Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

eagle87 skrev 2016-02-16 21:37:34 följande:

Äntligen får jag oxå vara med här... Som jag längtat....

Nämen Grattis Eagel87!!! Jag kände det faktiskt på mig :) nu är jag mest nyfiken på hur många det är? :)
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-02-17 09:18:48 följande:

Tack för alla grattis :) har längtat till denna gruppen. Hur ligger alla till? Vilka veckor O vilka har varit på ultraljud?

Jag är i v. 8+5 enligt mig själv, men i 10+1 enligt mvc. Blir ju felräknat när de går efter senaste mens sådär. Tog blodprov för kub förra veckan. Men har tjatat mig till att få ta dem igen denna vecka då jag är säker på att det var på tok för tidigt (7+6 enligt mig själv). Har kub inbokat den 8 mars. Nervöst!
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-02-17 15:32:20 följande:

Omg fick detta på bim-2... Eftermiddag kiss.. Kan de vara twins???

Kanske :) man testar positivt snabbare och starkare med tvillingar. Har en riktig tvilling-feeling i detta fall. Men det är nog mycket för att jag ser på pergo = tvillingar.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-02-17 14:00:26 följande:

Hehe ja du har ju tempat så är ju ganska safe att lita på ditt datum men vården verkar inte riktigt ta tempning på allvar än? Eller kanske de bara inte känner till det så väl?

Ultraljudsmottagningen var ganska medgörliga, men min bm sätter sig på tvären jämt och ständigt :/ hon måste gå efter senaste mens säger hon. Själv blir jag bara frustrerad. Känns dumt att belasta en redan överbelastad vård genom att medvetet gå efter fel datum och därmed riskera att få göra om både blodprov och kub när man kan göra rätt från början.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-02-17 16:12:23 följande:

Jaa du skrev ju häromdagen atg "nu undrar jag bara hur många det är" ang eagles plus. Nu när det va snack om tvillingar tänkte jag bara "men hur visste hon det" men är alltså vanligt med tvillingar efter perfo?

Isåfall har du ju riktigt bra odds eagle :)

Ja det är hyfsat vanligt :) det var så jag fick mina tvillingar :) skulle säga att det är vanligare än vid ivf, då det är ganska ovanligt med återföring av två embryon (eller vad det nu kallas), medans det vid Prego är ganska vanligt med mer än ett ägg. Nu vet vi ju visserligen inte hur många ägg det blev, för det gick väl inte att se på vul Eagel? Men fanns det inte två nästan lika stor på vardera äggstock? Ja hur som helst. Man får nog försöka att inte ställa in sig på vilket som. Så man inte riskerar att bli besviken. "Bara" ett barn är ju hur fantastiskt som helst det med, och det finns många fördelar både med enlingar och tvillingar.

Har ni några planer för vul eagel?
  • sagoskog

Jaa du skrev ju häromdagen atg "nu undrar jag bara hur många det är" ang eagles plus. Nu när det va snack om tvillingar tänkte jag bara "men hur visste hon det" men är alltså vanligt med tvillingar efter perfo?

Ja det är hyfsat vanligt :) det var så jag fick mina tvillingar :) skulle säga att det är vanligare än vid ivf, då det är ganska ovanligt med återföring av två embryon (eller vad det nu kallas), medans det vid Prego är ganska vanligt med mer än ett ägg. Nu vet vi ju visserligen inte hur många ägg det blev, för det gick väl inte att se på vul Eagel? Men fanns det inte två nästan lika stor på vardera äggstock? Ja hur som helst. Man får nog försöka att inte ställa in sig på vilket som. Så man inte riskerar att bli besviken. "Bara" ett barn är ju hur fantastiskt som helst det med, och det finns många fördelar både med enlingar och tvillingar.

• sagoskog

• sagoskog

Grattis till mig! Vet inte om ni ser texten. Men det betyder alltså att mitt immuniseringsprov inte påvisat några antikroppar mot rh positivt blod:) vilket innebär att behandlingen mot tvillingarnas positiva blod fungerat och det förmodade mf i somras inte haft någon inverkan :) :) Då behöver jag inte bekymra mig så mycket över det iaf. Förutom att det blir några fler såna här prov och kanske någon injektion.

I övrigt låg jag exakt på samma hb som för tvillingarna vid inskrivning och hade dåliga depåer, så det blir järntabletter från start denna gång med :(
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-02-17 20:40:34 följande:

Åh va skönt :) vet inte så mkt om blodgrupper men min man har den ovanliga.. B minus tror ja. Jag pluss. Hur är det de funkar nu igen??

Rh negativa saknar rh-faktorn i blodet. Vi kan t.ex

ge blod till positiva (begränsat av a, b, ab, o grupperingen också såklart). Men vi får själva inte få in positivt blod i systemet. Då bildas antikroppar mot rh-faktorn.

Problem uppstår när en rh negativ mor bär på ett rh positivt barn. Om man inte redan har bildat antikroppar så får man injektion/er med ett läkemedel som ska motverka detta vid tillfällen då det finns risk att blodet blandas (moderkaks och fostervattensprov, mf, abort, förlossning..). Injektionerna måste ges inom 72 timmar. Under graviditeten tar man prover i vissa veckor för att kontrollera att det inte finns antikroppar.

Har man däremot redan har antikroppar så kan man inte bota det, man får inga injektioner som ovan. Ist övervakas antikropps-nivåerna och fostrets hälsa extra noga, och vid behov ger man fostret blodtransfusioner i magen.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend