Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

GästenT skrev 2016-05-17 20:56:16 följande:
    Jaa våran tanke är att jag ska vara hemma 6 månader och kanske ta ut 5dagar i veckan och sen börja jobba. Att han och jag jobbar 50% i var och är hemma 50% i var. Haha. Men då förstår jag inte om man kan ta ut 3dagar i veckan och samtidigt jobba 50?
    50% av fp blir ju 3,5 dag.. Men man kan ju välja hur stor del av dagen man vill ta också. Men sen är det egentligen upp till er. Vill du jobba 3 dagar och sen ta ut fp 2 dagar eller 4 dagar är helt frivilligt.. :)
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-05-17 08:45:19 följande:
    Vet va du menar, tucker oxå synd om barnet som är underst, bugaboo donky är ju bred men jag tycker den är för stor O inte fin :/ när har du rul? Hur mår du?
    Jo jag måste ju följa stockholmsmåttet ang vagn men tycker ändå alla är för stora, vi har en väldigt smal enkelvagn nu och då blir en smal syskonvagn ändå helt galet stor i jämförelse..

Jag mår rätt bra faktiskt förutom att jag är trött, men det beror nog mest på mina långa slitiga dagar tror jag. Har RUL 22 juni så det känns fortfarande som en evighet dit..
  • Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-05-19 08:01:27 följande:

Dagens mage i v 26+1

Vilken supermysig mage! Min är bra mycket större än förra gången men ändå lite mjuk och inte riktigt utfylld, så känns rätt ocharmigt. Jag har till skillnad från dig knappt några magmuskler efter förra graviditeten så ingenting håller något inne..
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-05-19 08:24:41 följande:
    Vi får ju föräldrapenning från Norge så kan hända att det skiljer sig mellan länderna men här är 100% föräldrapenning = 35 timmar per vecka (men är väl 40 i svergie) och 5 dagar per vecka. Man kan dela som man vill mellan mamma och pappa med undantag av 10 veckor som är öronmärkta för pappan och 12 veckor som är öronmärkta för mamman (och utav dem måste x antal veckor tas direkt efter förlossningen). Veckor som tas innan barnet är fött tas från den gemensamma potten.
    Jag kommer va hemma med föräldrapenning i 7 månader men en av de månaderna har mannen semester och sen tar jag 6 veckors senester när mannen går på föräldraledighet. Så vi får 2 månader tillsammans ledigt nästa sommar :) Därefter är mannen hemma i ytterligare 3 månader. Allt vi behöver va hemma mer efter det så kommer vi dela med han hemma 3 dagar och jag 2 dagar per vecka. Anledningen till att vi behövt planlägga s minutiöst är att jag precis blivit partner i mitt jobb och har krav på hur mycket jag ska jobba kommande 2 år.

Och Symetrical - blir alltså ingen flytt till Sverige inom 2 år, har tänkt länge och noga och känns bra nu. Var så kul jobbmöjlighet och ger oss en helt annan ekonomi och vi trivs ju bra här så vi valde att stanna för detta :)
    I Sverige är 7 dagar i veckan 100 % (om man vill få ut full ersättning räknat på sin SGI). Däremot kan man välja varje dag om man vill ta 100, 75, 50 eller 25%. 90 dagar var är märkta för mamman och pappan och resten går att dela hur som helst. Pappan får 10 extra dagar utöver de ordinarie föräldradagarna som får tas ut i samband med förlossningen eller inom 3 månader tror jag. Man får knappt 500 föräldradagar tillsammans (minns inte exakt hur många) och då är största andelen baserat på ens SGI och typ 180 dagar tror jag är lägsta-nivå vilket betyder ca 200 kr per dag oavsett ens SGI.
    Första året kan man ta dagar lite hur som helst efter barnets 1-års dag måste man ha 100% sysselsättning för att behålla sina SGI och inte sänka den. I det här avseendet är dock 100% 5 dagar, alltså räcker det med att ta ut fp 5 dagar eller tex jobba 3 dagar och ta fp 2 dagar eller bara jobba 5 dagar osv... Eller om man går ner i tid och jobba kortare dagar tex 75% så kan man ta 25% fp om dagen.

Ja, jag kan inte alla exakta siffror och sånt men bara en liten översikt i alla fall hur det ser ut här.

Med första barnet tog jag fp 3 dagar i veckan förutom när jag och min man tog samtidigt några gånger så tog vi 7 dagar i veckan för att få ut så mycket pengar som möjligt, och efter 1-årsdagen tog jag 5 dagar i veckan tills jag började jobba.
  • Sajocawa
    eid skrev 2016-05-19 20:42:40 följande:
    Tack! Skönt att känna igen några som man vet har bra kunskap och är supergulliga :) Har inte kunnat låta bliTyst det verkar bli 28/1. Tror att det tog sig 7/5. När är BF för dig? :)
    Stort grattis! Är det första barnet? :)
  • Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-05-22 20:11:23 följande:
    Japp, vi bor i Tyresö lite sydost om Sthlm.
    Vi bor också i Tyresö... Haha
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-05-22 17:46:42 följande:

Är de någon här som skulle vara intresserad av en träff i Stockholm i mitten på juli? Vilka bor i Sthlm?

Så roligt med en träff.. Vi har senester i juli men däremot kommer vi nog inte stanna kvar i Stockholm så mycket. Får se om vi är hemma helt enkelt :)
  • Sajocawa

Lilla mini-kulan börjar faktiskt träda fram lite smått på riktigt nu, skönt att veta att det faktiskt är bebis som börjar puta ut nu och inte bara tarmar som trycks upp längre. :')

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-05-25 18:46:32 följande:

Ultraljud imorgon bitti och vet inte om det är fjärilar i magen eller bebis som fladdrar men nått är det :)

Åhh vad spännande! Uppdatera direkt! :D
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-05-26 09:15:49 följande:

Hohoho en frisk och kry pojke. Haha var ju så säker på det i början, vi låg ju typ en timme innan äl och de simmar ju fortfast. Så skönt att allt var bra. Hon sa att moderkakan låg på ett sätt som gjorde att det kan ta lite längre tid innan man känner rörelse, kommer inte ihåg om det var framåt eller bakåt

Blev flyttad bak en dag, bf 26 oktober, så nu har vi inte samma dag Eagle.

Åh gud så roligt! Gjorde ni ett privat ultraljud där kring vecka 13 nånting? Har så dåligt minne...
    Annars har jag för mig att ju tidigare man tidsbestämmer desto säkrare så isf bör ditt första datum stämma bättre, däremot spelar det ju ingen större roll när det bara är en dag för man vet ju ändå inte vilken dag bebis behagar att titta ut..

Känns som jag också har en pojke, dels för att vi också låg på äl-dagen och innan dess typ 4 dagar tidigare, och också eftersom jag mått så strålande jämfört med sist. RUL om 28 dagar...
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend