Inlägg från: GästenT |Visa alla inlägg
  • GästenT

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Sajocawa skrev 2016-08-18 19:55:55 följande:

Ja, du får ta ut föräldrapenning precis vilka dagar du vill. 5 dagar i veckan, 7 dagar i veckan eller 2 dagar i veckan :) helg som vardag. 7 dagar i veckan motsvarar heltid eftersom din SGI är delat på 365 dagar.

Tycker internet är jättesmidigt. :)

Jaaha! Är det så den beräknas. Ja då fattar jag hur man kan ta ut 7 dagar i veckan. Aldrig hängt med på det. :) Känns ju försig mer logiskt för mig att söka från 1a november, att försöka jobba till 28e och ta en semesterdag 31a oktober. ^^ det är så tacksamt att kunna fråga er om saker. :) Det är så mycket nytt att sätta sig in i.
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-08-19 13:07:13 följande:

Ingen som har tankar om slemproppen? Har fått byta trosor 2 gånger igår och satt i trosskydd idag. Är så himla slemmigt, trosorna blir genomblöta så det går ut på byxorna :-O

Hmm ingen aning det där med sömnproblem? Någon annan kanske har koll? Men det jag själv har ökade flytningar som satan nu så att jag behöver ha trosskydd. Trosorna blir som blöta annars men när jag är på toa är dom mer som krämiga. Blää.
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-08-19 13:07:13 följande:

Ingen som har tankar om slemproppen? Har fått byta trosor 2 gånger igår och satt i trosskydd idag. Är så himla slemmigt, trosorna blir genomblöta så det går ut på byxorna :-O

Dina lät mer "slemmiga" liksom men känner igen att trosorna blir helt genomblöta.

Du kan inte ringa din bm och fråga lite snabbt annars? :) vet inte hur lättillgänglig hon är.
  • GästenT
    Symetrical skrev 2016-08-20 15:14:30 följande:

Japp, I did my best. Fullständigt fruktlöst. XD

Känner ännu mer tryck ner idag och har dessutom börjat få i princip konstanta ilningar nedåt, dvs inte bara när bebis grottar runt med huvudet. Läste nånstans att det kan vara ett tecken på att livmoderstappen håller på att utplånas. Omöjligt att veta ifall så är fallet. Och även om det är det kan det nog ändå dröja ett bra tag till.

Kan inte det här envisa bowlingklotet bara flytta ner ett par våningar snart..!?!?? ^_^

Jag tror du kanske spricker snart...
  • GästenT
    Ememem skrev 2016-08-20 16:50:22 följande:

Har redan tjuvstartat med nån kommentar här i tråden tidigare men plussade idag så nu vågar jag presentera mig lite också. Väntar andra barnet, har en son född i maj 2015 och enligt FF har jag BF 4 maj.

Bor i ett hus i en mindre stad med min son och man och vår hund. Började nytt jobb i våras så ser inte riktigt fram emot att behöva berätta för min chef och min kollega. Förra graviditeten dolde jag på jobbet fram till vecka 20, magen syntes inte och jag mådde aldrig dåligt. Denna gång tror jag inte det kommer bli lila enkelt, har redan mått illa i en vecka.

Wooho va kul!! Grattis!! :) kul att det fylls på här inne! :)
  • GästenT
    Symetrical skrev 2016-08-20 19:19:30 följande:

Känns inte långt borta! XD Sjukt ändå att magen kan bli så utspänd utan att spricka! :P

Haha verkligen! Och då är det ändå 5 dagar kvar till ungen ploppar ut!! ;)
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-08-21 08:38:10 följande:

Fy sjutton, kan inte andas längre. Sä täppt i näsan och svullen i ansiktet och på halsen. Har använt snark-app sista veckan för att se om det är nått hjälpmedel som hjäper men blir värre och värre för varje natt. Näsplåster gjorde ingen skillnad, men en nässpray som man tar ner i halsen hjälpte lite först men sen inatt var det värre än nånsin. Här är mitt "snore card" från igår natt, det är helt sjukt - ligger på 98% percentil dvs bara 2% som använt appen snarkar värre än mig nu :-/

Hur går det för er andra? Eagle?

finns det NÅTT som hjälper? Som sagt svullenhet är det största problemet, inte täppt med snor så typ koksalt hjälper inte alls.

Men Gud, stackare. :/ Har tyvärr inge konkret tips som kan lindra eller hjälpa, men jag hade ABSOLUT tagit upp det med min bm och se vad hon säger. Du kan ju inte vara den första och någon hjälp måste det finnas att få tycker man! För sådär kan du ju inte ha det varje natt!
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-08-21 13:46:49 följande:

Fick totalt andningsstopp och efter jag fick igång lite av andningen kaskadspydde jag och fick starka värkar. Vad f-n är det som händer? Känner mig väldigt orolig och rastlös, hoppas detta är övergående, börjar bli riktigt rädd att han ska komma tidigt. Är det någon vits att åka in nu i helgen, isåfall är det bara födeavdelningen som häller och det vore väl lite konstigt när det är allmänmpendet som blivit sämre? Bättre att gå till MVC eller min vanliga husläkare för detta väl? Alltså: svårt att andas, mycket sammandragningar men inget blod eller fostervatten och inte regelbundna

Har ni någon sjukvårdsupplysning att ringa i Norge? Jag hade lätt ringt till 1177 och rådfrågat samt beskrivit hur jag mådde.. :/
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-08-21 18:56:33 följande:

Tack söta ni <3

De bad mig komma in för säkerhetsskull. Tappen såg fin ut men har fått bricanyl för att lugna förvärkarna. Fick också en inandningsspray som heter pulmicort för andningen så hoppas det blir bättre. Bm sa att de kan hängs ihop och andningsuppehåll under natten kan sätta igång förvärkar så kan varit snarkningen/andningsproblemen som satte igång det så håll lite koll om ni får såna problem som mig med snarkningen/andningen om ni också får mycket värkar.

Hur går det med din snarkning Eagle? Kan rekommendera sppen "snore lab" så märker du om du har andningsuppehåll för då ska man medicinera enligt bm, för det är värre för bebis med andningsuppehåll än medicinen.

Gud va bra att du åkte in. :) Otroligt obehagligt med snarkningarna och andningsuppehållen. Skönt att du fick så mycket hjälp, blir spännande att se om pulmicorten hjälper inatt. :)
  • GästenT
    Symetrical skrev 2016-08-22 08:27:25 följande:

Jag hade ganska brutal mensvärk igårkväll i både mage och korsrygg och nu på morgonen låg jag och klockade i sängen i ett par timmar. Hade då sammandragningar/(för)värkar med ganska exakt tio minuters mellanrum, trots att jag bara låg stilla. Sen när jag gick upp och rörde på mig kom de något tätare. Får se vilket håll detta går åt. Antingen ebbar de ut, eller också tilltar dem. Tid hos bm kl 11:30 om inte annat, så då tänker jag be om en undersökning för att se hur landet ligger.

Woooho!! Det börjar hända grejer! Gud va spännande!
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend