Inlägg från: Vinterankan |Visa alla inlägg
  • Vinterankan

Hur mycket skulle era femåringar vara på förskola om de fick välja, tror ni?

När min dotter var fyra gick hon 15 timmar i veckan för att jag var föräldraledig. Då pratade hon mycket om att hon ville gå fyra dagar i veckan istället för tre och att hon ville gå hem efter mellanmålet, det skulle gett en vecka på 24 timmar. Treåringen nu går nästan 40 timmar och har börjat klaga mycket på att han blir hämtad för tidigt för han tycker vi avbryter honom i leken (går ungefär samma tider som er dotter). Kommer inte ihåg hur hon var som femåring, det viktiga var i alla fall inte hur länge hon var där utan att hon ville hämtas ungefär samtidigt som kompisarna för hon ville inte gå hem innan men inte heller vara kvar efter de gått.

Jag tycker det gått upp och ner hur de känner och det jag framförallt har bedömt hur mycket som är ok beror på hur de är när vi hämtat och när vi kommit hem. Är de trötta, kinkiga och liknande så är de nog längre än vad de egentligen vill och om de är glada och fulla av energi (och då menar jag inte speedad utan positiv energi) så är dagarna helt ok.

Svar på tråden Hur mycket skulle era femåringar vara på förskola om de fick välja, tror ni?