Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Här har ni en magbild från mig också, v 13. Trots att det t.o.m. är på kvällen så syns det inte mycket. Om man inte vet att min mage egentligen är platt så kan det lätt passera som en vanlig mage. Känns som svullnaden lagt sig ytterligare ett snäpp nu. Både trist och skönt att magen dröjer.
  • sagoskog

Obs! Jag är på jobbet! Och tar inget ansvar för den vedervärdiga inredningen i bakgrunden :-0

• sagoskog
    eagle87 skrev 2016-03-13 23:05:49 följande:

Åh fin. Njut av de så länge de varar snart kommer du bli stor :)

Har tvillingarna sagt ngt om va de önskar sig?

Haha, ja det är sant. Men knappast (hoppas jag!) Lika stor som förra gången en positiv grej med att det bara var en för dig. Tvillinggraviditeten belastar kroppen mycket mer.

Ja. Den spontana reaktionen var att de önskade tjej. Men när jag sa att det skulle vara kul med en kille pga att vi bara är tjejer i hela familjen (förutom pappor och sambos) så ville de kille. Så jag tolkat det som om det inte spelar så stor roll :)

Och ang namn. Jätte tråkigt att de valde samma :/ men kan ni inte ta det ni också? Så länge ni inte hänger dagligen så är det ju inget konstigt med det. Och det kan ju vara så att ni får en tjej.
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-03-14 07:46:12 följande:

Precis så hade jag också. Svullen som fasiken fram till typ v 12, sedan blev magen liksom mindre, för att sen komma tillbaka med på riktigt i v 15.

PS. Diggar spegelramen!

Ja det verkar ju vara något sånt. Med tvillingarna så bara växte den och växte och växte... hehe, du skulle se furupanelen i hela huset. Jag ryser! Men så går det när institutionerna avveklades och kommunen smällde upp massor av moderna påkostade villor.. för att sen inte göra en enda renovering på något decennium och mer.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-03-16 19:53:55 följande:

Precis,... Nu har min man problem med min mamma :( min mamma har alltid tänkt att hon skulle komma hit en vecka innan bf O vara med på förlossning osen vara med oss de första veckorna.. Min man vill verkl inte han tycker förlossning är intimt O att de är våran tid O samma med första veckorna me bebis då han får pappa ledigt i 2 v... Ja förstår han till en viss del samtidigt vill ja verk ha mammas hjälp O stöd... Vad tycker ni? Jag O min mamma är jätte nära

Jag skulle inte vilja ha min mamma där. Men det är såklart olika. När du beskriver din situation känns det dock som om det kanske kan vara en lösning att hon kommer när din man går tillbaka till arbetet? Det praktiska, städ och matlagning, kan ni ändå fuska med de första veckorna. Det kanske ger dig mer dessutom. Blir ju plötsligt ganska långtråkigt att sitt själv hela dagarna när han börjar jobba och då är det skönt med sällskap. Och så får ni vara ifred :)
  • sagoskog

Gick in i v14 igår :) Mår mycket bättre vad det gäller illamående och migrän. Men jag har fått problem med foglossning :/ lite självförvållat. Inom loppet av tre dagar så dammsög och moppade jag tre lägenheter på jobbet, allmäntutrymme och personalutrymne (vilket är enorm yta) + min egen lägenhet. Speciellt moppen är en klenod från 70-80 talet, jättetung av stål. Så mycket vridrörelser var nog droppen för mina fogar :/ känns bättre på morgonen, men eskalerarsen under dagen. Skit också :/
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-03-17 08:38:11 följande:

Aj aj ajdå. Inte kul. :-/ Lider också en hel del av foglossningen nu. Mer och mer för var dag som går. Känner att till och med de 50% jag jobbar egentligen är för mycket för fogarna, men jag bara måste jobba, annars blir jag knäpp(are!)

Fin magen börjar bli! Går det fortfarande bra med viktuppgången? Här växer magen också för var dag som går och numera har jag tydligen en spelkonsoll i magen. :-P Gick in i v 18 idag. Galet var fort tiden går!

Ja jag vill helst jobba fullt. Har ju bara ett par månader kvar nu. Det var illa igår, men nu har jag ett par dagar ledigt, så jag hoppas det blir bättre. Men vi ska vara i stockholm i helgen, så det finns väl risk att det inte blir mycket vila. Håller med om att foglossningen är mycket bättre än illamåendet. Däremot är det ju en tröst att illamåendet oftast blir bättre, medans det känns rätt oroväckande att foglossning oftast blir värre.

Tack:) magen är fortfarande väldigt olika beroendet tidpunk på dagen osv, men snart blir den nog mer riktig. Jag tror jag har går upp 3 kg nu. Hoppas det inte drar i väg något extremt bara :) Jag gick upp nästan 30 kg förra gången, men ner 20 kg på två veckor efteråt - så det var mest vätska. Det vill jag inte vara med om igen om jag får välja :)

Oj, vad stor din börjat bli. Min är typ en leksaksbil : P men de växer snabbt nu tror jag. Då har du rul snart då?
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-03-18 05:27:51 följande:

Aj aj aj haft ont sen kl 2... De är en smärta från höften som strålar ner i benet O runt höften över rumpan.. Känns som ngn skruvat fast ett järnbälte.. Känns värre om jag går upp O går.. Va kan de vara? Är de farligt? Behöver ja gå till läkare?

Låter som fogarna tyvärr :/ tycker du ska rådfråga någon om du känner dig orolig. Men jag tror på foglossning. Däremot är det lite skumt om det uppkom på natten. Foglossning brukar ju bli värre vid aktivitet. Men det kan ju kanske ha triggars av hur du sov.
  • sagoskog

Jag måste dela med mig av en händelse från igår. På jobbet finns det en kille med ds. När vi träffades så frågade han om jag har bebis i magen. Böjde sig ner och la örat mot min mage, pussade mig på magen och klappade på den med orden "lilla bebisen" osv. Sådär glatt och lite lyriskt. Jag visste inte vad jag skulle säga, min kollega och jag bara stod och gapade.

Visserligen så har han frågat om jag haft bebis i magen förut, när jag stått på något sätt så jag putat med magen, men inte så här mycket. Hade det varit någon av andra hade jag inte varit förvånad då de oftast är hemma och säkert kan snappa upp något vi i personalen pratar om. Men han är oftast bara hemma när man är ensam personal och då blir det ju inte samma snack. Skulle heller inte påstå att min mage syns särskilt mycket alls i mina arbetskläder. När vi frågade honom varför han gjorde så svarade han bara att "jag skojade bara". Men det var ett sjukt samnanträffande :)

• sagoskog
    Symetrical skrev 2016-03-18 09:58:16 följande:

Mm. Sant. Det är ju just det som är skrämmande med foglossning, precis som med sammandragningar.. :-/

Oj, ja det måste ju varit typ 15 kg vätska!

Skönt ändå att det försvann så pass fort efter förlossningen.

Jag gick bara upp typ 9 kg, så två månader efter fl låg jag på 4 kg mindre än när jag blev gravid. Såg ju helt utmärglad ut och kände mig galet klen, så målet är att gå upp åtminstone 11-12 kg den här gången!

Ligger kvar på 3,5 kg upp sedan flera veckor tillbaka. Verkar ha fastnat här. Bm sa dock i måndags när jag var där att det var en normal viktuppgång i v 17, så jag är nöjd ändå.

Rul är om två veckor, 1/4. <3

Ja ungefär. Gick ner ca 10 kg direkt. Väntade ju tvillingar och med mina uträkningar så borde det varit närmare 10 kg i magen med dubbla moderkakor, fostervatten och barn. Fast var säkert lite mindre i storlek av allt så lite mindre + att jag förlorade 1,5 L i blod. Hur som helst så såg jag hemsk ut sista veckorna pga vätskan. Mina fötter var inte ens fot-formade längre. Tror dock allt berodde på en begynnande havandeskaosförgiftning. Men den upptäcktes inte förens på förlossningen. Så jag hoppas slippa det denna gång (havandeskapsförgiftning är mycket vanligare vid tvillinggrav).

Ja man vill ju varken gå upp för mycket eller för lite. Tror jag hade 6 kg kvar ganska länge efter FL, kanske tog ett år innan de var borta (bantade inte) och det kändes lagom. Tyvärr rasade jag sen 10 kg till väldigt snabbt och vägde runt 45 kg (till 168 cm). Det är dessa jag jobbat med att gå upp sen dess. Det är inte kul att väga så lite. Men nu har jag legat på 50 ett par år :) tills nu då :) är helt fascinerad över hur lätt jag går upp nu :) Jag tror att dina 3,5 kg är helt lagom för v. 17. Trof man oftast går upp mer först (ökad blodvolym, större bröst etc) och sen lugnar det ner sig lite. Du kommer nog hinna gå upp lagom :)

Vad spännande! Ska ni ta reda på kön? Förlåt om du redan skrivit det. Jag har rul 21/4 :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend