Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Symetrical skrev 2016-07-09 19:53:46 följande:
    Ja, de säger väl så. Formen på magen tror jag dock verkligen är en myt. Tror att eftersom man är byggd som man är så får man en liknande gravidmage varje gång.
    Håller med här! Min mage är sig lik trots olika kön :)

Däremot stämde illamående-testet verkligen in på mig ;)
  • Sajocawa
    eid skrev 2016-07-09 22:41:27 följande:
    Illamående-testet! Spännande- vad tyder det på. Jag har mått så himla illa (gick in i v 12 idag- 11+0) men har lite förhoppningar att det ger med sig snart så jag slipper äta medicin för att klara av dagarna.. puuuh.. Blir så nyfiken! :)
    Många säger ju att man mår mer illa när man väntar en tjej (fast det finns egentligen många som mått väääääldigt illa med pojkar också) men just på mig har det i alla fall stämt ofattbart bra. Mådde fruktansvärt illa dygnet runt i 10 veckor med min dotter. Den här gången var det absolut ingenting, och väntar en pojke. Har knappt känt mig gravid mer än att magen växer :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-11 13:53:34 följande:

Idag sa en tant i en butik "när kommer bebisen" och så svarade jag oktober och då sa hon "Vaaa skulle nog gissat Max en månad. Måste va en stor bebis". Förstörde min dag, är säkert hormonell men blev superledsen. Känner mig redan som en jätte :( fan vad folk är dumma när man är gravid :(

<3

Det tråkiga är att du får nog förvänta dig att höra den kommentaren många gånger till. Man har alltid en för liten eller för stor bebis, fast dom har ingen aning egentligen...

Du skulle frågat vilken månad hon själv var i :)
  • Sajocawa
    sagoskog skrev 2016-07-11 19:42:32 följande:
    Vilken vecka är du i? Efter v. 25 ska man känna dem ungefär lika mycket varje dag. Innan dess är det lätt hänt att de vänt sig på något knasigt sätt och därav känns mindre. Är man orolig kan man först pröva med att lägga sig ner på vänster sida, notera tiden och känna efter. Ett riktmärke man kan gå efter är att från v. 28 är mindre än 10 rörelser under 2 timmar att ses som "minskade fosterrörelser". Upplever man fortfarande inte att barnet rör sig som vanligt så kan man kontakta förlossningen. Nuförtiden brukar de ta sånthär på allvar och har rutiner för hur de ska gå tillväga. Jag har själv varit inne en gång denna graviditet (förra veckan). Då körde de en ctg kurva som en läkare tittade på innan vi blev hemskickade igen. Min bebis blev dock sjövild så fort vi kom innanför dörren till förlossningen :)

Men nu är ju detta hur man går tillväga i sverige. Jag har ingen anning om rutinerna där du bor :/ men börja med att lägga sig ner och känna efter en stund. I värsta fall har ni kanske någon motsvarighet till 1177 att rådfråga?
    Det är till och med efter vecka 26 (25+0) som man ska känna barnet regelbundet :)
    Men självklart ska man ta det allvarligt om man är orolig tidigare, mer bara att innan dess kan det vara mer normalt att man känner lite mindre någon dag :)

Testa lägg dig ner för att känna efter, drick nåt kallt tipsar många om också.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-14 09:20:34 följande:

Ja jag blev väldigt öm och allt kändes extra mycket redan från typ vecka 8 :-/

nu mera ska jag erkänna att det inte blir mycket sexande. Tror ni det är ett problem? Hur mycket ligger ni andra nu? Sista gången för oss va typ 3 veckor sen men jag har bara noll lust. Vet inte om sambon lider men vi har mycket kärlek och ömhet och god annars....

Det är bara ett problem om ni gör det till ett problem, men prata med din sambo för att få veta hur han upplever det :) det är i alla fall vanligt att vissa ligger lite mindre och det går nog i perioder, om inte annat är det väl bra avhållsamhetsträning för det blir nog inte lika mycket sexande när barnet väl har kommit ;)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-14 09:20:34 följande:

Ja jag blev väldigt öm och allt kändes extra mycket redan från typ vecka 8 :-/

nu mera ska jag erkänna att det inte blir mycket sexande. Tror ni det är ett problem? Hur mycket ligger ni andra nu? Sista gången för oss va typ 3 veckor sen men jag har bara noll lust. Vet inte om sambon lider men vi har mycket kärlek och ömhet och god annars....

Och det betyder ju inte heller att det kommer va så torrt på sexfronten hela tiden heller, förra graviditeten minns jag gick väldigt mycket i perioder, nån gång hade det helt plötsligt gått flera veckor sen vi gjorde nåt (och jag fick alltid lika dåligt samvete, men den här gången vet jag bättre än att lägga det på mitt samvete!) medan vi tex hade sex två gånger om dagen de sista dagarna innan vattnet gick och vi fick liggförbud...

Men som sagt, ha en öppen dialog med din sambo ;)
  • Sajocawa
    happylife skrev 2016-07-15 09:07:01 följande:

Ni tempproffs, måste få fråga..min mens kom aldrig igång, hade ljusrosa blandad flytning igår samt lite färskt blod vid vul men sen inget mer.
    Min temp idag är lika hög som de fem senaste dagarna och jag mår illa.
    Borde inte tempen dippa å mensen komma igång? Kan de bli fördröjt på nåt sätt för att kroppen inte fattat?

Min spontana tanke är att det är naturligt att det kan ta lite tid för kroppen om det var ett missfall du fick, det är ju inte en normal menscykel då. :/
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-07-15 11:17:57 följande:

Hur resonerar ni kring andningslarm?

Vi har inte haft något men å andra sidan aldrig lämnat barnet för att sova själv så mycket, det hänger nog mer på er situation om ni vill ha det eller inte :)
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-07-15 12:32:29 följande:
    Vi kommer ju inte att ha barnet sovandes i våran säng iaf om nätterna men tänker ställa spjälsängen bredvid våran så det underlättar amningen. På ett sätt känns ju andningslarm som en jättebra uppfinning som kanske kan förhindra det värsta tänkbara och då är ju varenda krona värt. Men åh andra sidan är ju frågan hur bra dom är och om dom kanske bara ger en massa extra oro?

Skönt att höra andras åsikter, känner ingen heller som använt sig av det som jag kan rådfråga. :)
    Jag känner några som använt och ibland falsklarmar den vilket ju kan vara stressigt och jobbigt (men hellre det än att den inte larmar om något händer) men nångång vet jag att den larmat när det faktiskt hänt något och i den stunden var väl föräldrarna hur tacksamma som helst att dom hade larmet.
    Man tänker ju att inget kommer hända just oss men det drabbar ju någon. Sen känner jag en vars barn som också dött i psd.. Kanske just därför vi inte behöver något larm, jag är tillräckligt nojig av mig själv så vakar som en örn själv istället.. Den här gången hoppas jag på att kunna lägga ifrån mig barnet lite mer så han kan sova själv i säng osv (min dotters spjälsäng är TOTALT oanvänd...) men kommer nog ändå inte ha något larm.
  • Sajocawa
    eid skrev 2016-07-19 06:13:27 följande:

Ett litet spår från mig :) Gjorde KUB ultraljud igår och det gick jättebra. Vi fick 1/10450, vilket verkade vara en bra siffra. Bebis hade armar och händer uppe vid ansiktet hela tiden så det var lite svårt att se. Den är 5,9 cm från huvud till stjärt, så häftigt! Vi är så glada och lättade, kom lite glädjetårar när vi såg att den rörde sig <3

Min sambo noterade att barnmorskan sa han, vilket han berättade efter och jag inte alls tänkte på. Kan hon ha sett könet? Eller tror ni det bara var istället för att säga den? :) 31/8 är det dags för RUL. Vad fantastiskt det här är!

Såg inga "hemliga" uppgifter på fotot, om någon ser något som inte borde ligga ute- säg gärna till! 

Det är för tidigt för att kunna urskilja könet nu och barnmorskor säger oftast ett eller annat kön för att inte behöva kalla er lilla skatt för "den". :)

Vad Skönt att allt såg bra ut, minns själv vilken lättnad att se bebisen i början. På mitt första ultraljud fick vi ta en liten paus för jag kunde inte sluta gråta :')
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend