Gravida från Tempar/Fertility Friend
Superfin mage ju!
Superfin mage ju!
Vill bara påpeka att sammandragningar kan man ha hela graviditeten, jag hade nog konstant sen vecka 20 första graviditeten och flera veckor tidigare den här gången.
Det är däremot när förvärkarna kommer igång som det blir spännande och man kan hoppas på en förlossning snart ;)
Jag tror det är 2 veckor som gäller här generellt sett men beror lite på vikt också och hur stor bebisen börjar bli. Men jag har en omvänd fråga - vad är det tidigaste man kan föda och det ändå är helt ofarligt för bebisen? Alltså utan att det är risk för prematura problem/neo etc? 1 vecka, 2 veckor?
Då låter det snarare som förvärkar nu. Kan man ha länge. Segt men sant. XD
Vet kanske inte just den exakta skillnaden, om det finns någon exakt medicinskt skriven regel. Men jag skulle väl vilja påstå att förvärkar är när sammandragningarna börjar kännas/göra ont, så som du beskriver att det börjar för dig. Det är ju därför man alltid ska kontakta mödravården/förlossningen om man har sammandragningar som gör ont i tidig graviditet eftersom det kan vara tecken på prematur födsel. Och känns dom inte speciellt mycket i tidig graviditet (mer än vad sammandragningar känns liksom) så är det helt normalt eftersom livmodern bara tränar inför vad som komma skall :)
Men ja, som symetrical säger så kan man ju tyvärr ha förvärkar ett par veckor innan de riktiga värkarna kommer ändå...
Idag blev jag väldigt kall och då kändes det som mina bröst bokstavligen skulle explodera. Fy fasen vad ont de gjorde. Är det vanligt att det blir så när det är kallt just? Huuuu
Någon annan som ligger klarvaken halva nätterna? Känner mig inte stressad eller orolig bara vaken och pigg liksom, kan inre sova. Står i min gravidapp att detta är vanligt, men inte mindre irriterande för det.
Sover typ bara till kl 03 nu för tiden, och sen ibland ett par timmar på morgonen vid typ 07-09. Får helt ok antal timmar ändå (4-5) men känns bara så onödigt att ligga vaken när jag lätt kunnat få 7-9 timmar annars. Några tips?
Har semester nu men börjar jobba på måndag och då tror jag det kommer bli tufft att va vaken från 03 på natten :-/
Hoho! Symetricals bebis! Kom ut nu! Vi är så nyfikna :)
Det tog blodprov på mig för antal veckor sen hos bm. Där kunde de tydligen se både min och bebisens blodgrupp, mycket fascinerande! Frågade bm hur, men det kunde hon inte svara på dock
Iskristall - skönt att höra från dig! Bra att du går hem tidigare, ver hur det är att ha ett stressigt jobb man älskar men hälsan kommer först nu <3
Sajocawa - lycka till idag på jobbet!
Sagoskog - är så irriterande med sömnen men är du trött på dagarna då? Jag är supertrött på eftermiddagarna och det är det som är extra irriterande - kan inte sova på natten sen supertrött på dagen :-/