Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-06-11 19:00:57 följande:

Oj!! Hade jag ingen aning om, ok dags att börja kolla. Som sagt skriv gärna vilka märken/modeller ni gillar och ogillar. Vet inte ens var jag ska börja haha

Vi har Teutonia Cosmo till dottern (från 2014), den funkar fortfarande jättebra. Vi hade aldrig liggdel utan använde mjuklift istället vilket jag också tyckte var så smidigt. Skulle aldrig ha valt något annat om jag fick välja igen, så bra betyg med andra ord. Den är rätt nätt, superbra sufflett, svängbara hjul som går att låsa, jättenkel att fälla ihop/upp, rymlig varukorg. Och iom att den redan i sig är rätt smal och smidig känner jag inte alls något behov av att byta till någon annan mindre vagn (som många vänner med barn har gjort gjort vid 1,5-2 års ålder), när vi skulle ut ock resa i höstas kollade vi på några sulkys för att resa med något lättare men insåg att det typ är samma storlek som på vagnen vi har ändå så det behövdes ju inte bytas ut direkt.. :)
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-06-11 20:32:24 följande:
    Mysigt!!!! Vilken vecka är du i nu?
    17+2.. Lite skillnad från första graviditeten när jag kände första gången i vecka 24 hehe
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-06-12 00:08:02 följande:

En liten märklig fråga. Hur länge "får" man sova på mage? Tills det bara inte går eller borde man sluta innan?

Hur länge som helst :)
    Förra gången tyckte jag det började bli obekvämt när jag va runt 20 veckor, men vet många andra som sovit på magen genom hela graviditeten :)
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-06-12 11:06:30 följande:

Har ni några tips och bra info om babyskydd? :)

När vi valde babyskydd sist så kändes det lite som att det inte riktigt spelade så stor roll, det var inte så stor skillnad på de olika babyskydden. Mer skillnad när man väljer nästa bilstol efter babyskyddet. Man jag är ingen expert, så kanske missat något viktigt... Hehe
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-06-12 11:21:25 följande:
    Jag känner mig så extremt petig med babyskydd och barnstol. Är det något jag skulle kunna satsa alla mina pengar på så är det säkra saker till bilen. :P Jag vet så många i min närhet som krockat på senaste tiden, utan barn i bilen tack och lov, och det har varit den andra förarens fel. (Väldigt små incidenter men ändå) Har själv fått bromsa in för att idioter bara kör rakt ut i vägen eller kör om i kurvor etc så dom hamnar i ens körfält och man får bromsa. När det gäller säkerhet i bilen skulle jag kunna gå på vad som helst för att jag så gärna vill ha det bästa. Haha. Så alla tips är bra. :)
    Ja haha, menade inte att det är skitsamma vad man väljer utan mer att de flesta babyskydd är ganska jämlika säkerhetsmässigt, det kan vara typ suffletten eller tyg eller vikt som skiljer dem åt. Det är senare när man väljer bilstol som man tar något som passar ens egna behov och så vidare.

Minns inte vilket babyskydd vi har nu, min mamma använder det just nu till min lillebror som lägligt nog blir 9 månader i november (brukar vara runt 9 månader som man byter till bilbarnstol), men har testat lite olika babyskydd och jag märker knappt någon skillnad.
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-06-12 20:45:18 följande:
    Jag har också blivit rund i ansiktet. :O Jag tror det kan vara vätska för mig för jag är ofta svullen om benen. Men jag vettetusan vad man gör åt saken?
    Drick mycket, rör på er, torrborsta kroppen, kanske till och med få en vävnadsdränage
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-06-12 20:45:18 följande:
    Jag har också blivit rund i ansiktet. :O Jag tror det kan vara vätska för mig för jag är ofta svullen om benen. Men jag vettetusan vad man gör åt saken?
    Och sitt inte med benen i kors!!
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-06-12 21:02:01 följande:
    Vad är en vävnadsdränage? :O
    En speciell massage som utförs just för att dränera kroppen på slagg och överflödig vätska. Man brukar se väldigt tydliga resultat direkt! :) Finns behandlingar både för ansikte och kropp
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-06-12 21:03:45 följande:

Vad har ni för planer gällande barn rummet etc? Vi har inte plats för så mycket i vårat rum så vi tänkte att bebisen ska sova i hans rum från dag 1 O vi ska köpa Hemnes daybed från Ikea O sova där med honom vissa nätter bara jag vissa nätter min man visa nätter båda... Ska ha en spjälsäng Gonatt från Ikea O trogen garderob O trogen byrå O använda byrån som skötbord

Oj, här samsover vi fortfarande, men det var naturligt de första månaderna eftersom jag ammade och sen har jag inte riktigt kunna släppa, så mysigt att lägga sig bredvid en varm bebis.

Men måste fråga, har du inte tänkt amma? Nu ska man ju såklart inte anta att alla bara ska amma ,för många bestämmer ju redan innan barnet kommer att man inte tänkt amma eller kan av vissa orsaker, men blir ändå nyfiken :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend