Hur mycket skulle era femåringar vara på förskola om de fick välja, tror ni?
Vi har en femåring som egentligen aldrig varit en förskole-kille, han trivs så bra hemma, gillar att leka med storasyster, själv, med oss osv. Vi har alltid försökt ge barnen mycket hemmatid på helger och lov, utan alltför mycket aktiviteter, just för att både barnen och vi trivs med det.
För ett år sedan började dock kompisarna bli viktiga och han pratar mycket om dem hemma osv. Höstterminen -15 är första terminen då lämningarna verkligen gått enkelt, han vinkar och studsar sen in och leker. Det är en jättebra förskola med mycket bra verksamhet, för stora grupper visserligen men de jobbar hårt på att dela upp barnen mycket under dagen, skapa lugna stunder osv. Han har många kompisar, trivs med personalen och de ser enbart en glad, engagerad och positiv kille.
Dock har vi egentligen alltid haft rätt tufft med honom vid hämtning och därefter. Han får väldigt ofta totala bryt för absolut ingenting på vägen hem osv. Vilket vi tolkar som trötthet och jobbigt med övergångar.
När vi pratade om det med honom häromkvällen så frågade vi om förskolan, hur han trivs osv. Och han tycker om allting där men han skulle vilja vara hemma. Han säger alltså själv att han skulle vilja vara där men mycket kortare tid.
Så min fundering är hur andra femåringar upplever mängden tid på förskolan, har ni någon uppfattning? Jag tycker mest jag hör om andra vars barn inte vill gå hem när föräldrarna kommer... Jag hade verkligen önskat att kunna ge honom mer hemmatid men det är svårt.
(tilläggas ska att han går 40 timmar i veckan ca, lämnas 7.30 och hämtas ca 15.30). Vi jobbar deltid båda två men båda har lång resväg, 1 h enkel väg, hämtar och lämnar på två ställen fram till i höst när han börjar fklass, och jobb som inte sköter sig själva om vi inte är där så att göra hans dagar kortare känns inte möjligt).