Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

happylife skrev 2016-07-14 12:08:15 följande:

Vill bara berätta att jag lämnade HCG blodprov idag som endast var på 2, så det blev tyvärr inget av detta denna gång bläh.

Kanske joinar här i framtiden när det blir något.

Lycka till alla <3

Vad tråkigt att höra :( många kramar! Hoppas du snart är tillbaka.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-07-14 13:06:11 följande:

Vi har mkt mindre sex än vanligt... Tycker de skönt att slippa baby verkstad men saknar verkligen sex... De svårare än vanligt... Men när de väll funkar är de bra.. Vi kanske har de var 10 dag lr en gång i veckan....

En sak jag verkl saknar är att vi inte längre sover ihop.. Tydligen har jag blivit en extrem snarkare sen jag blev gravid.. Plus att min kudde tar för mkt plats, vaknar hela tiden för att kissa och min man snarkar så vi sover seperat nu vilket gör att båda får mkt mer sömn.... Men saknar närheten...

Vad tråkigt att inte sova ihop. Det skulle jag ha jättesvårt för :/ är så glad över att slippa sova borta på jobb nu. Visserligen sover jag ganska dåligt nu. Men det gör varken till eller från om vi delar säng. Under den tiden jag ändå är vaken så blir det en del knuffade på min snarkande sambo, men när jag somnat så sover jag igenom vad som helst :) och han är likadan, så märker inte av mina 30 kissvandringar om natten. Men jag förstår givetvis att man prioriterar sömnen om det inte funkar. Det skulle jag också gjort.
  • sagoskog

Eid - grattis till gott kub resultat :D

Videungen - Grattis och välkommen! Häng gärna med in i facebooktråden också om du vill :)

Symetrical - så fin mage! Hur ö du? Himla snygga bröst också (om man får säga så;) ). Mina är extremt stora nu och jag sörjer verkligen mina mer "lagom" varje dag ;(

• sagoskog

Åh. Bra att ni nämnde bikinilinjen. Har nämligen funderat över det på senast. Förra gången hade jag inget val från halva graviditeten och framåt. Men nu går det fortfarande lika smidigt att raka som tidigare och det finns en god chans att det kan funka ända fram ti?l bf. Men gör man det? Kommer barnmorskorna tycka att man är knäpp? Finns det någon medicinsk fördel med att vara orakad eller rakad? Finns det någon speciell frisyr som är lämplig eller olämplig? Jag är ju van att raka mig (delvis iaf) så känns konstigt att låta bli bara för att också.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-07-19 18:03:06 följande:

För andra dagen i rad har jag kräkts upp hela maginnehållet utan förvarning. Hoppas verkligen inte det är illamåendet som kommer tillbaka för att stanna då vet jag inte vad jag gör?! Någon annan som har haft plötsligt illamående ett par dagar så här sent efter att illamåendet gått över för ett par månader sen?

Kan det va att jag ätit lite för lite nu med semestertider och sen frukost etc?! Mår inte dåligt annars utan plötsligt bara kommer det liksom :-/

Vet inte om det är samma. Men jag har fått ett problem efter många veckors uppehåll i illamåendet. I slutet av frukosten, oftast när jag dricker, så vänder det sig akut i magen på mig. Det kommer helt oväntat och håller bara i sig en liten stund. Jag skulle absolut kunna spy upp alltihop när det blir sådär. Men jag har kunnat hålla tillbaka genom att sitta stilla och "andas mig igenom" den kritiska stunden. Sen klingar det liksom av. Typ som att det blir för mycket för magsäcken och man måste låta det "sjunka undan". Svårt att förklara dock :/
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-07-23 20:36:36 följande:

Verkligen! Tack! Skönt att få skriva av sig lite här till er gulliga! <3Förhoppningsvis kommer det inte tillbaka iaf! Har ju förutom det mått oförskämt bra bortsett från tröttheten. :)

Hur länge innan det startar kan man ha förvärkar förresten? :)Tack söta. Ah innan jag visste var det var så tänkte jag bara "Hur opererar man en gravid människa?!!? Måste jag plocka ut ungen??" Haha. Håller tummarna stenhårt på att det inte återkommer. Ska fråga ut bm på måndag om info och tips!

Vilken pärs :( hoppas du slipper något mer sånt nu. Förvärkar kan man ha länge. Jag har haft förvärkar sedan halva graviditeten typ. Kruxet är att det är svårt att avgöra vad som"riktigt och inte. Min bm säger att jag kan vara lugn så länge det inte kommer blod eller något annat. Samtidigt vet jag flera som fått påverkad tapp trots ganska milda sd. Men ja, hur tusan ska man veta?
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-07-24 08:22:58 följande:

Går inge bra alls för mig att gå upp i vikt här på sluttampen. Har snarare gått ner lite senaste veckan och ligger nu 2 kg under rek viktuppgång enligt den där viktkalkylatorn på "bli mamma". Vet ju att bebis tar det den behöver, men det leder dessvärre till att jag känner mig helt dränerad på all form av energi. :-/

Tur att det bara är en månad kvar nu, eller ännu hellre bara ett par veckor.

Förstår att det är jobbigt. Bebis tar väl vad som behövs. Men det är ju inte bra om du blir lidande. Men hur går det att dricka då? Glass och milkshake är ju svalkande så här års. Det är kanske inte så nyttigt, men ger iaf tillfällig energi. Annars så har apoteket näringsdrycker att köpa receptfritt, t.ex. fortimel. Du skulle kunna ta en sån om dagen för att stötta upp ditt vanliga näringsintag. De i milkshake-variant smakar helt ok om man bortser från en liten järn-eftersmak.

Själv äter jag riktigt dåligt nu. Blir lätt illamående och har ingen matlust i värmen. Men ändå går jag upp i vikt. Förstår inte riktigt hur det är möjligt? Kanske är det vätska i kroppen (men fötterna ser hyfsat ok ut?) eller om det är att jag dricker väldigt mycket mjölk och saft och att jag går upp "på det". Jag mår iaf ok och det är ju viktigast.
  • sagoskog

Jag är i v. 32 nu, snart 33. Väger 60-61 nu, så jag har gått upp 10-11 kg. Det är ju precis i medel för vart jag ska ligga, men det låter så himla mycket :-0 Och det syns stor skillnad också :/ magen är fortfarande liten.. men brösten, rumpan, låren och (det jag har svårast för) överarmarna och ansiktet. Jisses alltså! Känner mig inte bekväm med den här kroppen, och längtar tills det är över.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-07-24 22:51:03 följande:

Alltså, är så fundersam på det här med magen och växt. Har ju inte gått upp för mycket i vikt - ligger hela tiden innanför normalen för mitt BMI och i nedre delen av vad man bör/kan gå upp. Men magen är ändå gigantisk - som sagt har jag inte gått upp nån annanstans (inte ens brösten) och har ingen vätska. Kan det vara så att magen växer oroande fort trots normal viktuppgång? Tänker på trasiga magmuskler och massa hängande hud etc :-/ Så här står det dessutom i min app om kommande 4 veckor och det är ju inte så kul när det redan ser ut som jag ska föda. Finns det någon chans att min mage växt tidigt och blir färdigväxt fortare och att jag därför inte får en jätteökning vecka 28-32? Vad tror alla proffsen?

Jag tycker inte heller din mage ser gigantisk ut. I min fb-grupp med över 100 medlemmar blir det väldigt tydligt hur stor skillnad det kan vara från person till person. Och jag tror inte du behöver oroa dig för tillväxt-spurten nu. I dessa veckor märkte jag faktiskt att det hände mycket med livmodern (den flyttade sig högre upp osv), men knappt något hände med magen. Så det behöver ju inte bli så stor skillnad utåt.
  • sagoskog

Går in i v. 33 imorgon. Äntligen har magen börjat synas på bild framifrån :) annars känns det inte som det händer så mycket. Men jag tror inte det är någon fara. Får ju ev beviljat TUL på mitt bm besök nästa vecka. Så jag håller mig lugn med det :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend