• Noran

Vilken roll spelar en fadder/gudförälder?

Förutom att hålla barnet under själva dopet, vad gör du som gudförälder/ dina barns gudförälder?

I min släkt var det förr tradition att gudföräldrarna samlade på något till barnet. Så att man på jular och födelsedagar fick en silversked t.ex. 

Jag gör inte det till mitt gudbarn. Tror inte man vill det nu för tiden. 
    Jag har i stället valt att uppmärksamma dopdagen med ett kort eller liten present. Gärna något som har med namnet eller tro att göra. 

Vill gärna hör hur ni andra brukar göra? Man är ju inte bara gudmor under själva dopet utan hela livet. 

• Svar på tråden Vilken roll spelar en fadder/gudförälder?
  • AnnaZL

Du ska ta hand om barnet om föräldrarna dör, samt ansvara för dess kristna fostran.

• Erizajo
    AnnaZL skrev 2016-01-22 07:34:52 följande:

Du ska ta hand om barnet om föräldrarna dör, samt ansvara för dess kristna fostran.

Nej detta stämmer inte alls! Förr var det så men om föräldrarna dör idag är det inte faddern som automatiskt får barnet, mot/farföräldrar eller annan släkting kan få vårdnaden, görs väl en utredning. I teorin stämmer det att de ska hjälpa till med den kristna tron, men mina barn har faddrar som inte gör nåt särskilt. Finns bara på papper lixom
  • Noran

Har du gjort det? Eller din fadder? kan du ge lite exempel?
  • Noran
    Erizajo skrev 2016-01-22 09:47:51 följande:

Nej detta stämmer inte alls! Förr var det så men om föräldrarna dör idag är det inte faddern som automatiskt får barnet, mot/farföräldrar eller annan släkting kan få vårdnaden, görs väl en utredning. I teorin stämmer det att de ska hjälpa till med den kristna tron, men mina barn har faddrar som inte gör nåt särskilt. Finns bara på papper lixom

Hur känns det att dom inte gör något särskilt? hade du önskat att dom gjorde något?
  • Erizajo

Lite både och, kan tycka att en present på födelsedagen kanske de kunnat ge iaf... Men i övrigt inget särskilt.

• AnnaZL
    Noran skrev 2016-01-22 13:18:46 följande:

Har du gjort det? Eller din fadder? kan du ge lite exempel?

Jag är inte döpt och har därför inga sådana. Då jag inte är religiös har jag inte heller låtit döpa mina barn. Men när jag går på andras dop får gudföräldrar alltid lova prästen att sköta barnets kristna fostran. Samtliga lovar, men struntar sedan i det, så jag tycker det är en onödig roll.
  • Rani

Det som sägs på dopet är ju att man ska be ihop med barnet och sådant. Men det är ju bara en symbolisk grej. Jag är fadder till två barn, båda släktingar. Jag gör inget extra för dem och de förväntar sig inget.

• Majken03

Nej. Om båda föräldrarna går bort och de har skrivit önskemål om vem som ska ta hand om barnet görs en utredning om den personen klarar det. Annars blir det närmast lämpliga släkting som klarar undersökningen. Men de kan ju skriva att Moster Anna helst ska ta hand om barnet även fast bästa kompis Lisa är gudmor.
  • sextiotalist

Inte mer än en snäll "tant" som ger en extra present vid jul och födelsedag.

• Pellelilla

Det är nog förfärligt olika beroende på vem du frågar. Jag har en gudson som jag har mycket kontakt med, jag fungerar i princip som en extra mamma. Det är ett ansvar som jag valt att ta i samband med att hans mor är ensamstående och valde att ge mig rollen som fadder och för att jag vill det. Jag fostrar inte honom i den kristna tron dock.

• Alexi

De gör ingenting och därför är det för mig obegripligt varför folk har faddrar idag.

• AnnaZL
    Alexi skrev 2016-01-23 11:47:01 följande:

De gör ingenting och därför är det för mig obegripligt varför folk har faddrar idag.

Ja, tycker också det är konstigt att folk ska envisas med religiösa formaliteter som inte betyder något för dem ens praktiskt. Pellelillas exempel är däremot bra, en roll som fyller en funktion!
  • Rani
    AnnaZL skrev 2016-01-23 13:48:30 följande:

Ja, tycker också det är konstigt att folk ska envisas med religiösa formaliteter som inte betyder något för dem ens praktiskt. Pellelillas exempel är däremot bra, en roll som fyller en funktion!

För vissa är symbolik och tradition viktigt även om det inte är det för dig.
  • Noran
    sextiotalist skrev 2016-01-23 07:46:47 följande:

Inte mer än en snäll "tant" som ger en extra present vid jul och födelsedag.

Vad ger du för typ av extra present? Både vid jul och födelsedag?
  • sextiotalist
    Noran skrev 2016-01-23 21:54:08 följande:

Vad ger du för typ av extra present? Både vid jul och födelsedag?

Bara något extra. Vad som passar just då. Men just den presenten är för att jag är gudmor
  • vindruvan

Jag har två barn i min familj som jag är fadder åt (ingen av dom är döpta i kyrkan så det blev valt så via s.k. "namnkalas"). Jag har ingen speciell roll för dom mer än faster och ingen förväntar sig mer heller såvitt jag vet. Är nog mer en formligen. Mitt barn har inga faddrar och det kommande kommer inte heller att ha det gissar jag.

Att man ska ta hade om barnet ifall föräldrarna inte kan är inget som stämmer idag.

• Noran

Jag tycker det är märkligt att så många barn har faddrar, många till och med flera stycken, och så är det så få som kan berätta om vad ni gör. 
    Både i min och min sambos släkt gör många (men inte alla) något extra så jag trodde det var det vanliga. 

• mammalovis

Min äldsta dotters faddrar är min bror och ett kompispar. Min väninna brukar uppvakta sitt fadderbarn på födelsedagen och jul (sammanfaller). För rättvisans skull har syskonen också fått. Det vet jag inte om hon gör med andra kompisars barn.

Min andra dotters faddrar är sambons syster m sambo och ett annat kompispar. Min väninna har gett dottern en bok med en bibelberättelse. Den andra familjen vet jag inte om de ger henne lite extra dyra presenter, men det känns så.

Till tredje barnet kommer två kusiner vara faddrar som ett sätt att knyta ihop våra band lite mer. Det är synd att vi inte ses oftare.

• Jennie med ie

Vi försöker vara en extra trygg och närvarande vuxen i barnets liv utöver dess föräldrar och närmsta familj. Vår gudson får ett hänge av något slag i adventspresent tills han blir 18 eller själv säger att han inte vill ha fler (hittills är han bara 2 år så...) Jag försöker som medmänniska och kristen vara en god vuxen förebild och ett stöd i livsåskådningsfrågor t ex.

Svar på tråden Vilken roll spelar en fadder/gudförälder?