• Noran

Vilken roll spelar en fadder/gudförälder?

Förutom att hålla barnet under själva dopet, vad gör du som gudförälder/ dina barns gudförälder?

I min släkt var det förr tradition att gudföräldrarna samlade på något till barnet. Så att man på jular och födelsedagar fick en silversked t.ex. 

Jag gör inte det till mitt gudbarn. Tror inte man vill det nu för tiden. 
    Jag har i stället valt att uppmärksamma dopdagen med ett kort eller liten present. Gärna något som har med namnet eller tro att göra. 

Vill gärna hör hur ni andra brukar göra? Man är ju inte bara gudmor under själva dopet utan hela livet. 

• Svar på tråden Vilken roll spelar en fadder/gudförälder?
  • Noran
    AnnaZL skrev 2016-01-22 07:34:52 följande:

Du ska ta hand om barnet om föräldrarna dör, samt ansvara för dess kristna fostran.

Har du gjort det? Eller din fadder? kan du ge lite exempel?
  • Noran
    Erizajo skrev 2016-01-22 09:47:51 följande:

Nej detta stämmer inte alls! Förr var det så men om föräldrarna dör idag är det inte faddern som automatiskt får barnet, mot/farföräldrar eller annan släkting kan få vårdnaden, görs väl en utredning. I teorin stämmer det att de ska hjälpa till med den kristna tron, men mina barn har faddrar som inte gör nåt särskilt. Finns bara på papper lixom

Hur känns det att dom inte gör något särskilt? hade du önskat att dom gjorde något?
  • Noran
    sextiotalist skrev 2016-01-23 07:46:47 följande:

Inte mer än en snäll "tant" som ger en extra present vid jul och födelsedag.

Vad ger du för typ av extra present? Både vid jul och födelsedag?
  • Noran

Jag tycker det är märkligt att så många barn har faddrar, många till och med flera stycken, och så är det så få som kan berätta om vad ni gör. 
    Både i min och min sambos släkt gör många (men inte alla) något extra så jag trodde det var det vanliga. 

Svar på tråden Vilken roll spelar en fadder/gudförälder?