Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

GästenT - så skönt :) Ja nu slutar vi testa, nu har vi alla fått 3+, färdiga med det. Bor i Norge här är första ul i vecka 18 om mAn inte går privat. I Sverige får du väl göra ett i v 12 om du väljer att göra kub annars det också v18 tror jag?

• Loppan84

Ojdå det var ju inte bra. Vad var det du gjorde fel då?

Låter som det kanske är lika bra att bli deltidssjukskriven, men du kanske kan passa på att göra nått projekt du inte hinner annars t.ex gå en kurs på distans hemifrån eller nått?'

Symetrical skrev 2016-02-29 11:53:29 följande:

Hahaha. Förlåt för att jag skrattar, men jag bara älskar vår öppenhet här!

Själv är jag klar hos sjukgymnasten och oj, vad jag fick bannor för mitt rörelsemönster. Snacka om att inte leva som man lär.

Fick köpt ett foglossningsbälte och hon rekommenderade mig att jobba 50% så nästa steg blir läkartid nästa onsdag. Känns ändå bra.

• Loppan84

En fråga som inte riktigt hör hemma här kanske - men ni har ju visat er så kunniga på allt annat så chansar. I höstas fick jag problem med magen och fick ta en hel del prover. Då var mitt s-gamma GT (levervärdet) lite högt (57 med referensvärde på under 45). Min läkare sa att det kan bli så högt av så lite som ett glas vin dagen innan och jag hade druckit vin så vi bestämde oss för att bara kontrollera det provet igen om några månader så nu när jag var och skrev in mig för graviditet tog vikarien (min läkare var ju på semester) det provet på nytt. Idag har jag fått brev från min läkare där det står att s-gamma GT nu har gått upp till 69. Det är ju väldigt konstigt med tanke på att jag (såklart) inte dricker alkohol nu och högt gamma GT värde beror primärt på alkohol. Ända sen jag plussade första gången har jag druckit totalt kanske 5 glas vin (på 2 månader alltså). Andra förklaringar till det höga värdet är levercancer eller hepatit och jag har ju omöjligt kunnat få hepatit tänker jag. Blir alltså ganska orolig, särskilt med tanke på problemen och smärtan jag hade i magen i höstas som aldrig fick någon förklaring. Nu till min fråga - när jag googlar" s-gamma GT gravid" hittar jag en källa som säger att det ska öka under graviditet men en annan som säger att det ska minska....

Fattar ingenting. Om det ska minska är jag ju verkligen illa ut känns det som men om det ska öka är 69 kanske helt normalt för gravida? Är det någon annan som har tagit detta blodprov och kan ge någon info?

• Loppan84

Obs! Såklart inte druckit vin när jag va gravid. De 5 glasen var under de ca 2-3 veckorna mellan mf:t och äl.

• Loppan84

Tänker du från livmodertappen? Det tror jag inte man ska göra just då väl? Är du orolig för nått eller kom du bara på att du missat rutinundersökning?

Jag har pratat med en vän som är läkare som sa att jag måste får läkaren att kolla upp levern med en gång för en sån ökning är inte normal, men det har inget med graviditeten att göra. Känns ju verkligen inte kul att börja härja med andra saker i kroppen än just graviditeten just nu känner jag men eftersom min man som är i superform plötsligt fick cancer som 26-åring och han var helt utan symptom och cancern upptäcktes tidigt vid en vanlig undersökning så tänker jag alltid att det är bättre att ta det säkra före det osäkra - men det har säkert gjort att jag utvecklat ett drag av hypokondri också så ber om ursäkt för det på förhand ;)

GästenT skrev 2016-02-29 20:36:43 följande:

Vet ni hur det är med cellprov och sån biopsi när man är gravid?

• Loppan84

Ok låter ju som det ska gå bra isåfall. Men du måste nog fråga dem, jag har aldrig tänkt på det lire och ver faktiskt inte riktigt vad som händer med livmodertappen när man är gravid. Man kan ju göra biopsi när som helst i cykeln så räknar med att det ska gå lika bra om den är stängd som öppen?

Lycka till vännen, inte så kul att bli tillbakakallad efter cellprov men sanningen är väl att det är superbra att de fångar upp allt och kollar upp det men att det ska ses som rutin och allt säkert kommer gå superbra <3

GästenT skrev 2016-02-29 21:11:39 följande:

Precis. Nej jag fick göra det förra året för att mitt cellprov var normalt men kom till en grym gyn som sa att något inte var normalt så han gjorde alla möjliga grejer och upptäckte med biopsi att jag hade lätta cellförändringar. Tydligen visar vanligt prov bara "rätt" till typ 60-70% . Nu är det dags för min uppföljning och på telefon förut sa dom att man gör cellprov första veckorna och det är vad många skriver när man söker samt att inga missfallsrisker ska förekomma men man blir ju osäker. :/

Usch fy satan med levern!! Jag hoppas verkligen att allt är okej och jag hoppas att du får en tid snabbt hos läkaren. Känns ju likabra att du kollar upp det där ordentlig på en gång. :/ är kanske bäst att du ringer och bokar en tid imorgon?

• Loppan84

What? Så spännande :) Herrgud alltså. Du har ju twins där inne. När är ul nu igen?

eagle87 skrev 2016-02-29 21:54:16 följande:

De kommer O går, verkar betydligt vanligare vid tvilling graviditeter!!!!!!!! Pga höga hormoner

• Loppan84

Wow blir sjukt spännande att se hur många då :)

8e är mitt.

Jag känner inget särskilt idag faktiskt men nu är det bara en vecka till ul så nu ska jag vänta med att spekulera mer om jag kan. Pratade med min bästis också som ju också är gravid. Har jag sagt att vi har samma bf? Heeeelt sjukt. Men iaf vi är ju då i samma vecka (och samma dag) och hon har iaf 1 barn sen innan och säger att hon mest känner i brösten och lite trött och att hon hade samma förra gången, så det är säkert bra :)

n

eagle87 skrev 2016-02-29 22:16:17 följande:

Haha 12 mars, ditt da? Hur mår du idag?

• Loppan84
    eagle87 skrev 2016-03-01 00:25:12 följande:
    Åh Gud va kul att du har någon O följas åt med, bor hon i Norge lr Stockholm?

Åh typ en vecka kvar till ditt ul. Så spännande :)) du får lägga upp bilden här sen..
    I Sverige, men ändå kul att kunna följas :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend