Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Angående barnvagnspratet så finns det knappt något jag hatar mer än barnvagnsdjungeln. Det finns INGEN syskonvagn som jag är nöjd med.
    Enkelvagnen vi har nu är fantastisk och konstigt nog har jag efter 1,5 år fortfarande inte hittat en enda negativ/opraktisk sak med den trots att det verkar finnas någon lite nackdel med alla vagnar man köper eftersom jag hittar små fel på alla andra vagnar, så det är bara att ställa in sig på det och försöka prioritera. Men efter att haft den här alldeles perfekta vagnen så är jag alldeles för bortskämd nu när jag ska hitta en syskonvagn som inte uppfyller alla mina krav.. Skulle vilja förvandla vagnen vi har nu till en syskonvagn..
    Verkligen i-landsproblem...

• Sajocawa
    Sajocawa skrev 2016-04-05 20:40:21 följande:
    Snygg är den ju definitivt! Hoppas den är lite praktiskt också!
    Åh telefonen hittar på egna meningar.. lite praktiskt förstår jag att den är.. Menade: hoppas att den är LIKA praktiskt ;)
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-04-05 21:07:46 följande:
    Får känslan när man läser och hör folk prata att det är lite så, för och nackdelar med alla. Vilken vagn är det du har haft som du är supernöjd med? :)
    Vi har en Teutonia Cosmo (från 2014, så vet egentligen inte vilka förändringar som gjorts sen dess) och det är lite roligt för ingen vet knappt vilket märke Teutonia är, vilket visserligen är aningen tråkigt om vi nu skulle vilja sälja vagnen för den kostar sjukt mycket pengar precis som alla andra "fina" märken (trots att den knappt marknadsförs..) men har kasst andrahandsvärde, de flesta jag sett ger bort sina gratis eller tar nån hundralapp...antagligen bara för att ingen vill punga ut flera tusenlappar för en vagn dom aldrig hört talas om. Men jag är såå nöjd på alla sätt och vis och jag tycker verkligen det är synd att inte fler vet om dessa vagnar.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-04-06 12:20:42 följande:

Hur tycker ni att jag ska göra med UL? Hade ju ett vul i vecka 8 när vi såg hjärtat slå och så. Nu är nästa ul inte förrän vecka 18 eftersom man inte får göra kub här. Känns så länge till dess och så när symptomen försvinner mer och mer kanske man vill se nått mer. Frågan är: tycker ni det är bortkastade pengar (ca 1200 spänn) att göra ett ul i v.12 eller 13 när vi redan gjort ett i v.8 och har nästa i v.18? Eller hade ni gjort det?

Gör det! Så värt! Vid den tidpunkten är det ju faktiskt en bebis man ser och inte bara en liten jordnöt.. :)
  • Sajocawa
    sagoskog skrev 2016-04-06 15:01:47 följande:
    Det tycker jag inte är bortkastat. Om man inte är väldigt orolig och vill ha graviditeten bekräftad (vilket jag antar är främsta anledningen och så god som någon) så kan jag tycka att ett tidigt vul/ul är lite bortkastat. Det finns ju inte så mycket att titta på så tidigt, mer än en fläck i en större fläck i en mörk fläck ;) men ett senare ul är ju en hel upplevelse. Man ser hur den sprattlar, fingrar, fötter etc. Så nej, det är verkligen inte bortkastat. Sen görs rul oftast senare än i v. 18 (17+). Jag har rul om exakt 15 dagar och är då i v. 19 (18+1) och det är stor risk att jag kommer få göra om det pga att alla delar de ska kontrollerar i hjärtat kan vara svåra att se så tidigt. Det känns som de kollar fler saker nuförtiden på rul och att det därför har blivit lite framskjutet. Men jag vet inte. Känns som om det är mer standard att göra det i v.20. Hur som helst så skulle jag nog lägga in ett ul kring v. 13 om jag var du och hade tid och råd.
    Fast bara så du vet så är du faktiskt i vecka 18 när du gör ditt RUL. Inom sjukvården räknas veckorna som 18 = 18+0 - 18+6. Det är alltså den veckan man menar när man säger att RUL oftast görs i vecka 18. :)

Men håller med om att det ofta blir senare.
    Loppan, har du fått tid till RUL?
    Jag fick göra i vecka 20 första gången (fast blev tillbakaflyttad några dagar så var mitt i vecka 19) och i vintras skulle jag också ha varit i vecka 20 vid RUL om jag inte fått missfall..
    Hoppas jag faktiskt får ett bokat så tidigt som i vecka 18 den här gången!!
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-04-06 20:49:25 följande:

Nu har jag vart där iallafall på mama Mia! Åh herregud. Det var det sjukaste jag vart med om. Barnet rörde på sig!! Så sjukt!! Hon sa 10+1 enligt längden. Så jag kom någon dag framåt. Men ändrar sig säkert på kub. :P

Men vad roligt!! Grattis! <3
  • Sajocawa
    sagoskog skrev 2016-04-06 20:59:59 följande:
    Ja jag vet (ser dock att jag skrivit tvärtom i mina exempel) :) Men det jag menar är att de ansåg att min tid i v. 18 är för tidig. De försökte boka om mig till ett par veckor senare, men det var inte möjligt pga att de redan hade fullbokat :/

Nackdelen med att göra det för tidigt är att de kanske inte kan kontrollera alla organ. Då får man ju förhoppningsvis en ny tid (de har väl akuttider kvar i dessa fall). Inte mig emot att göra flera ul, men tror det kan trigga en oro. Man vet kanske inte 100 % säkert om t.ex. skiljeväggarna i hjärtat inte syns pga att det är för tidigt eller för att den inte finns. Känns onödigt att utsätta sig för den oron i ett par veckor om man kan undvika det. Det var också anledningen till att jag "kämpade" för att göra kub enligt min tids-uträkning ist för att gå på bm:s uträkning och få göra om det.
    Jaha okej... Ja ur den synpunkten är det ju lite trist med en så tidig tid då... Inte tänkt på det så faktiskt om jag ska vara ärlig, man är ju bara så ivrig att få komma dit och se bebis.. :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-04-07 08:01:41 följande:

Kom pyttelite (verkligen några prickar) klarrött, färskt blod på toapappret. Har inte haft ont i magen och är så lite att jag är ganska säker på att det kommer från typ småsår från själva fiifi för där känns detså torr och stram plötsligt. Igår kliade det så mycket typ som att när man har sår som läker eller har rakat sig när man är torr i huden om ni fattar? Men har inte rakat mig nu. Nån som haft nått liknande? Sorry Tmi, men vill kolla bara - lite orolig blir man ju med en gång man ser blod särskilt eftersom illamåendet försvunnit också.

Jag tycker inte det låter så allvarligt, än så länge i alla fall, om det bara är så lite. Men ring gärna och dubbelkolla en gång för mycket än för lite. Vet inte hur det funkar med sjukvården i Norge, kan du få komma in för en koll för en sån sak eller finns det någon att ringa för att bara rådfråga?
  • Sajocawa
    Längtar88 skrev 2016-04-09 02:57:46 följande:

Här kommer party-poopern, fick veta igår att jag fått ett ma. Visste från första vul att nått var fel (men ville ignorera och hitta anledningar till allt) och när jag i onsdags fick små blödningar ihop med starkare mensvärk ringde jag. Behövde inte resonera utan de gav mig en tid redan dagen efter= när sjukvården lyssnar är de inte bra. Sa åt mig att vara sängliggandes. Bara vila. Men innerst inne visste vi nog alla redan. De stämde inte med tiden på första vul när de flyttade mig 2 v bak, jag missade att tempa och var stressad men äl flyttas inte 2 v för mig. Längsta har varit en vecka sen... Enligt senaste mens skulle jag vara v 12 (11+3 ca) men bebis var 7+5. Inga hjärtslag och kall. Läkaren sa den dog förra veckan baserat på första vul uträkningen. Jag litar inte på de. Men såg med egna ögon att den var still och kall, annars hade jag inte klarat ta tabletterna. Kämpar ändå med alla "tänk om" tankar.

Frågan jag har nu är att jag fick tabletter att ta för att hjälpa kroppen stöta ut bebis. Fick små kramper några minuter efter att jag tog allt och började blöda lite som mens. Det var runt 16. Fick rådet att gå en sväng runt huset för att hjälpa kroppen (låg i sängen och grät) och vid 23 tiden kom de som rödfärgat vatten i bindan precis innan vi gick ut. Kom hem och blödde ut 1 klump stor som en enkrona. Blödde riklig mens i ca en timme. Gick på toa och de kom en ny klump stor som ett stort plattat hallon/5 krona. Blödde fortfarande lika. Vid 01 satte jag dit 2 bindor för att kunna sova (rann och en binda var för kort) och de var de. Även fast jag gick lite idag på kvällen (legat och gråtit hela dagen i sängen igen och klarar inte folk) blödde jag inte mer. Kommer lite rött blod och små koagulationer när jag torkar mig.

Jag vet att de kan inte vara klart även fast jag önskar. Vill bli av med den här mardrömmen. Nån som varit med om liknande? Började ni blöda sen? Rädd för skrapning och att nått ska bli förstört.

Klarar inte gråta mer, huden under ögonen svider av allt salt från tårarna

Åh <3 Vad ska man säga, jag är så ledsen för din skull, även fast det inte hjälper dig ett dugg.

Den som inte vill läsa om mitt missfall kan sluta läsa här ;)

Ska förklara hur det var för mig så du har något mer att "jämföra" med..
    När jag fick veta om mitt MA i 10+0 hade fostret troligtvis aldrig börjat leva, för när jag va på ultraljud i 6+0 var allt rätt storlek men hjärtat slog inte (än) men i 10+0 hade det redan börjat tillbakabildats så det var mindre än 6+0 så ingen vet om det hade hunnit börja leva eller inte men troligtvis inte. En vecka senare fick jag cytotec och jag blödde så mycket klumpar heeeeeela dagen, så när jag skulle sova 12 timmar efter att jag tog tabletten så satte jag på mig min dotters blöja + 2 bindor...
    Morgonen efter var det inte en droppe som hade kommit, så jag kände direkt på mig att allt kan inte ha kommit ut för det kan omöjligt ha slutat så tvärt och att jag bara råkade gå och lägga mig efter att ha sista klumpen kommit, sån bra tajming har man ju inte..
    Blödde som vanlig mens i 10-11 dagar och var sen på återbesök den 12e dagen och mycket riktigt var det lite rester kvar men som hon sa skulle komma ut med nästa mens.

Man kan ju aldrig veta om den ena blöder lika mycket som den andra, det kanske är superindividuellt men jag tycker det känns som att du inte fått ut allt. Kanske du kan ringa gyn och rådfråga så att det inte blir onödigt långdraget för dig? Jag fick dessutom infektion i livmodern som inte var sådär superskönt och det känns som att det borde berott på alla rester som låg kvar..

Hoppas det snart går vägen för er igen! Massa kramar <3
  • Sajocawa

Var på inskrivning idag, bokat in mig på en hel del framöver.
    Bokade cellprov nästa vecka så att jag får det gjort nu i tidig graviditet, annars måste jag vänta till efter förlossningen..
    Ska på nästa ultraljud 9 maj, på min födelsedag. Underbaraste presenten att få se lilla hjärtat!
    Sen har vi bokat RUL i juni också!!
    Mycket roligt att se fram emot nu!

Berättade dessutom för hela min klass i helgen (på fb..haha) , så idag har jag dessutom fått 17 grattis, det börjar verkligen kännas på riktigt nu!

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend