Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Hej alla!

UL gick bra :) -14% (2,8-2,9 kg nu) = godkänt, bra flöde och bra med fostervatten. Hon ligger fortfarande i bästa positionen :) Det var en student som gjorde undersökningen först. Jag hade några förvärkar under tiden och hon tryckte sjukt hårt. Gjorde stundtals så ont att jag blev helt svettig. Sa givetvis till, men typ två sekunder senare var det samma sak igen. Så tillslut ville jag bara få det klart. Jag tänkte tyvärr inte på att be om någon undersökning :/ det hade ju varit bra. Upplever dem dock vara väldigt ovilliga till något extra där. De velade t.ex. fram och tillbaka i evigheter om de skulle köra ett ctg också. Men kom tillslut fram till att det inte behövdes. Själv tycker jag ju att det är bättre att göra ett extra än ett för lite. Men men..

Jag undrar också vart eagel är? Hoppas allt är bra iaf.

• sagoskog
    GästenT skrev 2016-09-09 18:27:02 följande:

Åh! Skönt att tillväxten är godkänd!!

Mäh! Snålt med det andra. Ctg är ju inte direkt det mest krävande för dom heller och som du säger, hellre för mycket undersökningar än förlite. Frågan är om du verkligen skulle velat ha en undersökning av tappen om hon var så hårdhänt vid ul. xD Haha. Nä, skämt åh sido, jävligt tråkigt stt dom verkade så ovilliga.. Då blir man inte alltid så pepp på att nämna egna undersökningar man önskar.

Exakt och särskilt när de själva var de som förde ctg på tal. Jag hade inte en tanke på det innan, men vill ju givetvis göra ett när de sa att det skulle göras. Grejen var väl att de först fick det till -17%, kom på att de räknade fel och fick det till -14%. Gränsen för när man alltid kör ett ctg också går vid -15%. Men känns ju löjligt att hänga upp sig på -1% som dessutom är ganska godtycklig, ist för att bara göra det.

Haha. Nej jag hade nog helst hoppat över den hårdhänta behandlingen av tappen. Men får hoppa att det iaf skulle varit någon annan än en UL student som gjorde den kontrollen :) men visst är det tråkigt när de är ovilliga :/
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-09 18:35:49 följande:

Åh vad skönt att allt såg bra ut. Ja hade ju varit bra med en undersökning bara för att stilla all nyfikenhet när du ändå va inne - men medicinskt så är ju sllt fint och det är ju det viktigaste :)

Ja verkligen! jag hade gärna kollat tappen :) . Men så länge allt verkar okej så får man väl vara nöjd antar jag :)
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-09-11 11:20:01 följande:

Jag börjar faktiskt bli lite orolig för hur min kropp samlar vätska. Jag var rätt tanig innan så folk som ser mig nu tycker mest att jag ser "normal" gravid ut eftersom vätskan är över hela kroppen. Typ att gått från XS till M i kroppen (förutom magen såklart) Men frågan är hur normalt det är med den ökningen av vätska? Mina händer blir som röda och plufsiga och nästan vitspräckliga för att dom är så svullna så trycker man blir det knallvitt på en gång. Fötter och vader gör ont och man ser på armar och lår att det är vätskefyllt och ökat otroligt mycket i omfång. Kan inte ha några av mina gamla koftor som har varit förstora i ärmarna, dom sitter som korvskinn. Någon annan som hört om något liknande? Förstår det som att ingen här har det problemet iaf. xD BM på fredag, så får väl se vad hon säger. :S

Hör av dig till bm och be att få kolla blodtryck och urin (protein). Många samlar mycket vätska ändå, men det kan ju som sagt vara HF. Det är så enkelt att kolla upp att det är onödigt att låta bli. Har du gått upp snabbt/mycket i vikt? Det brukar man ju också göra. Jag har samlat en hel del vätska nu. "Tyvärr" var jag också så spinkig innan att ingen, förutom jag, ser det så. Men med tvillingarna svullnade jag ju upp helt groteskt mycket och jag "känner" ju att det är vätska nu med, bara inte lika mycket. Jag domnar hela tiden i armarna, spänner i vaderna, får tryckmärken överallt etc.
  • sagoskog

Symetrical : vilken lyckos superkropp du har! Så jäkla avundsjuk ;)

Grattis Happylife till det digitala pluset :) det kändes visserligen givet efter dina hyfsat tydliga pe-test. Men förstår att det är skönt :)

• sagoskog
    GästenT skrev 2016-09-11 12:30:24 följande:

Aah är kanske bra att veta om det "bara" är en härlig vätskeuppgång och inte hf. Vad hade du i blodtryck då? Kanske försig är helt orelevant information när den är urplockad från ett sammanhang med fler symptom såsom proteiner i urin etc...

Har ju precis som dig nu med tryckmärken och domningar så hoppas på att det bara är vätska. Känner du någon skillnad nu med vanlig vätska och hf? :) Jag tycker att jag svullnar upp i en jämn kurva uppåt liksom. Har inte hänt över natten utan läggs på lite varje dag sen start. :P Men har gått upp MASSOR i vikt utan att kosten borde vara boven i dramat...

Gränsvärdet brukar gå vid 140/90. Undertrycket brukar det vara lite kinkigare med än övertrycket eftersom övertrycket varierar mer naturligt. Det är dock lite svårt att avgöra med en mätning under en "stressad" situation. De gånger jag har varit på t.ex. akuten så har jag nästan alltid haft högt tryck. Jag hade inte konstaterad HF, men hade nog fått det om jag varit gravid i några dagar till. Kommer tyvärr inte ihåg mitt exakta blodtryck, men det var på gränsvärdet och över och protein i urinet. Nu har jag som högst legat på 137/78 i bltk hemma och 0 i protein. Jag tycker verkligen du ska be om en extra kontroll hos bm. Är det på gränsvärdet så blir det oftast bara tätare blodtryckskontroller. Men det är ju väldigt viktigt så att du inte går hemma i flera veckor utan någon koll alls. Är du med i fb-gruppen (blandar ihop era alias och riktiga namn) ? Isf postade jag iaf nyss en bild på hur jag såg ut som vattenballong.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-11 11:50:51 följande:

Ja ta med morgonurin. Osäker på vad som anses bra på Bt men jag har betydligt lägre undertryck än dig iaf (varierar mellan 60-70) och for också höra att det är bra.

Om vätskan har ökat mycket sista veckan eller dagarna tycker jag du ska ringa MVC på måndag och säga det så kan de ta beslut om du ska komma på kontroll tidigare. Om det legat ganska stabilt sen förra kontrollen är det säkert helt ok att bara vänta till fredag. Vilken vecka är du i nu?

Sagoskog - hade inte du HF förra gången? Hur var det då med vätska och BT? Och vilken vecka upptäcktes det i?

Det blev ju aldrig konstaterat riktigt. Men det var på mitt sista bm besök. Då hade jag högt tryck (bm tog dock om det flera gånger tills hon fick ett bättre? ) och protein i urinet. Det var nog i v. 36+ och barnen föddes en vecka efteråt i v 37+. Under den veckan hade jag flera symptom som huvudvärk och ljusblixtar. Vätska hade jag haft länge, men även det tilltog betydligt. Men jag hann liksom aldrig kolla upp det innan förlossningen startade. På förlossningen såg de dock att jag hade ännu högre tryck, vilket behövdes följas upp under min tid på BB.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-11 11:59:25 följande:

Någon av er andra som använder pulsklocka eller vet ungefär var ni ligger i puls under sista delen av graviditeten? Min vilopuls brukar ligga runt 60 men nu plötsligt ligger den runt 110-120. Inte konstigt att man är andfådd och tycker det känns tungt att andas. Går ju runt som på ett träningspass hela tiden haha.

Hade fsktiskt inte själv lagt märke till det men när jag va hos läkaren för att lägga om bandagen på handen i fredags så reagerade hon väldigt på det och gjorde alla möjliga tester inkl EKG. Allt såg dock superfint ut så nu har jag bara så hög puls tydligen, men började använda min Apple watch som legat i en byrålåda sen jag plussade i fredags för att hålla koll på det och ser att den aldrig går under 100. Dock kan ju kanske min puls va lite förhöjd pga ingreppet just nu? Har ju en del smärta och det var ett ganska stort ingrepp och såret är 2 cm brett och går helt in till benet men får bara ta vanliga alvedon.

Innan jag blev gravid hade jag en sån puls. Blivit halvt som halvt undersökt och erbjuden betablockerare för att sänka den (men tackat nej), men tyvärr aldrig fått någon förklaring. Nu har dock min puls sjunkit som en sten. Ibland undrar jag om jag ens lever :-0 Är ju van att känna hjärtat slå hela tiden.

Det låter ju inte orimligt om det skulle bero på fingret. Det är ju en ganska jobbig grej för kroppen att ta hand om. Och vanlig stress kan ju också vara en faktor? Annars tänker jag på överproduktion av sköldkörtelhormon som också ger hög puls. Det är också något som kan bli knas under eller efter en graviditet. Så om det inte är övergående innom rimlig tid så tycker jag att du ska be om att få ta prover för det (tsh mm.).
  • sagoskog

Underbart med alla plus som trillar in <3 grattis grattis grattis!

GästenT: Det är nog ändå en mycket liten risk med listerian. Men så himla typiskt :/ Och som Symetrical skrev så har min svärmor pratat med någon spårant (jag vet inte vad det var eg.) Som sagt att bebisen kommer den 13e :) Jag tror inte på sånt. Men jag tror att det, generellt sätt, är troligare att saker man tror på händer än saker man inte tror på. Så jag försöker vara lite vidskeplig här :)

Hoppitossa: Jag har också haft bruna flytningar i början på båda mina graviditeter. Förstår att det är svårt att inte oroa sig. Men allt annat tyder ju på att det står rätt till. Så försök att ta det lugnt och sikta åå vul:et. :)

• sagoskog

Hoppsan! Förlåt Hoppitossa, det vart givetvis riktat till Happylife. Så många namn att hålla reda på. . ;)

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend