Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Är det CND ni använder? Hittade det här:

Yep. I'm a nail tech and CND (the makers of Shellac) pride themselves on making their products 3-free. The 3 chemicals that need to be avoided are Dibutyl Phthalate (DBP), Formaldehyde and Toluene. One of them (I think toulene) is known to cause deformities in male fetuses. Make sure it is Shellac though - there are a lot of copycats out there which look similar but don't say 'CND Shellac' on the bottle. You do have to have Shellac professionally removed with acetone which won't cause any harm nor will the UV light. Another safe brand is Gelish.

If you're still worried the salon should be able to just give you a normal manicure instead if you explain that you're concerned - they'd be gaining if you have a voucher. Some nail polishes do contain those nasties though - the safe ones are OPI, CND, Lancome and a few others. The top and base coats of Seche Vite are NOT and actually have warning on the the back of them saying "WARNING! This product contains a chemical known to the State of California to cause birth defects or other reproductive harm."

Hope that helps!

• Loppan84

Bra jag läste det också faktiskt - jag har seche vite bas och tio coat som jag alltid har när jag inte har shellac

• Loppan84

Ok men när du jobbar hemifrån använder du CND Shellac då? Stod ju i den saken ovan att av shellacmärkena är det bara CND hade tagit bort det där giftiga ämnet

eagle87 skrev 2016-02-26 09:40:24 följande:

Vi använder opi gel polish O acetone, sen jobbar jag hemifrån med gelé O Shellac.. Ska nog mejla opi O fråga... Man blir så nojjig me allt. Har du ngn oro me ngt på ditt jobb?

• Loppan84

Ja Eagle Börjar känna av det en del nu. Mina bröst till exempel are not joking around anymore ;) Och lite lätt illamående, varm och svettig ena sekunden, frossa nästa, förstoppad, täppt i näsan, trött, huvudvärk hela tiden, vaken flera timmar varje natt och humörsvängningar. Men vill inte klaga så länge jag slipper va så illamående som symterical och sagoskog. Det låter inte kul, så det kan jag gärna slippa.

Du då?

• Loppan84

Måste säga att jag känner mig väldigt orolig igen. Tror det här med Allex va lite tufft... Var ju så länge sen hon pulsade och hade inte en tanke på att nått kunde hända så sent. Nu handlar ju detta självklart om Allex och inte mig så jag menar inte att va ego, menar bara att när såna saker händer it makes you think...

Sa det till min bästis, hon som också är gravid och hon har ett barn sen innan och hon bara "vänj dig vid en livslång oro - först missfall, sen handikapp/sjukdom, sen förlossning, sen att du ska råka skada ditt barn, sen att barnet ska skada sig, sen att nån annan ska skada det osv Jösses har inte riktigt fattat hur det är att det är ingen paus från man blir gravid till man föder och därefter med motstridiga känslor och rädslor...

• Loppan84

Ja vi kan inte gå runt och tänka på det. Mest sannolikt kommer allt gå bra, särskilt för dig som ändå är så långt - så det nyttar inte att gå runt och deppa på förhand.

Stor kram på er <3

sagoskog skrev 2016-02-26 20:04:16 följande:

Hon och jag plussade samtidigt tror jag, så det fick mig också att börja fundera mer. Vid det här laget börjat man ju känna sig lite säkrare. Skulle vara fruktansvärt att få allt vänt upp och ner. Jag är så ledsen för hennes skull. Men din kompis har rätt Loppan! Man får vänja sig vid ett liv fyllt av oro. Jag kollar fortfarande att mina tvillingar andas innan jag går och lägger mig varje natt. Inte för att psd är så vanligt bland 8,5 åringar.... men det är jättesvårt att inte oroa sig.

• Loppan84

Nej då! En timme tidigare brukar min Temp också va så mycket lägre och fortfarande gott över cover line ju :)

eagle87 skrev 2016-02-27 08:17:58 följande:

Förlåt för så mycket oro men alla mina symptom har typ försvunnit sen igår tog tempen imorse O såhär såg den ut, dock en timme tidigare än vad jag brukar tempa... Bör ja va orolig?

• Loppan84

Symterical - Så mysigt med magen <3 Hur mår du nu? Mindre illamående?

Ser ut som jag redan fått lite mage också men tror det är pga gravid-förstoppning snarare än bebben faktiskt haha.

• Loppan84

Eagle och Symetrical - har hela tiden ömma bröst och ofta ont i huvudet. Och problem med magen (gasig och förstoppad). Annars känner jag egentligen ingenting, inte trött eller illamående. Försöker njuta av att slippa må dåligt än men skapar lite oro också - men imorgon startat vecka 7 så kanske kommer kännas mer denna veckan och annars är det ju bara en vecka till ul och då ser man förhoppningsvis att allt är bra :)

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend