• capy

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Bell13 skrev 2016-04-10 14:50:41 följande:

Är det någon/några som skulle vilja lägga ut sin graf från fertility? Skulle vilja jämföra med min dag för dag. Försöker bli gravid och är på ägglossning +4 idag.

Såhär såg det ut för mig:

• capy
    sagoskog skrev 2016-04-12 10:48:37 följande:
    Absolut, men den anti-imunniseringsinjektionen man tidigare bara fått efter förlossningen (och andra ingrepp) verkar även ges på rutin i v. 28-29 inom vissa landsting. Min bm verkar dock ha noll koll på det när jag frågar. (Gäller alltså bara rh negativa).
    Jag är rh- och när min dotter, som är rh+, föddes 2012 så fick jag anti-immunisering efter förlossningen. Den här gången kollades rhesusfaktor (dock ej blodgrupp) på fostret via blodprov som togs på mig vid inskrivningen, men det verkar vara nytt här (Östergötland). Killen i magen är  negativ, men hade han varit positiv så skulle jag fått anti-immunisering nu i v28-29.
  • capy
    Loppan84 skrev 2016-04-13 21:12:59 följande:
    Haha jag vet. Så skönt att alla är i olika veckor så folk vet saker man själv inte ver (och att några har varit gravida innan). Har fått svar på alla frågor jag haft här inne :)

tråkigt för Capy kanske som ligger först i ligan men då kan ju iaf några se tillbaka på tidigare graviditeter :P

På tal om det - hur går det Capy? Börjar magen bli ordentligt stor? Hur når du?

Gullig du är som tänker på mig :)
    Det går bra ändå tycker jag. Har dock drabbats av en segdragen förkylning och har hostat som en galning i några dagar. Inte så kul för bäckenbotten jag jag intyga :/

Har gått in i tredje trimestern och åttonde månaden nu, så börjar se ljuset i tunneln. Det är helt knasigt att tänka på att magen ska bli ännu större. Bilden nedan är från förra helgen.

• capy
    Symetrical skrev 2016-04-14 12:25:48 följande:
    En så fantastiskt fin bebismage! Hur många veckor är det kvar nu då? <3

Tack allihop! Alltid kul att höra att man är fin när man mest känner sig som en flodhäst :P

Är i v 28+2 nu, så ca 11 veckor kvar. Dottern föddes dock redan i 36+5 (vattenavgång 36+1) så får väl se hur länge han vill stanna inne...

• capy
    eagle87 skrev 2016-04-20 11:08:23 följande:
    Förstår.... Hur påverkar foglossning fostret?
    Det påverkar inte alls... tror Symetrical syftade på de onda sammandragningarna...
  • capy
    eagle87 skrev 2016-04-21 23:20:25 följande:

Jag börjar misstänka att jag börjat få foglossning.. De känns typ mkt i över delen av rumpan.. Gör ont när ja suttit går etc.. Kan de vara foglossning?

Kan absolut vara foglossning tror jag. Lite tips för att inte förvärra:

Undvik trappor så långt det är möjligt
    Sitt inte med korsade ben
    Sov med kudde mellan knäna om du sover på sidan
    Om du står upp, stå med tyngden jämt fördelad på båda fötterna
    Cykla och simma är skonsamma motionsformer, undvik långa promenader och löpning
    Köp ett foglossningsbälte att använda när du måste stå eller gå

Håller tummarna för att det inte blir värre. Jag har haft ett elände sen vecka 18 denna gång.
  • capy
    sagoskog skrev 2016-04-21 13:53:41 följande:

Oj, både fel bild och ett ? ist för hjärta. Men ni fattar poängen <3

Åh vad härligt!! Stort grattis :D
  • capy
    eagle87 skrev 2016-04-22 12:08:15 följande:
    Tack för alla tips... Köpt ett bälte nu har på mig de nu känns skönt.. Läste nånstans att man ska sitta när man tar på sig byxor... Dog lite idag när jag tog på mig byxor O lyfte ena benet...

Jag tror mkt beror på jobbet, jobbar ett 10 timmar skift på torsdagar. Jobbar i en salong så de tar mycket på ryggen med pedikyrer etc... Har pratat med min chef men hon är helt oförstående.. Hon har betett sig riktigt dåligt sen jag blev gravid:( hon har försökt bli gravid ett par år O har typ ändrat sig helt från att jag berätta till henne...

Ja, sitta ner när man tar på byxor, strumpor, skor... inte bra att stå på ett ben, då blir det snedbelastning.

Förstår att det blir slitsamt med den typen av jobb. Riktigt tråkig inställning av chefen också :/ Hoppas bältet kan hjälpa så det inte blir värre i alla fall...

• capy
    Loppan84 skrev 2016-04-22 08:18:13 följande:

Eagle hmm det kan säkert Symetrical svara på...

Hur ska alla göra med föräldraledigheten? Delar ni? Norge har ganska lika regler som Sverige tror jag - 10 veckor måste mamma ta, 10 veckor måste pappa ta och resten delar man som man vill.

Första barnet var jag hemma 10 månader och pappan 8. Denna gång delar vi mer lika - 9 månader var.
  • capy
    Loppan84 skrev 2016-04-23 18:03:11 följande:

Är det nått ni saknar att äta?
    Kan inte sluta tänka på rinniga ostar, som tallegio, idag. Så otroooooligt sugen på ost och kex. Funderar på att köpa en god parmesan som substitut. Men det blir inte samma sak. Ahhggg! Dock är tanken på vin fruktansvärt motbjudande så tror inte jag kommer sakna det åtminstone.

Saknar faktiskt ingenting. Är ingenting av det som är "förbjudet" som jag äter i vanliga fall heller (är vegetarian och gillar inte mögelost). Möjligen att jag kanske vid vissa tillfällen har saknat att ta ett glas vin till maten, misstänker att den känslan kanske blir starkare ju närmare sommaren vi kommer också ;)
  • capy
    Symetrical skrev 2016-05-04 19:53:00 följande:
    Superfin mage!

Du ser inte ut att ha gått upp så mycket i övrigt..?

Tack!

Har gått upp ca 15 kg, så en del har det ju blivit redan. Gick upp 25 kg med dottern... hoppas iaf det inte blir mer än så, är ju tungt och slitigt ändå.

• capy
    eagle87 skrev 2016-05-04 21:04:58 följande:

Ni Som har barn från innan kan inte ni berätta lite om den första tiden hemma med bebisen? Så vi vet lite vad vi kan förvänta oss :)

O kanske en must buy lista O vad som helt onödigt O köpa :)

Första tiden hemma var väldigt mysig, men också lite jobbig på det sättet att jag var så orolig för allt. Kändes jobbigt att nån annan än jag och min man skulle hålla i bebisen. Sen när mjölken rann till så blev jag helkonstig och grät för precis allting, stora stora "lilleskuttårar". Minns bland annat att jag blev helt förstörd för att bebisen fått olja i håret när vi badade henne "buhuhu.... vi har förstööört hennes hååååår".

Det där med vad man ska köpa och inte är så himla svårt. Varierar nog mycket från barn till barn och situation till situation. Vi hade väldigt stor nytta av windi (pysventil) och cocoonababy (typ av babynest). Sen köpte vi en dyr babysitter (Nuna leaf) som vi knappt använt.
  • capy
    Loppan84 skrev 2016-05-08 00:21:21 följande:Vet inte om nån här lyssnar på fredagspodden? Jag gjorde det ikväll iaf, och i ett av de senaste avsnitten pratar de om förlossningsskador och jag fick sån fruktansvärd panik. Kan inte sluta gråta, legat och storgråtit i typ en timme och är ensam hemma. Vet inte vad som hände här riktigt, men detta kanske bara är hormonerna som spökar men är så himla rädd nu. Har knappt tänkt på det under graviditeten, men alltid haft mycket obehagskänslor runt att föda och aldrig velat höra någon föelossningshistoria eller liknande. Det har alltid knutit sig i magen när jag tänkt på att föda. Nu är jag säker på att jag kommer spricka, få skador för livet typ. 

Någon som känner igen sig? Någon av er som fött innan som har tips hur man kan komma över den här rädslan? Helst inga hemska historier nu, vill bara komma över rädslan och ångesten.

Precis som Symetrical gjorde, så gjorde jag också. Såg alla dokumentärer och läste allt jag kunde komma över. Jag har ett enormt kontrollbehov och fungerar så att ju mer jag vet om en situation, desto bättre tror jag mig kunna hantera den om jag hamnar i den (ser tex gärna på dokumentärer om flygplanskrascher innan jag ska ut och flyga).

Sen avskyr jag att vara gravid, så längtar till förlossningen för då är det över sen!

Hoppas du kan komma över rädslan, kanske kan du prata med din BM? Om inte hen har något att komma med kanske du kan bli remitterad vidare?

• capy

Jag har ju BF 4 juli, så blir nog svårt för mig att ta mig till Stockholm den 13:e. Bor i Norrköping dessutom...Skrattande
    Om det skapas en FB-grupp så är jag gärna med däremot!

• capy
    eid skrev 2016-05-25 05:22:55 följande:

Jag kan skapa en hemlig grupp på fb! Skriv för och efternamn (om du har ett "vanligt" namn beskriv gärna din bild lite kort) eller mailadress så lägger jag till er :) Kommer ha lite körigt under dagen, men fixar när jag kommer hem från jobbet!

Har skickat pm med mitt namn :)
  • capy
    GästenT skrev 2016-05-27 15:31:16 följande:

Någon mer som har bh problem? Alla mina är försmå nu och har nog nästan gått upp 2storlekar redan!!! Man ska ju vänta med att köpa nya tills slutet men jag har ju inga som passar nu och vet inte vilken storlek man ska satsa på, för större lär dom väl bli? :/ någon med tips?

Ja, usch... jättejobbigt. Jag har gått från att ha mjuka bh:ar/sporttoppar i storlek S till Xl. Från 75C till 90DD :/
  • capy

Ville bara sticka in huvudet och säga hej från bebisbubblan. 

I tisdags (38+0) bestämde sig lille Olle för att komma till världen. Racerförlossning som tog strax under två timmar från första onda värken.

Nu försöker vi vänja oss vid att vara fyra i familjen.
    Glad midsommar!

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend