Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

En liten Sokrates <3

capy skrev 2016-02-18 15:23:43 följande:

Helt rätt, en liten lillebror 

Tror han ligger med handen på pannan, kanske en liten tänkare... eller drama queen 

• Loppan84

Ja det är så härligt!

sagoskog skrev 2016-02-18 19:56:53 följande:

Min bästis är också gravid! Förra gången var min andra bästis gravid. Båda gångerna helt oplanerat från deras sida. Men skitkul!

• Loppan84

Håller med.

Det va för mig idag som det startade bim+1-2. Så skönt att se att hormonet stiger och tempen är hög, nojar lite mindre då.

Tycker symptomen går upp och ner - varannan dag mycket hugg/molvärk/ilningar och ömma bröst och varannan ingenting. Jag som alltid är illamående för minsta lilla (mens, äl, bilsjuk etc) har inte mått det minsta illa. Det är lite konstigt. Inte heller så trött. Men efter testen visade 2-3 veckor tänker jag att det är ok och att min kropp kanske bara hanterar jcg bättre än de andra hormonerna :)

eagle87 skrev 2016-02-18 19:58:26 följande:

Då kan vi testa tillsamans.. Tänkte ta mitt sista digitala nästa fredag. Ja är fortf nojjig.. Känner mig inte alls gravid idag :(

Ja tror när jag passerat senaste MF så kanske känns . De. Va på bim+4.

• Loppan84

Håller med har också tagit bort den tråden :)

tror fortfarandr inte han har fattat ett skit, men när jag pratar om den bebis som eventuellt ska komma blir han mer engagerad - själva graviditeten verkar däremot va lite för abstrakt.

Vet att det är väldigt tidigt att ens tänka på det, men jag har ett tjejnamn som jag älskar som är Ava - och har börjat med att varje gång jag ska säga nått om graviditeten säger jag "ava" och då fån-let han lyckligt varje hång så tror det hjälper för honom <3

• Loppan84

Misslina - håll med alla andra om att su inte ska ha dåligt samvete. Du hade ju gjort samma sak för din man om han va dålig - det är tur man är två och han känner säkert att det är skönt att han kan bidra :)

När det gäller själva illamåendet är det ju ett h-e att må så dåligt. Jag har inte fått det än men när min man gick på cellgifter sa han att cancern och smärtan kunde han leva med mycket hellre än den illamående, bakfyllekänslan. Det höll på att knäcka honom mentalt så jag förstår verkligen att det kan va nedbrytande din stackare. Men tar du fortfarande lergiga comp? Postafen? Biverkningarna för postafen är nästan noll (jag tar dem mot åksjuka), man blir lite trött men hellre det än att må så här?

GästenT: jag berättat för mina vänner med en gång för om det går dåligr vill jag prata med dem om det också så tycker inte ett ev mf är nått jag vill hålla helt hemligt för dem. Däremot säger vi inte till familjen, bekanta, jobb eller min mans vänner förrän v 12.

• Loppan84

Nej vi har inte barn så vet inte mer än dig. Tar det lite som det kommer, fick ju feeling och berättade för en kollega igår :) Men just det formella med jobbet vänter jag med och familjen orkar jag inte deala med riktigt än. Också mysigt att det är vår grej ett tag och att det får sjunka in lite innan vi måste prata med andra om det tillsammans som par. Men att berätta för tjejkompisar tycker jag kändes bara skönt för många har ju varit gravida eller är det nu så det är kul att kunna berätta och de vet ju också att man inte ska ta nått för givet så kändes odramatiskt.

Sitter förreste på vc nu och väntar på första läkarkontrollen :)

GästenT skrev 2016-02-19 13:02:03 följande:

Ja men det verkar vanligt att vänta till v.12. Är det pga missfallsrisken som man väntar såpass länge? (Ursäkta dåligt insatt!!)

Jag känner att jag vill berätta för någon men mina vänner har inte barn än eller ens går i tanken på barn. Haha. Men jag funderar på att ringa och prata med min närmsta vän nästa vecka av den annledningen som ni skrev, att kunna prata med någon om det går helt åt h*lvete!

Så sjukt svårt att hålla sig.. Ska bli sååå kul att berätta för min sambos föräldrar. Har ni alla barn sen innan?

• Loppan84

Nu har jag skrivit in mig på vc men läkaren var väldigt konstig. Min vanliga läkare är så söt men hon hade semester så fick möta en annan. Fick bara lämna urinprov och hon kollade också blodtrycket. Inga andra blodprov trots att jag sa att den privata bm har bett mig ta med provsvar på hb, järn med mera :( Hon sa att de inte kollar nånting förrän v 10-12 men har kollat med andra som varit gravida i norge och de säger att de ska ta massa blodprov vid inskrivningen

Vad fick ni göra på läkarbesöken i sverige (och i england eagle)? Kanske ska gå tillbaka nästa vecka när min läkare är tillbaka?

• Loppan84

Man kan välja om man gör den första kontrollen hos vc eller bm/mvc men nu gjorde jag det hos vc. Men det är alla de proverna bm har bett om men hon tog inte ett enda blodprov utan sa att set skulle göras i v 10-12. Kommer du ihåg i vilken vecka du tog de proverna?

sagoskog skrev 2016-02-19 14:24:40 följande:

Konstigt. Här är det inget läkarbesök (men var för 9 år sen). De tog dock massa prover. Blodstatus (hb, ferritin etc), blodsocker, hiv-, hepatit- och några andra blodsmittosjukdomar, även tsh och fsh på min önska (de tar det bara på vissa här).

• Loppan84

Åh ibland är jag så less på norge. Jag vet att det framställs som att allt är bättre här men tro mig när jag säger att allt offentligt är 1000 gånger bättre i sverige. Myndigheter och vård här är ett absolut minimum. Får göra prover också privat då kanske, men drt blir en tusenlapp till - fort upp i ca 7000 bara innan vecka 12 för att få gjort i sverige nästan gratis :(

Hon sa inget om vad jag skulle äta eller undvika, tillskott eller liknande. Hon frågade faktiskt inte ens hur jag mådde eller kände mig. Känner mig riktigt besviken nu och att behöva vara "svår" för att få information.

misslina skrev 2016-02-19 14:55:04 följande:

Jag var hos bm i måndags och då var jag i vecka 8. Hon tog blodtryck, blodvärde, tog blodprov som ska kolla hepatit? Hiv osv. Sen kollade hon mitt urin

• Loppan84

Bor i norra norge, min läkare är tillbaka om en dryg vecka så funderar på att gå tillbaka då (v7/8) och be henne ta proverna så får vi se hur det går. Googlat lite nu och de gör desamma proverna här så det borde faktiskt göras!

GästenT skrev 2016-02-19 15:17:24 följande:

Aah va mysigt! Känns som om alla här är så erfarna och kloka så har nästan antagit att alla har barn sen innan! ;D

Det kommer att bli värsta grejen att berätta för alla vänner och familj förutom min närmsta familj eftersom att mina syskon har 1000 barn. Så känns nervöst att berätta för folk sen.

Mysigt med första läkarkontrollen! Jäkligt tråkigt dock att läkaren var så dålig. Får du tillbaka din andra läkare sen eller måste du dras med denna? Förresten, vart i Norge bor du? :)

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend