Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Hej alla! Här kommer jag också om jag får :) är vecka 4+1 och fick mf i vecka 5 för en dryg månad sen så är lote nervös men känns annorlunda (ner den här gången). Jag tog nog lite mycket plats i ff-tråden med all mina funderingar så kanske bättre att jag försöker hålla mig här :)

• Loppan84

Stockhooooolm <3 Haha om allt går som det ska tänkte vi båda söka nya jobb under föräldraledigheten så får vi flytta när en av oss fått jobb :) Längtar!

Symetrical skrev 2016-02-15 06:17:40 följande:

Du är såklart välkommen både här och i ff-tråden

Stort grattis igen! Förstår att du är lite nervös, men tänk rent statistiskt. Du löper betydligt mindre risk att få MF två ggr än en.

Kommer ni flytta tillbaka till Sthlm så småningom? Eller stannar ni i Norge?

• Loppan84

Hmm bor ju i norge så kan ju hända att det skiljer lite - men här skriver man in sig hos sin läkare när man bekräftat gravidtet sen är det bm i vecka 8-10 för att höra hjärtljud, sen är det kontroll i v 18, 24, 28, 32, 36, 38 och 40. Så om upplägget är likadant i sverige och allt är som det ska vid första kontrollen så stämmer det nog ja :)

misslina skrev 2016-02-15 09:46:04 följande:

Kan det stämma att nästa gång jag ska träffa bm är jag i vecka 18? Ska jag verkligen inte dit på 10 veckor?

Hur är det för er?

Sen ska jag göra ul i vecka 20+3 är inte det sent?

• Loppan84

Hur har det gått idag hjärtat? Spänd på resultatet...

Symetrical skrev 2016-02-15 12:04:36 följande:

Var också heltidssjukskriven en vecka, sen 50% och nu 25%. Bara att "gilla läget".

Tack så mycket! Uppdaterar såklart när vi är färdiga.

• Loppan84

Åhh så Underbart att höra! Gud vad skönt att ni slipper tänka på det hela denna gravditeten också :)

Symetrical skrev 2016-02-15 16:51:43 följande:

Förra

Det gick dock så himla mycket bättre än väntat idag! Allt såg superbra ut med liten sprallig bebis och vi fick låg risk för alla kromosomavvikelser! Är så lycklig och lättad! <3

Är det en tös, månntro!?

• Loppan84

Är inne på dag 9 med halsont, aldrig varit med om nått liknande. Började på implantationsdagen och då kände jag mig rikigt sjuk men nu är alla symptom borta utom att jag har riktigt ont i halsen varje morgon (inte dagtid). Tror ni detta är nått som jag borde kolla upp m tanke på graviditet?

Har också ömma bröst, huvudvärk och lite molvärk/hugg/kramper annars märker jag inget än (4+1). Var ni illamående/trötta i vecka 5?

• Loppan84

En annan sak - här i Norge blir man inte erbjuden kub. Man får inte göra ul förrän i v 18 (om inte nått är fel) men finns möjlighet m att göra tidigare både för att kolla hjärtslag i v 8-10 och möta nacken i v 12 privat tror jag och det kostar ca 3000 per gång. Vi funderar på att göra det privat, men känns lite "skumt" när ingen annan gör det här och den offentliga vården inte tillåter det. Ska alla andra här göra det?

• Loppan84

Ja jag frågade min man vad han tyckte, han brukar va ganska ekonomisk och han sa bara "självklart ska vi göra tidigt ul om det gör dig lugn, jag betalar gärna 3000 för en lugn tjej". Åhh ibland vet han precis vad jag vill höra, kanske är hormonerna men känner mig så kär just nu <3

Symetrical skrev 2016-02-16 08:52:41 följande:

Jag vart ju som bekant sjuk i samma veva som jag plussade nu. höll i sig i över en vecka, så absolut långdraget. Illamåendet och tröttheten satte in ungefär samtidigt för mig. Åkt på nåt nytt skit nu med halsont och huvudvärk. Lätt hänt eftersom man har sämre immunförsvar som gravid, samt att det går så mycket infektioner just nu.Vi gjorde som sagt kub med sonen också, då det erbjöds. Annars hade vi nog inte gjort det. På den tiden visste jag inte att det fanns något som hette "missed abortion", så i min värld mådde bebis bra om man inte blödde.

Numera vet jag alldeles för många (däribland jag själv senast) som drabbats av just MA, så skulle aldrig kunna vänta längre än till v 10 med att göra tidigt ul. Detta grundas dock i min egna oro, som jag inte tror är sunt att ha när man är gravid (inte annars heller för den delen!)

Bara ni som kan känna vad som är bäst för er, raring.

• Loppan84

Vill han inte ta reda på det? Åhh jag vill också veta nuuu. Känns helt overkligt att det är det ena eller andra, eller ens en person som det (förhoppningsvis) ska bli.

Har varit på lite dåligt humör och lättirriterad sen plusset men idag känner jag mig så otroligt lycklig, kär och tillfreds - svävar på moln. Kanske tog några dagar innan plusset sjönk in denna gången :)

misslina skrev 2016-02-16 10:19:21 följande:

Vi ska göra nipt-test och ul när jag är i vecka 11. Så jag längtar så mycket tills vi får se lilla pyret. Ska bara övertala min man att vi ska ta reda på könet;)

Vi gjorde kub förra graviditeten.

• Loppan84

Stackars dig! Krya på dig (eller vad man säger). Hoppas det går över snart.

misslina skrev 2016-02-16 20:36:22 följande:

Jag mår fortfarande riktigt dåligt! Fick lergigan comp utskrivna igår! Och blev så glad igår att de verkligen tog bort mitt illamående. Men idag... Mår fortfarande illa( vill inte ens veta hur jag hade mått utan piller)

Men biverkningarna tycker jag inte om... Skakig, muskelsvaghet, och ofantligt trött! Så det känns som pest eller kolera. Kan inte jobba utan pillerna och kan inte jobba med:(

Måste försöka ta mig in på jobbet i veckan och berätta. För jag kommer behöva bli sjukskriven

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend