Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

GästenT skrev 2016-03-23 18:18:25 följande:

Nej jag är otroligt less på att känna mig bakis varje dag. För mig börjar det bli värre vid 13-14 på jobbet och sen går det utför och kräks alltid på kvällen.. Verkar bli värre när jag är trött och om jag äter förmycket medan jag mår illa. Det jobbiga är att när jag tänker på vissa maträtter eller känner lukten så får jag kväljningar direkt. Måste typ hitta "dagens rätt" :P vilket ofta är kolhydrater av något slag. Skumt. :P gäller väl att hitta dom små nycklarna vad som fungerar precis som du säger. Men det är svårt.

Precis sådär kände jag också, förutom att jag mådde dåligt på morgonen och em. Jag trodde aldrig att det skulle ta slut. Höll nog i sig mellan v. 6-13. Men nu när det är på en helt annan nivå så kommer jag knappt ihåg hur illa det var. Hehe, känner igen mig i "dagens rätt" :) i mina skåp har jag dessutom mängder av kex, godis, kakor, flingor etc. som funkade i typ två dagar och som jag sedan inte ens ville ta i med tång. Men det är som du skriver, man lär sig väldigt mycket efter hand och blir bättre på att kringå illamåendet.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-03-26 11:28:14 följande:

Hej är lite orolig... Trodde ja hade feber for ngr dagar sen så tog tempen på kvällen... Inga förvånad hur låg den va.. Så tog imorse O den är så låg jämfört me förrut lite orolig nu :( bifogar kurva...

Jag tror inte det är någon fara. Jag är sjuk just nu och tog tempen i förrgår natt (ca 4:00) för att se om jag hade feber. Den var mycket lägre än min första gravid-temp. Jag känner mig inte alls lika frusen som jag brukar göra efter äl heller, så är rätt säker på att den dalat lite. Men på kub-ul vart det iaf ett i allra högsta grad levande foster. Så jag tycker inte du ska se det som en negativ indikation.

Mina symptom försvinner mer och mer just nu. Vissa dagar mår jag fortfarande illa, men kräks inte längre, brösten har blivit mjukare.. Det känns lite läskigt. Men jag vet ju att det är normalt för tiden. Och när jag tänker efter så har jag ju många symptom kvar. Jag har satt i mig nästan ett kg jordgubbar på två dagar. Jag hatar egentligen jordgubbar. Tror det är kroppen som signalerar järnbrist. Behöver nog lämna en ny blodstatus och få justerad dos järntillskott. Men min bm får mig att känna mig så tjatig och krånglig när jag ber om något så jag drar mig för att ringa.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-03-26 13:59:29 följande:

Hej åh ok, ja har googlat lite O tydligen går tempen ner när moderkakan tar över.. Så känner mig lugnare nu :)

Va skönt Att du mår bättre nu, du har ju kommit så pass långt att ja tror verkl du inte har någon Som helst anledning att vara orolig längre...

Åh va jobbigt att du känner så me din barnmorska.. Finns de någon möjlighet att du kan byta? Ja vet inte hur ja känner om min barnmorska.. När vi träffa henne va hon ok etc O sa att allt är lugnt O ja har en lågrisk graviditet... Men hon har skrivit högrisk i paprena O skickat remiss för läkarledd graviditet??? Har oxå dragit mig för att ringa men min man ska ringa på tisdag...

Glad påsk allihop :)

Jamen då så, då har vi ju t.o.m. en vetenskaplig förklaring :)

Nej det är väl så man får tänka. Är inte superorolig heller. Men vi har haft en del oturliga fall i fb-gravid-gruppen (borde gått ur för länge sen) som inträffat såhär sent. Och min bästis som plussade nästan samtidigt som mig avbryter sin grav idag. Så mycket dåliga saker händer liksom över mig just nu.

Nja, min bm är ju redan mitt sista hands val tyvärr. På andra stället jobbar min bonussvärmor och på det tredje fick jag inte plats. Så det är nog ganska kört. Vad konstigt att din bm sa och skrev olika. Varför räknas det som högriskgraviditet?
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-03-27 12:13:23 följande:

Ja som trodde att allt var guld efter 12-13 v gränsen O man kunde andas ut, ja vet att saker kan gå fel typ Typ moderkaksavlossning etc etc men jag tänker såhär kanske har fel men ju senare MF sker desto mer beror de på att ngt inte är helt rätt hos mamman.. Så om man vet med sig att man är frisk etc så kanske man kan känna sig lugnare? Men kanske har fel???

Hon skrev typ blivit gravid efter infertilitet, med hjälp av fertilitets behandling. Tagit clomid (Pergo), tar progesteron och metformin. Har pcos.

De va hennes förklaring på varför hon referat som högrisk så fattar inte egentligen varför.! Ska ringa på tisdag... Har bara progestron till 11+3 O vill gärna ta till 12-13 i säkerhets skull fastän de mesta rinner ut redan nu....

Jo, egentligen kan man nog "andas ut" nu och statistiskt sett så är det ju faktiskt guld. Men saker kan hända iaf, och det är dem sakerna som vi lättast lägger på minnet tyvärr. Jag känner mig dock ganska lugn nu, förutom en och annan katastroftanke. Min kompis avbrytande hade dock inget med fel på fostret eller graviditeten att göra, utan var frivilligt. Hur frivilligt man nu kan kalla det såpass sent. Mer ett minsta ont av två onda ting. Vi pratade mycket innan aborten, men nu har vi inte hörs efteråt. Vet inte riktigt hur "på" jag ska vara. Vi hade ju BF nästan samtidigt, så är rädd att vara en jobbig påminnelse.

Jag förstår inte riktigt heller varför det skulle räknas som högrisk? För progestronet då kanske? Men det är väl inget som gör den senare delen mer riskfylld?Hoppas du får något bra svar av henne.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-29 10:56:21 följande:

Åh vad jobbigt med din kompis. Hon va alltså i samma vecka som dig? Förstår att det kan bli en jobbig situation för henne att se exakt vilken tid hon skulle varit i.... Samtidigt om hon valt det själv kanske det inte tar så hårt på henne? Eller?

Har aldrig tänkt så mycket över det där med abort, eftersom jag aldrig blivit gravid av misstag, men alltid trott att det skulle va mentalt lätt att avbryta om jag inte ville ha barn just då - men nu känns det helt sjukt att tänka på att i v.10 som är den veckan jag är nu är det många som gör abort...

eagle87 skrev 2016-03-30 11:18:59 följande:

Hej, åh va jobbig situation me din kompis, va hennes graviditet oplanerad?

Skulle ha så svårt O tänka mig göra abort nu när man vet fostret utveckling att tex hjärtat redan slår i v 6....

Min man pratade me barnmorska hon hade skrivit hög risk då jag tar progesteron för att behålla graviditeten men så fort jag slutar med progestron så ändras de till lågrisk...

Vet ärligt talat inte äns om jag behöver de längre då allt rinner ut:/ men vill inte sluta än...

Ang min vän.. hon är någon vecka efter mig i tid. Det var väldigt oplanerat och initialt var nog tanken mest att behålla (därför det blev så sent nu antar jag). Men förhållandet är väldigt nytt och mer och mer svårigheter har kommit fram. Allt från stora kulturskillnader till missbruksproblematik. Det är ingen tvekan om att ett delat föräldraskap skulle kunna leda till en komplicerad och påfrestande livssituation för alla inblandande. Jag har full förståelse för att detta är det bästa alternativet.. och tycket att hon är både stark och smart som klarar av att tänka långsiktigt och se helheten i en så känslostyrd situation. Men det är nog inte lätt, långt ifrån lätt.

Eagel - du behöver säkert inte progestron längre, men jag förstår att du vill fortsätta för säkerhets skull. Skönt iaf att du omräknas till lågriskgraviditet sen :) och gällande din mans släkt - de verkar knäppa. Hoppas ni kan hålla lite avstånd till dem.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-30 18:20:59 följande:

Ja är sjukskriven. Gick till läkaren för att få tabletter mot illamående, då tog hon också några prov och hade väldigt hög sänka och vita blodkroppar = infektion. Vad det är för infektion vet jag inte men ska tillbaka på fredag så hoppas det är borta då, annars blir det penicillin. Men det är nog lite av anledningen till att jag varit så dålig också, har knappt orkat stå på benen sista dagarna. Tänker att kombinationen av värsta illamåendeveckorna och sjukdom nog gjorde sitt ;)

Det är säkert ingen fara, men vad konstigt det låter. Vad hade du i crp? Det är ingen fara att ta p.c. när man är gravid (förutom vissa starkare sorter). Det finns restriktioner mot att skriva ut p.c. till i övrigt friska personer "i onödan" (pga resistens bland annat). Men mot gravida brukar ju det omvända råda. T.ex. En uvi hos en normal frisk person brukar man låta försöka läka ut själv, medans uvi hos gravida alltid ska p.c. behandlas. Vissa gravida med benägenhet för uvi kan t.o.m.behandlas förebyggande med p.c. hela graviditeten. Men det är ju bara ett exempel, vet ju inte vad de tror det kan röra sig om och varför de avvaktar. Jag undrar lite vart din infektion skulle kunna sitta? Har du några symptom som skulle kunna avslöja vad det rör sig om?
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-31 03:48:58 följande:

Kommer inte ihåg crp nu men den va hög iaf. De tog urinprov men fann inget men hade kissat mindre än nån timme innan bara så de skickade urinen på odling, jag har lätt att få uvi i vanliga fall så de vill väl kolla det innan de går vidare. Mina symptom är svåra att veta eftersom de jag inte vet vad som är graviditet, vad som är sjukdom och vad som är allergi (precis blivit full pollensäsong här och jag är allergisk och har glömt ta medicinen i god tid som man ska). Men illamående, kissnödig hela tiden, trött, täppt i näsan, kliar i halsen, hosta.

Tippar att det är uvi faktiskt :-/

Ibland syns det inte på urinstickorna tyvärr :/ jag kissar rejält med blod för ett par år sedan + hade alla andra uvi symptom och stickan gav inte utslag. Odlingen som tog någon vecka visar dock på kraftig bakterietillväxt. Jag avböjde p.c. behandling till en början, men även där så ville de att jag skulle ta det för säkerhets skull pga blodet. Tycket det är konstigt att de är så restriktiva i ditt fall. Fast det är klart, om de inte vet vad de ska behandla så vet de ju inte vilken typ av p.c. de ska ta. Synd att du inte minns crp :/
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-03-31 15:34:06 följande:

Hmm som sagt de hittade inget i mitt urin så lite konstigt om de skulle behandla för uvi utan att konstatera uvi. Jag vill heller inte äta penicillin i onödan så det tycker jag är bara bra. Det var mindre än en timme sen jag kissade när jag lämnade urinprov så de tog en odling och om det visar på uvi så får jag penicillin på fredag vid återbesök. Inga konstigheter.

Sen är det ju allmänt känt och kritiserat att svenska vårdcentraler har varit alltför snabba med att skriva ut penicillin, ingen annanstans i Europa tas lika mycket penicillin och det är ju inte bra för kroppen och har skapar många resistenta bakterier. Har aldrig fått så mycket penicillin som i Sverige och då har jag bott i Norge, Tyskland, England och USA. I alla de länderna är de mycket mer konservativa med penicillin. När jag bodde i Sverige hade jag otroligt stora problem med uvi och åt kur på kur, och tom en 3-månaders kur som 17-åring. Till slut fick jag en tysk läkare (i Sverige) som sa att hon inte ville skriva ut mer penicillin för uvi om jag inte hade stora problem eller det gick upp i njurarna och gav mig istället rådet att dricka och kissa väldigt mycket vatten i ett par dagar och dricka ingefärate och efter några gånger med den processen har uvi nästan inte kommit tillbaka. Eller nån gång men från 1-5 ggr per år till en gång varannat till vart tredje år ungefär.

Håller med dig till punkt och pricka:) Jag är faktiskt lite av en p.c. mottståndare (vilket tyvärr har bitit mig i röven ett par gånger). Sverige är faktiskt väldigt restriktiva mot p.c. numera. Har t.o.m. hört att det utgår någon typ av motiveringsbonus till läkare som minskar utskrivningen av antibiotika, men det kan bara vara lösa rycken. Det är väl det att uvi kan vara så farligt vid graviditet att som gör oss så gnälliga :P men jag förstår också att ni avvaktar utan positivt på stickan eller tydliga symptom. Jag fick dock negativt för uvi på sbabbstickan, trots att jag kissade både rinnande blod och stora blodklumpar, så de är inte direkt att lita på. Jag avböjde p.c. den gången (trots att läkaren insisterade pga blodet) , men fick ändå börja en kur en vecka senare när odlingen visade på kraftig bakteritillväxt. Fast som sagt, du har väl inga tydliga symptom, så då är det nog bara att vänta.
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-04-01 14:52:28 följande:

Rul gick jättebra! Allt såg finfint ut och vi blev flyttade en dag fram, så bf 23/8 nu. <3

Dock valde vi att inte ta reda på könet, men ni får gärna gissa.

Underbart! Så fina bilder <3 men jag förstår inte hur ni orkar hålla er från att ta reda på könet :) coolt och spännande dock. Min magkänsla säger tjej för er del!
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-04-02 09:30:31 följande:

Åh så fin symetrical!! <3

Visst var det någon mer här som hade haft bruna flytningar?

Jag har haft det två gånger. Det gick över på någon dag och jag kollade aldrig upp det. Men på kub fanns det en levande krabat iaf, så det var nog ofarliga. Tror även eagel hade och det visade sig också vara lugnt.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend