Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Symetrical skrev 2016-09-08 07:11:25 följande:

Loppan: Vilken tid skall du dit idag? Hoppas verkligen att du blir av med den där och då!

Sagoskog: När var det du fick tid för tul?

Här hemma är allt hur bra som helst, förutom att jag rasar lite väl fort i vikt, tycker jag. River av ca ett halvt kg om dagen, så inte jättemycket kvar till startvikten nu... :-/

Aja, får väl gå på glassdieten igen.

Det är på fredag kl 10.30. Vill bara att tiden dit ska gå snabbt nu. Jag hatar fakriskt UL denna graviditeten. . Det känns ju bra efteråt, men imam är jag så nervös att jag nästan kräks. Så var det inte alls förra gången.

Oj, då går det undan :/ sommaren är ju nästan inte över, så en glassdiet är inte fel. Du kan väl iaf äta lättare nu? Jag är så himla trött på att känna mig illamående och "vänder sig i magen om jag tar en tugga för mycket".

Men jag har gått upp 2 kg!!! På typ 1,5 vecka. Dock är det mesta vätska tror jag. Mot blodtryck har börjat stiga (precis under gränsvärdena här hemma, men hos bm lite lägre - pga skillnader i utrustningen) och jag både ser och känner av vätskan i ben och armar. Hoppas verkligen ungen föds snart så att det inte drar iväg denna gång med.
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-09-08 08:54:28 följande:

Det kommer att gå så bra så.

Usch, känner så väl igen den känslan. Saknar den inte ens lite! :P Nu kan jag äta helt obehindrat och gör det också, men ändå rasar jag i vikt, precis som sist. Har bara 1,7 kg kvar till startvikten nu och Millan är 8 dagar! Jag verkar ha en talang för att avla glupska bebisar.

Vad ligger ditt bt på nu då? Du känner inte av några andra symptom som skulle kunna tyda på begynnande preeklampsi?

Lyx! Längtar tills jag också kan äta normalt och uppskatta en kopp kaffe :) Oj det var verkligen ett viktras :-0 hoppas att det inte fortsätter under startvikten iaf. För min egen del brukar kroppen börja hålla hårdare i kilona vid en viss gräns. Då går det iaf inte lika snabbt nedåt.

Övertrycket ligger mellan 130-137 och undertryckt mellan 70-80. Undertryckt är ju rätt ok, och det är ju det det är kinkigast med. Så jag håller verkligen tummarna. Jag har även protein och glukosstickor hemma (visserligen utgågna, men förhoppningsvis pålitliga) och de är helt negativa. Hade huvudvärk och ljuskänslighet igår. Men det har kommit och gått under hela graviditeten. Så det är väl mest vätskan isf. Men med neg på protein och ett bltk under gränsvärdet så kan man ju inte göra annat än att vara uppmärksam och hoppas på det bästa :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-08 09:45:11 följande:

Skönt! Hoppas det håller sig så. Men hade du HF förra gången? Sorry men kommer inte riktigt ihåg. Är det därför du också har gått på en del extra UL, för att kolla fostervatten?

Längtar också efter att kunna njuta en god kopp kaffe och en normalstor måltid utan att det tar stopp efter 2 tuggor (och så är man hungrig igen efter 10 min).

Ingen fara :) Det blev aldrig någon klarhet i det riktigt. På sista bm besöket hade jag både protein i urinet och högt blodtryck. Men sen hann förlossningen starta. På förlossningen hade jag ännu högre blodtryck och det kontrollerades sedan var 3 timme under min vistelse på BB. Men ingen sa något om konstaterad HF. Men med tanke på mina 20 kg vätska så vore det ju inte så konstigt. HF är dock mycket vanligare med tvillingar. Jag har ju påtalat det här för mvc, men de kollar knappt något alls faktiskt. Tillväxt UL är bara pga avvikande SF mått :)

Jag förstår precis hur du känner. Men snart är det över för oss båda :)

Hoppas de kan ta bort den där grejen på fingret nu !
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-08 11:39:24 följande:

Borta! Var ett större ingrepp än jag trodde men kände inget genom bedövningen. Problemet var att jag plötsligt fick för mig att titta och såg då ett stooooort hål helt in till benet och då blev jag svimfärdig. Då kunde jag inte andas djupt heller pga jag är så täppt så plötsligt vaknade jag på golvet med 3 sköterskor runt mig och läkaren som höll i mina ben. Haha typiskt mig att svimma. Men nu är den borta - blir nog ett par dager med ganska ont och 2-3 veckor med bandage. Men då är ju förhoppningsvis är allt helt normalt när bebis kommer och det va det enda som kändes viktigt så man slipper ha en hand som inte får bli blöt etc med nyfödd :) Tack sagoskog för du sa att jag skulle säga ifrån så jag inte fick längre väntetid :-*

Oj oj, att de inte hade dig liggande från början. Jag har inga problem med t.ex. blod. Men när blodtrycket redan är lite labilt så kan vad som helst fälla mig :) Vet du varför vissa (och i särskilda fall, typ alla) svimmar när de ser blod/skador? Det är faktiskt en uråldrig fysisk funktion. Om man blöder kraftigt så vinner kroppen på att sänka blodtrycket och därmed minska blödningen. Men råkar blodtrycket sjunka för mycket och för snabbt så svimmar man ju. Och denna fiffighet är olika känslig hos olika personer, så visa klarar ju knappt att se något.

Men vad skönt att den är borta! Duktiga du som stod på dig <3 det är inte så himla lätt alltid. Men väl värt det, då det känns väldigt dumt att dra ut på det i din situation. Hoppas det läker snabbt och smidigt nu.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-08 12:42:10 följande:

Haha ja han sa att jag verkade så stadig och lugn att han inte tänkte på att lägga mig. Har aldrig svimmat av blod innan, fakriskt aldrig svimmat så på riktigt nån gång, så hoppas detta var en engångsföreteelse pga blodtrycksfall - annars kan ju förlossningen bli en väldigt intressant upplevelse haha

Man borde nog alltid lägga gravida kvinnor :P jag har bara svimmat ordentligt en gång. Det var efter förlossningen med tvillingarna. De skulle ha upp mig och kissa (vilket är jätteviktigt, men känns helt omöjligt som nyförlöst). När jag sitter på toastolen och försöker trycka på lite så trillar ist en 300 ml blodkoagel ur mig och skvätter blod överallt. Den skräcken alltså. Trodde hela livmodern trillade ut. Då var jag väck riktigt länge :-0
  • sagoskog

Åhh.. sen min antibiotikakur har mina random sd/förvärkar avtagit till 90%. Men sen i måndags så har jag ist haft dagliga värk-sessioner. Det har kommit en eller två varje em eller kväll. Med kanske 50-100 värkar, 2-3 minuter emellan. Gör hyfsat ont alltså. Sen fasas de ut och det är nästan hellugnt. Himla märkligt.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-08 18:30:44 följande:

Oj! Jag vet ingenting om värkar men är inte det väldigt tätt? Finns det en risk att infektionen satt igång nått?!

Appropå kissande så hade jag ingen aning om hur svårt det är att kissa precis efter en förlossning. Och ingen hade nämnt det heller. Man är ju svullen och alla muskler är det bara pannkaka av så man bara sitter där och fattar inte hur man ska göra för att få till det. Eller så var det för mig iaf, sjuk känsla.

Jo det är väldigt tätt. Fast av någon anledning får jag bara täta sd/värkar. När min förra förlossning startade kom de med 2-3 min intervall från första värken. Känns inte så tryggt när det står att man som omföderska ska åka in när det är 6 min mellan :-0 Hela denna graviditet har varit det samma, även med de riktigt tidiga och klena sd som jag känt av.

Min uvi låg säkert bakom många av mina tidigare sd/förvärkar och därav har det nog lagt sig med dem nu. Men detta känns annorlunda. Kanske mer riktigt riktiga förvärkar liksom.
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-09-08 19:37:18 följande:

Låter onekligen som att du åtminstone är i latensfasen. Spännande!

Ja låter ganska likt min upplevelse :) Men jag tog mig bara till toastolen 50 cm från sängen :P ajjabaja för att ge sig ut sådär! Jag gjorde dock en sån grej efter att jag svimmat och gick och duschade. Dock lyckades jag hålla mig vid medvetande den gången.

Ja något skumt är det iaf. Har just nu dagens andra "session" och de tar i riktigt ordentligt. Hur många nivåer av förvärkar finns det egentligen?
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-09-09 07:59:55 följande:

Precis det undrade jag också! Även om vissa gjorde ont hade jag inga större problem att prata genom dem och det är ett referensvärde man kan ha. När de verkliga värkarna började fanns det inte på världskartan att fortsätta småsurra med sambon eller barnmorskan. Skräcken för att det kan gå så otäckt fort med andra fl ligger ju också och påverkar i bakhuvudet.

Ja det är ju himla dumt med den där "6 min regeln" när dem inte stämmer för alla. Man får väl helt enkelt gå på intensiteten. Kommer ju ihåg hur galet ont det gör :P Mest rädd för tiden bara och droppet som ska sitta minst 4 timmar innan. Men är iaf barnen hos sin pappa en vecka (och jag slipper räkna med barnvakt). Bara sambo och dropp som ska hinnas med :)
  • sagoskog

Grattis och välkommen happylife :)

Och till er som undrar. .

Jag har faktiskt vaknat av förvärkar ett par gånger i natt. Det har jag inte varit med om tidigare. Men i övrigt är det lugnt. Har lämnat av ungarna på skolan och ska göra mig i ordning inför UL nu :)

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend