sagoskog skrev 2016-10-21 09:46:47 följande:
Min sambo är cykelnörd (stigcykling, downhill etc), men håller på med nästan all typ av träning (löpning, styrka, inlines, skidor, skridskor etc). Cyklingen tar dock den mesta tiden. En cykeltur handlat om minst 4 timmar. Sen ska det skruvas med cyklarna, internetta om cykeldelar, shoppas cykeldelar och inte minst snackas med cykelkompisarna om cyklar, cykling och cykeldelar. Ibland är jag så trött på cyklar att jag inte vet vad.. Men jag prioriterar faktuskt att han får cykla och träna. Han är en mycket mer harmonisk människa när han får utlopp för energin och det är även bra för vår relation. Däremot så kan han inte göra allt det ovannämnda i en stöt. Då finns det inget utrymme kvar för oss i familjen. Och du är väl där det blir fel ibland. Men det finns positiva sidor med det här stora intresset också. Han dricker nästan aldrig och springer inte på krogen. Under vår relation har varit ute en gång utan att det varit jag som tvingat med honom ut. Det var på hans kompis svensexa och han var hemma kl 23 :) Sen behöver jag knappast oroa mig för ev. älskarinnor :P Det skulle svida alldeles för mycket att behöva prioritera bort ännu mer cykeltid;)
Har du och din man pratat om hur det kommer se ut med fritidsintressen etc efter att bebis kommit? I vårt fall har ju nästan allt gått "för lätt" och jag har mått "för bra" för att det ska bli en kännbar förändring. Hade det varit tuffare, eller om det kanske blir tuffare länge fram, så blir det nog naturligt en större förändring prioriteringar.
Haha känner igen det där med nörderiet men också hemmatypen, min man är heller inte ute ofta och går han ut dricker han aldrig mer än 2-3 öl typ för att han inte vill bli bakis. Det goda med det onda.
Nja vi har väl pratat lite om hur vi ska används tiden med så båda får lite tid att balansera - för jag vill också gärna träna sen. Alltså precis efter förlossningen är väl en sak då kommer jag ju va hemma ändå så då kan han väl få träna men behöver ju inte vars borta i många timmar varje kväll - men efter några månader när jag kan då längtar jag otroligt efter att börja träna igen. Gick ju på Bikramyoga 3-5 ggr/vecka innan jag blev gravid plus vanlig träning på gym, så jag är också lite nördig och längtar ju otroligt efter att bara få ta tag i det där och komma i form igen. Blir lite orättvist om en av oss ska kunna fortsätta träna som vanligt och den andra ingenting. Så tanken är väl att vi ska kunna ha 1-2 pass i veckan när vi gör vår grej (han får ta lång löp- eller skidtur och jag bikram för bägge tar minst 2,5 timmar hemifrån pga bikram är 90 minuters yogapass och en liten bit att köra plus minst halvtimme nedvarvning och eftersvettning). Och så får man försöka ha 1-2 pass i veckan med mer effektiv träning och då kan jag tex tänka mig att köra dynamiskt styrkepass hemma eller att man tar en snabb explosiv löptur på 5 km eller liknande. När bebis är 6-7 månader kan man ju också löpa och åka skidor med vagn/pulka och den har han redan valt ut haha
För mig hade det varit helt sjukt om han fortsatte träna som vanligt och jag skulle sitta hemma sjävl med bebis när det är jag som förlorat både kropp och form under graviditeten - han sprang ju maraton i somras så inte som att han är i dålig form utan är väl egentligen jag som har störst behov av träningen nu hehe