten.. Har inte kommit ngt på pappret på typ 5 timmar O nu kommer typ beigha/ bruna flytningar på pappret.. Fortf inget i trosorna... Ärligt tror ni de början på MF?

Gumman, det där ser ut som gammalt blod! Exakt så fick jag i v 10. Först kom det ljusrosa flytningar under helgen, som inte oroade mig märkbart. Dock fick jag en såndär brunblandad flytning (ganska rejäl ändå!) sen på måndagsmorgonen, så då ringde jag och bokade akut vul samma dag. Allt såg bra ut och den gynekologen sa att det förmodligen var en lite bristning nånstans i slidan eftersom jag inte hade någon blödning inne i livmodern, varför jag först fick rosa flytningar och sen brunfärgad (= gammalt blod).

Håller tummarna för att det är liknande för dig! Vet du när du får komma in? <3
  • Symetrical
    201405 skrev 2016-03-05 21:22:48 följande:

Nu är jag ynklig, superförkyld med feber inatt och har börjat få halsbränna tillbaka. Haft fel på magmunnen så opererades i oktober och innan op hade jag halsbränna varje kväll i två månader kanske så är lagom trött på det! :( Kan det vara graviditeten som ger halsbränna? (inte att förväxlas med sura uppstötningar)

Halsbränna/sura uppstötningar är väldigt vanligt när man är gravid, ffa om du har haft problem med magmunnen innan. Jag själv knaprar losec som värsta pillertrillaren dagligen nu.

Gällande bubbelpoolen brukar det vara okej så länge det inte är en offentlig (med tanke på bakterierisken). Man skall dock inte sitta för länge, för det är egentligen överhettningsrisken som är värst. Och se till att drick MASSA vatten. Gärna någon form av vätskeersättning innan.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend