Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

eid skrev 2016-08-18 06:01:00 följande:

Följer era diskussioner ang. barnvagn på helspänn! Tycker det känns som en djungel.. Har kikat lite på Kronan city då vi ändå bor relativt centralt och kanske behöver klämma in vagnen i buss/tunnelbana till och från.. Om ni har hört negativa saker om den- säg gärna till! 

Igår sprang jag Bellmanstafetten med jobbet och kan konstatera att det troligtvis blir  sista löprundan innan bebis- fy tusan vad hemskt det var! 5 kilometer, men kändes som minst 1 mil.. Herregud! Fick även äran att drömma om RUL i natt och att man tydligt såg att det var en tjej (med sjukt äckliga kanintänder)...

Båda gångerna vi har varit och hört oss för om vagn i vår lokala babyproffsen butik så har säljarna pratat negativt om alla vagnar förutom emmaljunga, buggabo och något annat premiummärke. Det de hackat på på just Kronan har varit att de är alldeles för dyra i förhållande till kvalitén. De sa att delarna är precis de samma (och görs i samma fabrik) som på deras egna märke (babytravel), bara att priset för kronans är mycket högre pga märket. Men jag vet inte alls hur mycket sanning det ligger i det. Själv köpte vi en britax smile trots att de även kritiserade den ganska hårt. Men då fick vi till köpbarnvagn ist:) Så man får ju välja lite vad man ska lyssna på :)
  • sagoskog
    HelenaSaga skrev 2016-08-19 07:44:40 följande:

Hej tjejer! Jag har inte skrivit här sen jag blev gravid men jag har följt er lite då och då. Så spännande att det snart kommer komma bebisar!

Jag har en sak jag tänkt på under graviditeten men inte hunnit fråga er om. Enligt ff och NC så skulle jag vara beräknad 21/22 oktober. Har gjort två ultraljud och båda har visat bf 18 oktober. Det skulle innebära att jag hade äl 25e januari.

Jag tror inte det är omöjligt att du hade äl tidigare, men mycket troligare att det var när ff satte ut. Det man inte får glömma är ju att ul alltid räknas på 2 veckor +/-. Det går inte att datera mer exakt än så och ett spann på 4 veckor är ju ganska mycket. Så att räkna på dagarna är egentligen helt onödigt (även om det kan vara intressant att spekulera). Här går de efter kub-dateringen (om man gör det) och det är jag väldigt tacksam där då jag hade blivit flyttad helt galet åt fel håll om de gått efter rul. Du ligger ju också åt "rätt håll", om man ska se det så, så det är ju bra:)

Det är ju inte försent att gå med i fb-gruppen :) skicka ett pm till någon av oss (ej loppan tror jag) med ditt namn och och av profilen (om det finns flera med samma) eller dom mailadress så bjuder vi in dig :)
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-08-20 17:10:55 följande:

Jag upplevde att den sjönk en del, men redan i typ v 36. Vart lättare att andas då igen. Dock upplevde inte jag heller det där klassiskt "droppet" några dagar innan fl. Med sonen åkte vi in tidigt på morgonen dagen efter bf och sen föddes han 00:06 där på natten.

Fina magen <3 men nu ska den bort snart :) jag tycker att din mage sjunkigt. Men kanske inte sådär övertydligt som det blir på vissa. Vet inte riktigt vad jag ska tro om min egen heller. Bm säger att hon ligger jättelångt ner och jag själv känner ju huvudet inifrån. Men magen känns inte alls särskilt låg.
  • sagoskog

Såg att ni diskuterade sex någon sida bak.. Jag och min sambo har väl haft ganska liknande behov på det planet. I grunden skulle vi nog vilja få till det varje dag. Men har oftast "stoppats" av en ömsesidig trötthet på vardagarna, så det har mest blivit till en helgaktivitet det senaste 1,5 året.

Nu däremot, när jag inte har jobbat sen i början av juni, är jag ju konstant uttråkad och utvilad. Så för mig är alla dagar helg, medans min sambo är lika fast i ekorrhjulet med jobb och sömnbrist som tidigare. Jag märker att jag blir mer och mer irriterad allt eftersom vardagarna löper på och han somnar så fort han lägger huvudet mot kudden. Samtidigt känner jag mig tjock och oattraktiv och gärna inbillar mig att det är anledningen, även fast jag VET att det inte handlar om det.

Jag vet ju att det inte är något fel i det här egentligen. Jag är likadan när jag är skittrött. Och jag vet att det inte beror på mig. Men på något sätt lyckad jag ändå, särskilt i hormoniella stunder, bli irriterad och må dåligt över det här. Har några tips på hur jag ska tänka för att inte göra det till en "grej"?

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-08-21 18:56:33 följande:

Tack söta ni <3

De bad mig komma in för säkerhetsskull. Tappen såg fin ut men har fått bricanyl för att lugna förvärkarna. Fick också en inandningsspray som heter pulmicort för andningen så hoppas det blir bättre. Bm sa att de kan hängs ihop och andningsuppehåll under natten kan sätta igång förvärkar så kan varit snarkningen/andningsproblemen som satte igång det så håll lite koll om ni får såna problem som mig med snarkningen/andningen om ni också får mycket värkar.

Hur går det med din snarkning Eagle? Kan rekommendera sppen "snore lab" så märker du om du har andningsuppehåll för då ska man medicinera enligt bm, för det är värre för bebis med andningsuppehåll än medicinen.

Usch vad otäckt. Tycker dock du borde fått både pulmicort och bricanyl. Ja alltså, bricanyl i en inhalator som luftrörsvidgande (inte för att stoppa värkar) eller en kombinations inhalator (typ symbicort). Jag har båda typerna men inte använt sen i vintras. Riktlinjerna nu är dock tydliga med att man alltid ska fortsätta behandla som vanligt vid graviditet. En dålig syresättning är mycket värre än de eventuella negativa effekterna läkemedlen skulle kunna ha. Men hur som helst, nu fick du ju pulmicort nu och jag hoppas att det hjälper bra. Men annars fall så be om att även få bricanyl.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-08-21 19:59:24 följande:

Tack vännen. Ja jag fick ju bägge - bricanyl mot förvärkarna och pulmicort för andningen. Hoppas det hjälper.

Tar du pulmicort varje dag eller bara när du känner behov?

Jo jag förstod det. Men tänkte att du kunde fått med en bricanyl-inhalator för andningen också :) . Bricanyl är akut luftrörsvidgande, medans pulmicort är långtidsverkande och de används nästan alltid i "par". Men det är ju möjligt att de ansåg att det var nog med pulmicorten :) vilket jag hoppas att det är :)

Jag står egentligen på en ganska hög dygnsdos på både bricanyl och pulmicort. Men har faktiskt inte använt någon av medicinerna sedan i vintras. Jag slutade ju röka när jag blev gravid och tyckte att det hade tillräcklig effekt. Men min astma-ssk skulle nog skälla på mig om hon visste :/ jag har väldigt svårt att ta mediciner över lag. Vet inte varför faktiskt, men undviker alla läkemedel som pesten.
  • sagoskog
    HelenaSaga skrev 2016-08-21 20:13:01 följande:

Sagoskog jag har skickat PM till dig :)

Ja, jag har svarat :) det strular lite :/
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-08-22 08:27:25 följande:

Jag hade ganska brutal mensvärk igårkväll i både mage och korsrygg och nu på morgonen låg jag och klockade i sängen i ett par timmar. Hade då sammandragningar/(för)värkar med ganska exakt tio minuters mellanrum, trots att jag bara låg stilla. Sen när jag gick upp och rörde på mig kom de något tätare. Får se vilket håll detta går åt. Antingen ebbar de ut, eller också tilltar dem. Tid hos bm kl 11:30 om inte annat, så då tänker jag be om en undersökning för att se hur landet ligger.

Vet någon vart listan över våra gissningar försvann? Jag gissar den inte. Har en känsla av att mitt datum kan ligga bra till :B fast kommer inte ihåg vilket det blev :P Lycka till Symetrical! Håller blåa tummarna för att det drar igång. Har du kört med hallonbladste?
  • sagoskog

Igår hade jag onda förvärkar hela em, kvällen och natten och delar av slemproppen kom ut. Det lossnade även delar från slemproppen runt v.30, så jag vet att det inte behöver betyda något. Men det kändes ju lite intressant att det kom i samband med förvärkarna och kan ju betyda att det händer saker därinne.

Men förvärkarna var ganska oregelbundna och skiftade i intensitet och nu på morgonen är det mycket lugnar. Så det var väl bara ännu en av dessa episoder.

Hon får ju gärna stanna ett par veckor till, särskilt iom att hon är så liten. Så jag blir inte frustrerad över att förlossningen inte startar. Däremot så är det väldigt frustrerande och energikrävande att sitta och fundera om OM det är på riktigt eller inte.

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend