• Alexi

Hur mycket skulle era femåringar vara på förskola om de fick välja, tror ni?

Vi har en femåring som egentligen aldrig varit en förskole-kille, han trivs så bra hemma, gillar att leka med storasyster, själv, med oss osv. Vi har alltid försökt ge barnen mycket hemmatid på helger och lov, utan alltför mycket aktiviteter, just för att både barnen och vi trivs med det.

För ett år sedan började dock kompisarna bli viktiga och han pratar mycket om dem hemma osv. Höstterminen -15 är första terminen då lämningarna verkligen gått enkelt, han vinkar och studsar sen in och leker. Det är en jättebra förskola med mycket bra verksamhet, för stora grupper visserligen men de jobbar hårt på att dela upp barnen mycket under dagen, skapa lugna stunder osv. Han har många kompisar, trivs med personalen och de ser enbart en glad, engagerad och positiv kille.

Dock har vi egentligen alltid haft rätt tufft med honom vid hämtning och därefter. Han får väldigt ofta totala bryt för absolut ingenting på vägen hem osv. Vilket vi tolkar som trötthet och jobbigt med övergångar.

När vi pratade om det med honom häromkvällen så frågade vi om förskolan, hur han trivs osv. Och han tycker om allting där men han skulle vilja vara hemma. Han säger alltså själv att han skulle vilja vara där men mycket kortare tid.

Så min fundering är hur andra femåringar upplever mängden tid på förskolan, har ni någon uppfattning? Jag tycker mest jag hör om andra vars barn inte vill gå hem när föräldrarna kommer... Jag hade verkligen önskat att kunna ge honom mer hemmatid men det är svårt.

(tilläggas ska att han går 40 timmar i veckan ca, lämnas 7.30 och hämtas ca 15.30). Vi jobbar deltid båda två men båda har lång resväg, 1 h enkel väg, hämtar och lämnar på två ställen fram till i höst när han börjar fklass, och jobb som inte sköter sig själva om vi inte är där så att göra hans dagar kortare känns inte möjligt).

• Svar på tråden Hur mycket skulle era femåringar vara på förskola om de fick välja, tror ni?
  • Natulcien

Jag vet inte, men jag tänker att det är väl inget konstigt att ett barn hellre vill vara hemma? Visst är det kul med kompisar, men jag tror knappast att något barn vill vara på förskola mer än kanske 15-20 tim i veckan. För även om det är mycket lekande och kompisar så är det ju också mycket måsten och rutiner, och stunder av stökiget och hög ljudvolym.

Jag älskar mitt jobb - med nog sjutton är det skönt att vara ledig också, och göra som man vill... Glad

Vår 5-åring går ca 25 tim i veckan, 4 dagar per vecka. Inte särskilt mycket, men ändå är han väldigt lycklig när det är fredag morgon och han är ledig i tre dagar.
    Jag tror att han skulle vara mest nöjd med ca 15 timmar, kanske?

Och då har han ändå väldigt bra kompisar på förskolan som han gillar att leka med. Han är aldrig ledsen vid lämningar och trivs jättebra. Det är en relativt liten och lugn förskola med fantastiska pedagoger, fin gård och det går knappast att hitta en bättre förskola. Men ändå...det är väl trots allt lite bättre hemma, antar jag? Och kompisarna kan han ju leka med i hemmamiljö.

• Alexi

Jo jag håller med dig. Men så många som tex är föräldralediga säger ju att deras barn tycker 15, 25 eller 30 timmar är för lite för deras barn, att de bara saknar kompisarna och klättrar på väggarna hemma...

Mina barn har dock aldrig varit sådana "dagisbarn", de brydde sig inte om andra barn i 2-3-årsåldern utan först vid typ fyra år började de vara viktiga.

• lövet2

Min yngsta skulle säkert ha velat vara på dagis uppemot 10 timmar om dagen (jag utgår då från hur hon kände det vid 6 år när hon gick förskoleklass). För henne var kompisar och kul det som gällde redan från 2-3 års ålder.
    Hennes storebror gick 15-timmars på dagis vid 5 år, men han skulle helst ha varit hemma på heltid.

• Judiths

Ditt barn har säkert ett större behov av att vara ensam och i lugn hemmiljö för att hämta energi och må bra. Andra barn tappar kanske inte lika mycket energi i stor barngrupp. Det betyder inte att han tycker mindre om förskolan, bara att han trivs hemma också och har mer behov av lugn och ensamhet. Det gäller ju oss vuxna också, vissa av oss vill vara ute och träffa folk hela tiden medan andra av oss trivs rätt bra hemma även om vi gärna umgås med människor också ibland.

Några 5-åringar tycker säkert 15 eller tom 30 h är lite medan andra tycker 15 räcker bra. Min 3,5-åring gillar sin förskola men är ändå gärna hemma och skrotar. Därför går hon ca 15 h/vecka fast hon får vara där 30 h nu när jag är föräldraledig med lillebror.

• Natulcien
    Alexi skrev 2016-01-16 17:38:36 följande:

Jo jag håller med dig. Men så många som tex är föräldralediga säger ju att deras barn tycker 15, 25 eller 30 timmar är för lite för deras barn, att de bara saknar kompisarna och klättrar på väggarna hemma...

Mina barn har dock aldrig varit sådana "dagisbarn", de brydde sig inte om andra barn i 2-3-årsåldern utan först vid typ fyra år började de vara viktiga.

Barn är ju olika också. Såklart.
    Men sen kan de ju "klättra på väggarna" p.g.a. för mycket stimulans också. En kompis' barn var sån. Alltid extremt speedad som liten. De flängde runt med honom jämt, reste, träffade vänner, gjorde utflykter, mycket tid på förskola, massor av aktiviteter, etc. När han blev äldre kom det fram att han tyckte att detta var jobbigt, han ville helst bara vara hemma. När min kompis insåg detta och familjen tog det lite lugnare, så blev också pojken lugnare...
  • Milleman

Vilken svår men kul fråga. Min son fyller 5 nu i vår.
    Han går ca 20 h/veckan.
    De veckor han ska dit 4 dagar i rad brukar han den fjärde dagen sucka lite lätt och säga att han hellre varit hemma. Denna vecka var han där tis-ons. Då tyckte han det lät länge att vänta till måndag att gå dit igen.
    Men han frågar sällan hemma när han ska dit och han är både lätt att lämna och hämta. Har aldrig problem. Så jag tror vi hittat en bra tid för honom :)

• Arek

Ni kan inte försöka ta ledigt mitt i veckan istället för fredag så blir det inte så många dagar i sträck för honom? Mina får nästan alltid "bryt" på hemvägen eller när vi just kommit hem oavsett om vi hämtar kl 13 eller 16...???? . Stora ville gå mer på dagis o lilla vill gå mindre... barn är olika!

• Flickan och kråkan

Nu är mellansonen 6 år och går i förskoleklass. Förra året och året innan dess gick han 15 timmar/vecka. Han ville inte gå mer. Nu går han i skolan. Nästa vecka blir det fritids 4_5 timmar i veckan. Det tycker han nu ska bli roligt men inget han ville första månaderna i skolan. Äldsta går i tvåan och han trivdes bra med 20-23 timmar/vecka i förskolan. Gick alltid glad både dit och hem.

• BunnyRabbit

Min son får välja. Han är fem år och väljer heller att vara hemma. Han vill endast gå till förskolan de dagar det är något speciellt (utflykt, julbord, lucia, etc).

Han började på förskola vid 3 år och 9 månader. Vi testade en sväng vid 21 månader, men efter inskolningen struntade vi i det, han var för liten! Sedan testade vi en gång vid 2 år och 9 månader, men han avskydde det. Vid 3,5 års ålder så blev han själv sugen att få börja på förskola, så vid 3 år och 9 månader (då han fick en plats) så gick det jättebra. Men på senare tid har han börjat tycka att det är tråkigt. Det är två avdelningar, 1-5 år. Han säger: "det är som att fröknarna inte ser mig". Det räckte för mig för att tillåta honom att själv välja om han vill gå eller ej.

• Alexi
    Natulcien skrev 2016-01-16 18:33:24 följande:
    Barn är ju olika också. Såklart.
    Men sen kan de ju "klättra på väggarna" p.g.a. för mycket stimulans också. En kompis' barn var sån. Alltid extremt speedad som liten. De flängde runt med honom jämt, reste, träffade vänner, gjorde utflykter, mycket tid på förskola, massor av aktiviteter, etc. När han blev äldre kom det fram att han tyckte att detta var jobbigt, han ville helst bara vara hemma. När min kompis insåg detta och familjen tog det lite lugnare, så blev också pojken lugnare...
    Så tänker jag faktiskt ibland när jag hör folk som säger att deras barn klättrar på väggarna. Att jag undrar om de någonsin varit hemma länge nog för att barnen ska komma över tröskeln med uttråkade hemma och faktiskt börja leka. Självklart måste barn få rörelse och gärna utevistelse i princip varje dag men därtill att vara på aktiva grejor med andra än familjen och annat än hemmet och närområdet tror jag inte är nödvändigt under kortare perioder. Men som sagt, barnen kan vara gräsliga första dagarna på ett lov, innan de kommer in i ledighetslunk. 
  • Mellanmjölkens land
    Alexi skrev 2016-01-16 21:30:13 följande:
    Så tänker jag faktiskt ibland när jag hör folk som säger att deras barn klättrar på väggarna. Att jag undrar om de någonsin varit hemma länge nog för att barnen ska komma över tröskeln med uttråkade hemma och faktiskt börja leka. Självklart måste barn få rörelse och gärna utevistelse i princip varje dag men därtill att vara på aktiva grejor med andra än familjen och annat än hemmet och närområdet tror jag inte är nödvändigt under kortare perioder. Men som sagt, barnen kan vara gräsliga första dagarna på ett lov, innan de kommer in i ledighetslunk. 
    Vår äldsta på 4,5 började klättra på väggarna/vara uttråkad sista veckan ungefär av jullovet, hade då varit hemma i drygt 2v. Hon leker massor hemma men saknade kompisarna. Det är helt enkelt inte samma sak att leka med lillasyster på 2år... I somras var det samma sak efter kanske 3v trots att vi försökte hitta på saker.

Fick vår äldsta välja skulle det nog var att gå från mellanmålet på förmiddagen till mellanmålet på eftermiddagen (ca 6h) 3-4 dagar/v.

Yngsta vet jag ärligt talat inte. Hon saknade dagmamman nu över jul (de är 3 barn där så det är ju inte direkt nån enorm barngrupp) och ville inte alls att jag skulle vara kvar en liten stund första dagen. 8:30-12 kanske och 3-4 dagar/v.
  • mammalovis
    Alexi skrev 2016-01-16 21:30:13 följande:
    Jag kan säga att jag fasade för att de skulle vara hemma hela jullovet 22/12 till 11/1 då de jämt är i luven på varandra, 2,5 och 5 år. Nu har det tack och lov gått bättre än väntat, men mycket tack vare de nya julklapparna och födelsedagspresenterna för 5-åringen som innan dess var uttråkad och helst bara ville se på Disney Junior på tv. Sedan var ju juldagarna fram till den 27/12 upptagna med barn runt omkring oss plus att två kompisar var på besök i januari. Med en liten bebis har det varit skönt att få lite fler sovmorgnar. Båda jag och barnen har nog varit mer trötta av vardagslunken igen. Annars är nog 5 timmar på förskolan 3 dagar i veckan lagom plus öppen förskola 2 dagar i veckan. Igår gick vi inte ens dit när det var så kallt, utan var hemma och städade och grejade.

Sedan har de fixat längre dagar med när jag jobbat 90%, nästintill heltid med förtroendetiden inräknad ... men trötthetsutbrotten hos 5-åringen har varit fler.
  • Vinterankan

När min dotter var fyra gick hon 15 timmar i veckan för att jag var föräldraledig. Då pratade hon mycket om att hon ville gå fyra dagar i veckan istället för tre och att hon ville gå hem efter mellanmålet, det skulle gett en vecka på 24 timmar. Treåringen nu går nästan 40 timmar och har börjat klaga mycket på att han blir hämtad för tidigt för han tycker vi avbryter honom i leken (går ungefär samma tider som er dotter). Kommer inte ihåg hur hon var som femåring, det viktiga var i alla fall inte hur länge hon var där utan att hon ville hämtas ungefär samtidigt som kompisarna för hon ville inte gå hem innan men inte heller vara kvar efter de gått.

Jag tycker det gått upp och ner hur de känner och det jag framförallt har bedömt hur mycket som är ok beror på hur de är när vi hämtat och när vi kommit hem. Är de trötta, kinkiga och liknande så är de nog längre än vad de egentligen vill och om de är glada och fulla av energi (och då menar jag inte speedad utan positiv energi) så är dagarna helt ok.

• nnnnnnnn

Vårt mellanbarn började vid 16 mån, deltid, och har älskat det från dag 1. Gillar att leka och ha skoj med kompisarna.
    När han var 5 år fick han välja pga nyfött småsyskon. Då valde han att gå måndagar, 5 timmar. Sen hände det ganska ofta att han ville gå någon dag till, om bästisarna var där, men då blev det i princip alltid hämtning före lunch, så ca 3 timmar. Någon enstaka vecka gick han 10-12 timmar.

Så när han fick välja fritt så passade det honom att leka ca 8 timmar/vecka.

Svar på tråden Hur mycket skulle era femåringar vara på förskola om de fick välja, tror ni?