Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-09-23 13:12:06 följande:

Haha I hear you. Han här får snällt stanna inne några veckor till så det ska nog gå bra ;)

Ja känns lite annorlunda, så är inte helt lugnt men han har rört sig en del eller iaf buffar lite - men ja det är annorlunda. Försöker känna om det kan varit så att han vridit sig lite mer och numera sparkar innåt kroppen. Tror det är så. Han var ju nästan fixerad i måndags med benen till vänster så kanske bara vridit sig sista biten?

Ja tack :) haha, precis när jag hade postat det där så såg jag att ytterligare en i föräldragruppen fått sitt barn nu (bf okt). Jisses alltså! Känns som mina 9 åriga döttrar kommer hinna växa upp och få egna barn innan lillasyster är här. Men nu är barnen iaf hos sin pappa och vi behöver inte krångla med barnvakt på en vecka. Hemskt skönt att slippa berätta för folk när man åker in. Inte för att jag är extremt privat av mig. Men bara tanken på att folk ska sitta och räkna minutrarna tills man hör av sig gör mig väldigt stressad.

Min har ju varit nästan fixerad i många veckor nu (kommer nog inte bli mer heller). Och hon byter sida väldigt ofta. Rörelserna känns ju då väldigt annorlunda beroende på åt vilket håll hon är vriden åt. Så jag tror absolut att det kan vara så.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-09-24 00:31:36 följande:

Har haft sammandragningar regelbundet sen imorse, typ var 10e minut har jag tänkt i huvudet. Gick inte över även fast jag vilat hela dagen/kvällen så ringde förlossningen tillslut som tyckte jag skulle kolla upp det för att det lät lite tätt. Fick göra ctg som konstaterade samma sak, 10min emellan. Dom gjorde ul och mätte barnet och fostervatten. Såg bra ut. Fick även kolla så att tappen inte var påverkad vilket den inte var. Puuuuh! Skulle höra av mig om det blev mer intensivt eller tätare men nu var det inget märkligt. Men varför är det så tätt då? Någon mer som haft så under så lång tid?

Känner absolut igen! Med tvillingarna hade jag sd ca var 5e min, nästan dygnet runt, från v. 29. De gjorde inte ont och hade ingen påverkan på tappen (kontrollerades flera gånger). Med denna så har jag haft ännu tätare sd under nästan hela senare halvan på graviditeten. Dock inte lika ihållande, utan mer i stil med någon timme per dag. Det avgörande är ju om de påverkar tappen eller ej och det är ju nästan omöjligt att avgöra själv. Så jättebra att du kollade upp det igår. Om de håller sig på samma nivå och är smärtfria så är det förmodligen ok.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-09-24 09:07:58 följande:

Åh, fyfan va lättad man blir av att höra fler som haft det så regelbundet och ofta! Haha. Utan att det indikerar på något tokigt. :) Puh! Får se om det kommer att vara såhär från och till tiden ut eller dom det lägger sig lite. :)

Ja :) Och precis som för sajocawa, så blev mina nästan värre vid vila. Eller om det bara är att jag känner av dem tydligare. Men oavsett så blir det himla svårbedömt när de kommer så tätt och inte går över vid vila. Är ju två av de viktigaste tecknen på att det är på riktigt liksom. Men efter att jag fått det bekräftat att de inte påverkat tappen så har jag lagt mer vikt vid smärta, tryck nedåt eller slem/blödning från underlivet som kan tyda på att något händer där inne.

Och de smärtsamma sd jag har haft nu i slutet har betett sig mer lättolkat faktiskt. Gått över fortare och varit väldigt oregelbundna. Så det är ju tur det, annars hade jag fått åka som en jojjo till förlossningen :)
  • sagoskog

Grattis till 3+ happylife :) jag förstår inte hur ni fixar att fortsätta testa ö.h.t, men det är ju säkert skönt när det ger lugnande besked :)

Loppan: Attans! Tur som är så är det ju inte så jätte många veckor kvar iaf. Tips: Undvik överdrivet med salt. Att du känner av saltsuget nu beror troligtvis på en lätt vätskebrist pga att vätskan går ut i vävnaderna i stället. Drick mycket vatten. Drick och ät sånt som är vätskedrivande (vattenmelon, kaffe, Thé, vindruvor..). Försök att röra på dig regelbundet. Att sitta still med lite kläm på undersidan av låren brukar vara rena mardrömmen för vätska i benen. Använd stödstrumpor - Låter som du ev. behöver köpa nya. Mät benen direkt på morgonen och kolla vilken storlek du ska ha. Och såklart; var uppmärksam på symptom för havandeskapsförgiftning! Förmodligen är det ju bara normal vätskeansamling, men alltid bra att veta om att det kan vara ett tecken.

• sagoskog

Tyvärr! Jag har inte varit upptagen med annat än att packa om förlossningsväskan 5 ggr :/ men imorgon ska jag till bm 10:30 och hon har lovat mig en hinnsvepning :) håll tummarna!

• sagoskog
    GästenT skrev 2016-09-26 06:19:25 följande:

Åh typiskt!! :/ Men du måste iaf ha världens mest välpackade förlossningsväska nu då. ;)

Spännande! Får se om det rullar igång efter det. Har läst många här inne på fl som gjort det, va innebär det egentligen? :)

Det är typ en brysk massage av livmodertappen. Har inga jättestora förhoppningar faktiskt. Men bättre än inget :) och ibland funkar det ju faktiskt :)
  • sagoskog
    Bäbiiiis skrev 2016-09-26 06:31:11 följande:

För mig satte det igång samma kväll jag gjorde hinnsvepning. Sonen föddes dagen efter. Hoppas det fungerar för dig!

Åh, skönt att höra. Hoppas jag är en av de "lyckliga" :)
  • sagoskog

Tack för alla tummar och på hejningar :) Hinnsvepningen gick bra. Gjorde knappt ont, vilket iofs gjorde mig mer skeptisk :/Man ska helst vara upprätt någon timme efteråt. Så jag gick hem och moppade hela lägenheten. Sen lyfte jag bort badkaret och gjorde rent bakom och under det. Nytta med nytta liksom :) nu sitter jag på en pilatesboll och kollar internet. Blir ev. en liten promenad strax, men sen får jag nog vila lite. Statusen på tappen var ungefär det samma som för några veckor sen, vilket gjorde mig hemskt besviken. Det kunde väl ha hänt något iaf! Fortsätt håll tummarna :)

• sagoskog
    Symetrical skrev 2016-09-26 12:03:18 följande:

Hur gick det hos bm? Var du öppen nåt? Och hur var tappens status? Har hört att det skall sätta igång inom 48 timmar om det vart en lyckad hinnsvepning. Spännande!

Det gick bra :) Men tappen var ungefär som sist, vilket känns lite trist att det inte hänt något mer spännande på det planet. Den var öppen för ett finger och "inte mycket kvar av". Hon sa inte exakt hur lång, men för 3 v sen var den ca 1 cm. Bakåtriktad (vilket jag förstår är negativt) men supermjuk. Jag har haft mycket onda sd idag, men jag vet bättre än att hoppas för mycket allt för tidigt.
  • sagoskog
    Bäbiiiis skrev 2016-09-27 11:02:44 följande:

Idag tror jag sagoskog får sin bebis :D

Håller tummarna för att du har rätt! Själv har jag nästan het upp hoppet. Kanske bara är skengravid? :P
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend