Sajocawa skrev 2016-05-01 12:28:51 följande:
Japp! Vilka produkter har du köpt?
Är det nåt specifikt du läst eller bara allmänt att det inte är bra vid graviditet?
Rent generellt så går inga produkter in så djupt in i kroppen att det kan skada/påverka barnet, det enda man ska vara försiktig med är väl detox-behandlingar eftersom det jobbar utrensande och sätter igång så mycket i kroppen.
Är det dessutom hemmaprodukter med syra så är det aldrig såpass starkt att det kan påverka så mycket. Vi utför däremot ännu starkare syrabehandlingar i salong och det görs inte på gravida. (Hehe förutom att jag gör behandlingen på mig själv), men det är pga två anledningar. 1) det är inte bevisat om det påverkar fostret eller inte, men jag skulle tippa på att det inte gör de. 2) det är så starka grejer och om något skulle hända med antingen mamman eller fostret ska ingen kunna skylla på behandlingen. Och då behöver det inte ens vara missfall eller fosterskador. Bland annat så när man är gravid är man extra känslig för solen och man kan få pigmenteringar lätt och när man använder syraprodukter är huden också väldigt känslig för solen, men tex jag som gör behandlingar nu trots graviditet så vet jag "riskerna" med att huden är extra känslig och struntar inte i solskydd, samt att om jag skulle få lite pigmenteringar i ansiktet då skyller jag inte på behandlingen för jag vet att det är graviditeten som spökar..
Vad noggran med solskydd bara! :)
Perfekt :) jag vet inte om detta är rör ointressant för alla andra, kunde frågat på DM men tänker att alla här är gravida så kanske intresserade.
Har bytt ut min vanliga serie (dr obagi) direkt när jag plussade för den är retanolbaserad och det har jag hört kan ge fosterskador. Nu har jag bara aha-produkter så det tror jag är helt safe för bebisen men frågan är om det kan skada min hud? Har Elisabeth Arden pro rengöring, kräm och serum plus hydrating peeling pads en gång i veckan. Har också några Md formulation masker kvar (fult och pigmentering) men använder bara fuktbalansen nu. Det jag saknar i denna serien är att det inte exfolierar så bra - vill se om jag ska byta till nått annat märke där den dagliga rutinen verkligen exfolierar lika bra som min gamla retinolserie. Man kanske omöjligt när man är preggers? Alla tips mottas med tacksamhet. Vill få bort den torra tråkiga huden (har ganska torr hud alltid) igen :)