Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Hallå! Det går så galet fort härinne, nyss plussade ju symetrical och snart är det dags. Vi har redan en liten FF-pojke i gruppen. Många är i eller närmar sig sista trimestern. Jag och min man satt och diskuterade igår att jag har varit gravid sen februari, och det är augusti!! Känns som jag varit gravid nån månad bara (men tror det går extra fort för att jag knappt hunnit reflekterat över den här graviditeten och inte haft några jobbiga symptom heller så den har bara gått obemärkt förbi..)

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-03 18:41:58 följande:

Ja fy sjutton, ser inte fram emot amningen om det ska göra så ont hela tiden? Ser plötsligt ännu en nackdel med att få en vinterbebis uppe i nord-Norge ;) Blir nog mycket tända ljus och innomhushäng första månaden tror jag ;)

Finns ullinlägg för brösten så det inte blir så kallt i alla fall :)
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2016-08-03 22:18:34 följande:
    Men vad spännande, hoppas bebis kommer snart.

Vad finns de för knep/teorier på vad som kan få igång förlossningen? Antar att gå mycket eftersom du varit igång?! En av mina kompisar tror jag drack nått te. Sen kan bm göra hinnsvepning lr nått sånt va?
    Haha. Dricka hallonbladste, gå i trappor, käka en typen miljon ananaser, ha sex... Finns mycket "knep" men frågan är hur mycket som funkar, känns som jag testade ALLT förra gången :')
    Mitt vatten gick visserligen knappt en halvtimme efter att vi haft sex två gånger på rad så kan ju alltid hoppas att det var sexet och inte bara en tillfällighet, så man har något att gå på den här gången :p
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-03 22:36:28 följande:

Vilken vecka var du i när du födde sist?

Vet ni om det ok att försöka med såna liknande hemmakurer och sätta igång det ett par veckor tidigt (alltså fr.o.m. Vecka 38) enligt bm? Jag måste ju pga norska regler gå hem i mammaledighet redan 3 veckor innan bf så för min del får han gärna komma lite tidigt om det går och det är helt ofarligt?

Vattnet gick bf +2... Och då hade jag nog börjat med mina små huskurer minst två veckor innan om jag inte minns fel, så det hjälpte nog inte så mycket. Bad min barnmorska om en hinnsvepning men just i den kommunen gjorde dom inte sånt alls på mvc (så typiskt, hade jag med andra ord inte bytt mvc mitt i så hade jag med största sannolikhet fått en hinnsvepning på första stället..)

Har tänkt att jag ska vara lite mer chill den här gången men lär ju bli lika galen ändå. Och ett tips, bli inte så galna, man blöder i hela munnen av för många ananaser :') (och så får man sitta på toa hela dagen efter...)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-03 22:36:28 följande:

Vilken vecka var du i när du födde sist?

Vet ni om det ok att försöka med såna liknande hemmakurer och sätta igång det ett par veckor tidigt (alltså fr.o.m. Vecka 38) enligt bm? Jag måste ju pga norska regler gå hem i mammaledighet redan 3 veckor innan bf så för min del får han gärna komma lite tidigt om det går och det är helt ofarligt?

Och apropå att försöka sätta igång det.. Ja man kan ju alltid prova. Som sagt vid vecka 38 räknas ju barnet som "fullgånget" så det är inga konstigheter om barnet föds då. Vet en tjej som fick barn samtidigt som mig sist (eller ja flera veckor före mig, var så avis!) hon gjorde en hinnsvepning på sig själv och det satte faktiskt igång hennes förlossning, så den pojken föddes i v 37+nånting.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-03 22:54:43 följande:

Hehe nä det leder kanske inte till nått men ska iaf pröva vecka 38 om det är ofarligt :) man kan ju pressa ananasen till juice, funkar inte det?

Men vad är Hinnsvepning? Aldrig hört talas om, vågar jag googla det på min jobbtelefon (har inget annat just nu) eller är det något man ska kolla lite mer privat? ;)

Haha äh det är nog inget konstigt att googla på som gravid kvinna. Det är vanligt att få hinnsvepning på tex sjukhuset för att eventuellt sätta igång förlossningen på ett naturligt sätt (eller åtminstone försöka få nånting att hända, tappen att öppna sig lite osv inför ett igångsättning). På vissa funkar det och på vissa händer ingenting. Barnmorskan stoppar in några fingrar i tappen och rör runt lite, eller lite finare sagt: sveper runt på fosterhinnan..
    Jag fick hinnsvepning på förlossningen för att jag hade haft värkar ett och ett halvt dygn men ändå bara var öppen knappt 2 cm, och det gav väl en liten skjuts på traven för en timme senare var jag nog öppen i alla fall 3 cm.. (Så det hände ju mer än innan i alla fall)

Och angående ananasen så funkar det inte att pressa juicen, eftersom enzymerna som möjligtvis kan sätta igång förlossningen försvinner då. Tyvärr är det just samma enzym som får det att svida så in i helvete i munnen så man slipper tyvärr inte undan det på nåt sätt.. Man måste ju typ trycka i sig 10 ananaser på en timme för att få i sig såna mängder som krävs dock.. Och det mina vänner, är omöjligt!
  • Sajocawa

Ska jobba imorgon för första gången på 5 veckor och har sån ångest, står upp hela dagarna så redan för 5 veckor sen hade jag det tufft på jobbet så vill inte ens veta hur jobbigt det blir imorgon..
    Ska i alla fall testa helgen och har en läkartid bokad på måndag så att jag kan få sjukskrivning om det behövs.

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-05 13:46:52 följande:

Kommer precis från MVC, sllt va toppen och de kunde inte se uvi heller men tog en odling.

Men en sak, och vet att detta låter konstigt, men jag får mer och mer känslan av att det kanske är en flicka. Alltså jag bryr mig verkligen inte och önskade faktiskt inte varken det ena eller andra innan jag visste. Men drömmer hela tiden om förlossningen och varje gång är det en flicka, plus att alla ni och alla andra Idag frågade jag vad hjärtfrekvensen var (har faktiskt inte kollat det innan) och den pendlade mellan 145-150. Det är ju ganska högt och tyder inte det på flicka? Enda ul vi gjort på kön är ju i tidigt i vecka 18 på rul och vet att det inte alltid stämmer. Har tyvärr ingen bild där man ser "nubben" från rul så det kan man inte gissa på men enligt skallteorien sa ju alla flicka...

Hehe blir spännande det här trots att vi kollade kön, jag är fakriskt inte säker längre ;)

T
    Jag tror inte det är en flicka. Har man fått veta pojke på ultraljud så är det oftast pojke, det är däremot om man fått höra tjej som det kan vara väldigt osäkert.
    Idag låg min pojkes hjärtljud på 147 och jag tycker det är lågt. Min dotter låg jämt på runt 160. :)
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-08-05 11:52:07 följande:
    Vet hur du känner, jobbar i Salong och står oxå hela dagarna :( min chef är så jävla oförstående också... Jag sa till henne att jag tycker de för tungt O göra pedikyrer då man måste sitta i en väldigt obekväm situation för vi har inga sängar for kunderna .. Bara stolar...

Hon hade noll förståelse o köpte en pall så jag kan sitta på pallen på golvet. Måste då ha kundens tunga fot/ben på mina lår O böja mig ner till golvet för att sätta på av gelé lampan 12 ggr per pedikyr..

När har du bf??
    Men gud vad jobbigt :( förstår dig. Jag jobbar som tur är bara där varannan helg. Är i salong på vardagarna men där går det än så länge bra då det är mycket variation och man kan sitta bra...
    Här kan man ju få graviditetspenning från 60 dagar före bf, finns det inget sånt i England då? För att slippa sjukskrivning..

Har bf 16 november
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-08-07 18:43:15 följande:
    Hur vet du att de sd? Hur känns dem? Ja får ibland ont i magen men ofta kommer de ut lite gas efteråt... Så vet inte om de bara är de..
    Sammandragningar känns ganska tydligt, livmodern blir jättehård och det känns att det spänner i magen. Livmodern är ju en muskeln, och den drar ihop sig, så det är precis som om du skulle stå och spänna biceps :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend