Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

frestelsen skrev 2016-10-26 14:50:33 följande:

Asså känns helt overkligt att säga det men jag hoppar in i tråden här nu:) får jag det? Har inte tagit digitalt, eller jo men dum boken kom upp så fick ett nytt test. Men jag har fåt plus på gravkollen, billiga tester och cb plus så är GRAVID!! Vågar inte va superglad förns v. 12 efter alla dumma mf!! Men tänker inte lägga fokus på mf utan ta en dag i taget:)

Grattis och välkommen!
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-26 16:54:04 följande:

Blodtrycket fortsätter uppåt så nu säger de att de eventuellt vill sätta igång födseln, men skulle gärna vilja föda utan igångsättning så det inte sks dra ut massor på tiden :(

Är ca 5-7min mellan värkarna nu så kanske det sätter igång naturligt innan de hinner göra nått om jag har tur. Väntar ändå på blodsvaren för det tar en stund att göra den analysen tydligen.

Hoppas det sätter igång av sig själv. Men även om det skulle bli igångsättning så behöver det verkligen inte bli värre eller längre. Har hört om flera som har haft riktigt snabba och smidiga igångsättningen nyligen. Men lycka till oavsett :) Hållet timmarna <3 <3
  • sagoskog

Grattis Loppan! Dessa FF -bebisar är verkligen något extra. Man blir aldeles rörd <3

• sagoskog
    eagle87 skrev 2016-10-28 14:15:59 följande:

Är så trött på att ligga i sängen dagtid när mamma / mannen passar bebisen... ligga O försöka somna O kan inte somna skapar sååå mkt ångest... samtidigt orkar jsg inte vara uppe O göra ngt när jag e sååå trött... ingen kraft i kroppen O känns som hjärnan är full med bomull.... dagarna blir nätter som blir dagar.. Han e 8 dagar idag.. i och med att jag inte spenderar mkt tid me han förutom amning och blöjbyte så känns de intr heller som vi knutit an... tycker inte heller amningen e mysig.... snälla hjälp...

Åh vännen <3 jag lider med dig. Vad tufft :/ när jag har svårt att sova på det sättet (för mig alltså: man är liksom skittrött, men speedad och har en puls som man vore ute på en rask promenad). Så beror det på att jag har för höga halter stresshormoner i kroppen. Som nybliven mamma är det verkligen inte konstigt eller ovanlig. Det kan ju lägga sig av sig själv efter hand eller så kanske du behöver stöd av någon. Bvc brukar vara bra på att hantera sånt (jag blev av bvc remitterad till mvc psykolog som sedan remitterade mig till en stress-inriktad fysioteurapeut pga stressymptom jag hade när tvillingarna var nyfödda). Men det finns också lite snabba sätt att omedelbart sänka stresshormonerna i kroppen. Mest effektivt är träning (enligt mig). Vet inte hur du mår fysiskt nu, men en lätt promenad kanske är möjligt? Sen finns det olika avslappningsövningar och läkemedel. T.ex. sobril kan man ta när man ammar. Det blir man både trött och lugn av (tyvärr föreligger risk för tillvänjning). Ang anknytningen så gör det inget om det tar tid. Det kommer att komma. Jag tror att det viktigaste är att det inte blir ytterligare ett stressmoment för dig. Kram <3
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-10-31 05:09:35 följande:

00.14 på sitt bf 31/10 valde hon att titta ut. En mycket punktlig tjej. <3 Det gick fort på slutet och förlossningen gick bra. Tack du underbara som uppfann epidural. ^^

Åh grattis! Herregud vad det går undan. Verkligen haglar bebisar nu. HoppasNi mår bra och får njuta nu <3
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-31 11:19:16 följande:

LIlleman har gått ner från 3600 till 3200 vilket är för mycket på de dagarna så blir en natt till på sjukhus. Står på med att pumpa varannan timme och så får lilleman lite ersättning också var tredje timme. Känns lite lättare nu med mätt och glad bebis som ligger brevid och sover men håll tummarna för att mjölken kommer igång idag - här är en som verkligen längtar hem

Förstår att du vill hem! Undrar vad det är som gör att de går ner så olika. Kan ju skilja jättemycket. Stora bebisar tappat ju oftast mer än små. Antar det är pga att en större kropp kräver mer? Men det skiljer ju även massor på jämnstora. Vad skönt att kunna stötta till med ersättning och få en nöjdare kille. Ger ni med kopp eller flaska? Jag vill gärna introducera flaska, men jag är lite nojjig att det ska ställa till något. Tvillingarna fick flaska redan dag 3 och det gick jättebra att kombinera med amningen.. men är ändå nojjig. Hur mår ni annars? Har ni bestämt er kring namn? Vi har bara förnamnet klart, trots att hon är en månad imorgon.
  • sagoskog
    Iskristall skrev 2016-10-31 12:17:22 följande:

Men stort grattis GästenT! Ja, det var en punktlig tjej

Här väntas det fortfarande. Vår flicka kommer inte vara lika punktlig dock och komma idag på bf...

Antar att du inte är så pepp på detta.. men knip till 11/11 :) Det är min födelsedag och ett superbra datum att landa på! Till och med den glömskaste kommer ihåg min födelsedag :) jag gissar på 11/11.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-31 13:11:43 följande:

Nej bara mjölken kommer igång så.

Vi får ju naturligtvis åka hem nu eller när vi vill men om man vill ha fri tillgång till Amningshjälp och pumpning och sånt så stannar man Bor på bb-hotell nu som är som mer eller mindre ett vanligt hotell med dubbelrum men med barnmorska, amningshjälp och barnläkare i korridoren dygnet runt så har det ganska bra jämfört med när jag faktiskt va inlagd på sjukhus som patient. Min böstis födde på SöS dagen innan mig och sa att de hsde ett liknande upplägg och hon var supernöjd. Kommer inte ihåg var hon födde förra gången men då hade de inte haft sånt hotell iallafall.

För länge sedan, det är nog 10 år sen. Så hade vi ett liknande upplägg. Det var väldigt uppskattat! Men några nedskärningar senare så blev det bara ett hotell, utan vare sig barnmorskor eller rådgivning. Det är ju bra för dem som reser långt så att de slipper köra flera timmar fram och tillbaka med en nyfödd. Men vi som bor nära kan ju lika gärna åka hem :/ så synd.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-31 13:51:59 följande:

Med kopp! Funkade faktiskt jättebra. Pumpar först i en kopp och ser hur mycket drt blir. Han ska ha 45 ml per måltid så fyller då upp med ersättning det som återstår. Enligt jm ska det inte störa amningen men vi får se, huvudsaken ör ju såklart att han mår bra.

Ja vad det beror på? Måste ju va ämnesomsättningen typ? Några har högre eller lägre än snittet och då märks det tydligt på de dagarna när alla har ungefär lika mycket att äta (råmjölken). Bara en teori ;) De kollar ju faktiskt massa olika ämnesomsättningsprov på läkarkontrollen så nått är det ju där?

Ja kopp ska ju vara ganska säkert då det är helt olikt amning :) Skönt att det fungerar bra!

Ja det måste ju vara något sånt. Sen tänker jag att det kan ju även spela in hur aktivt barnet är. Vissa kanske i princip sover sig igenom de första dagarna (det gjorde ylva och hon tappade drygt 150 bara), medans andra är mer vakna och kanske tuttar/skriker mer. Då lär det ju också gå åt mer energi.
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-10-31 17:00:32 följande:

Jag haffar gärna det datumet annars! ;)

Varsågod :) När har du bf nu igen? Du är inte med i bf listan.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend