Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Symetrical skrev 2016-08-22 11:28:36 följande:

Nej, enda jag "kört med" är promenader till förbannelse! XD

Otroligt att du lyckades tolka vad jag skrev med alla dessa autokorrekt. Kan visserligen hålla båda tummarna tills de blir blåa..hehe. men ändå :) Tack för listan! Du har 12 timmar och 20 min på dig :)

Jag har börjat med hallonbladste trots att jag tidigare tyckt att det bara var fånerier och hokuspokus :P men jag läste så mycket om att det kunde ha positiva effekter på livmoderns ihopdragning efter förlossningen (det som gick galet sist) och läkningen överlag att jag tänkte att det knappast kan skada iaf :) dricker dock väldigt lite än så länge.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-08-22 11:59:35 följande:

Ja det förstår jag. Håller med om att det är frustrerande med att gissa vad som händer hela tiden. Vilken vecka är du i nu?

Läste att slemproppen ofta återbildas om den lossnar tidigt men inte lika ofta på slutet och då har man kanske runt 2-3 veckor till förlossning. Hade det varit ok eller?

Jag är i v.36 (35+4), så 2-3 veckor skulle sitta perfekt :) Hon skulle ju kunna födas nu med utan att det föreligger några större risker. Men enligt tul är hon ganska liten. Väger ca 2,2-2,3 kg nu och beräknas ligga ungefär vid 3 kg på bf (-9%). Så för att öka chansen att hon är pigg, orkar med amningen och slippa ligga kvar på sjukhuset så är det ju bra med ett par veckor till.
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-08-22 12:57:34 följande:

Absolut, det kan ju knappast skada i alla fall! Jag hade dock inga sådana problem efter förra fl och slutade blöda fort, så tror att det är därför jag inte orkat engagera mig i nåt sånt nu.

Jag förlorade massor av blod efter förra FL. Det är en vanlig tvillingkomplikation till följd av dubbla moderkakor och stor livmoder. Men efter att jag svimmade och fick en sammandragande spruta så blev det jättebra ist. Hade inte alls mycket avslag och läkte snabbt (visserligen bara ett stygn, så det var inte så mycket att läka heller). Men jag gjorde ett par operationer för några år sedan där läkningen var helt katastrofal. Så jag har ingen aning om jag har bra eller dåligt läk-kött.. eller vad man nu ska kalla det :)

Hur som helst så förstår jag att det inte varit någon prio för dig på så sätt. Däremot är det ju mest känt för att ge sd och starta förlossningar (står en stor varningstext på förpackningen om att inte dricka det innan v. 35 t.o.m. ). Så jag tänkte att det kanske var något för dig :)
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-08-22 12:59:30 följande:

Statusuppdatering efter mvcbesöket: Tappen var utplånad, men är inte öppen något än. Med andra ord har det absolut hänt grejer i alla fall! Hon rekommenderade mig att fortsätta vara uppe på benen så mycket jag orkar, för bebis envisas med att ligga ganska högt.

Spännande :) :) Jag tror faktiskt det händer på riktigt väldigt snart!
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-08-22 15:33:03 följande:

Ursäkta att jag spammar med frågor nu - det händer så mycket saker sista veckan och olika saker varje dag. Här har magen sjunkit ordentligt idag, var lite svårt att ta en bra bild på jobbtoan men ser ni att magen sitter en bit ner nu? Den satt helt uppe vid brösten innan och the good news är att nu är det mycket enklare att andas :) Känns inte alls trångt och tryckande uppåt längre - men å andra sidan trycker det neråt istället och "ilar" men har inte haft ont alls idag.

Tror ni att han kan ha fixerat sig redan? 30+5 idag. Skulle ju kanske förklara lite av smärtorna igår och att magen sjunkit idag. Vad betyder det när han fixerat sig? Kan de ligga så hur länge som helst?

Jag lyckas på något vis ha bebisen jättelångt ner, men ändå ha magen och tryck uppåt. Endera har jag väl en väldigt lång bebis eller så beror det på att min mage ligger så inne i kroppen.

Men till din fråga. Din bebis har säkert vänt sig nedåt nu. Det i sig gör ju att magen sjunker eller får en annan form. Tror även att den kan fixera sig så tidigt som v. 30 och är den fixerad så är den det tills den föds. Men jag kan intyga att ilningar inte måste betyda fixering. Jag har nämligen haft hemska sånna länge, men i mitt fall så har det nog bara varit att hon ligger och trycker på med huvudet långt nere. Men som omföderska är det ju inte alls lika vanligt att barnet fixerar sig ö.h.t. som hos förstföderskor.
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-08-22 16:38:05 följande:

Jadå, det har den gjort i över två månader och nu är det på tok för trångt därinne för att den skulle kunna vända sig fel. Njae, det kan väl ta allt från några timmar till flera dagar. Beror på hur lång tid öppningsskedet tar...

Säg inte det. Min kompis tvilling 2 vände sig dagen innan förlossningen. De borde döpt hen till Houdini som lyckades med det konststycket i en fullgången tvillinggraviditeten! Men det hör ju inte till vanligheterna iaf och är knappast något man behöver oroa sig för så här sent.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-08-22 17:23:49 följande:

Hehe ja det är sjukt vad de klarar att få till. Blir spännande på nästa kontroll och se om han sitter fast eller inte, men är intr förrän om 1,5 vecka :)

vände sig gjorde han redan för 2 veckor sen faktiskt så tror det är för sent för att vända tillbaka nu? Får se om han borrat in sig nått också :)

Jaha ok :) då lär sjunkningen inte bero på en vändning då. Men säkert att han sjunkit längre ner och/eller fixerat sig.
  • sagoskog

Magen har blivit större såklart. Men i övrigt känns det inte som det hänt något alls vad det gäller form och sånt. Vad tycker ni?

Går in i v. 37 imorgon och jag börjar faktiskt få svårt att se när jag rakar bikinilinjen. Får se om det håller tiden ut eller inte. Passade iaf på att fixa lite extra med tånaglar och fötter idag:) Om den möjligheten försvinner snart. Jag har knässkålar som går ur led om jag böjer dem snett (skräddarställning t.ex.) så jag kan bara böja dem rakt upp.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-08-23 13:53:26 följande:

Nej ser mest ut att ha blivit större ja. Och du har blivit brunare :D

Bra jobbar med bikinilinjen, den rök för mig i typ vecka 27 haha. Mvh Midget

Det är nog mest ljuset är jag rädd :B

Förra gången rök min bikinilinjen typ i v12 så jag vet hur det känns :P men det är ju inte nödvändigt heller. Så när det blir gör bökigt tänker jag inte krångla med det bara för att :)

Tycker absolut att det syns att magen har sjunkigt på dina bilder. Fin mage :)
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-08-23 15:39:43 följande:

Apropå bikinilinjen ansade jag där nere igår innan bm-besöket. Vet inte hur mycket jag lyckades snitta mig själv, men påminde onekligen om Stockholm blodbad sen när jag skulle torka mig. XD

Det var verkligen bra jobbat som fullgången (typ) :) kan ju erkänna att det blir rätt blodigt här med emellanåt. Går inte alla att utföra med samma finess som tidigare ;)

Förstod inte riktigt vad du menade med bilden. Hade du en sån där megavärk igen? Eller hakade appen upp sig? Appropå gravidappen så fick jag förresten ladda ner en separat värktimer igår eftersom den andra fastnar i tiden när mobilen släcker ner vid 1 min.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend