• Linda Berglin

4 missfall

Hej, finns det någon här som har ett barn och därefter försökt få ett syskon och som kämpar? Vi har en fin kille, snart 9 år, men längtar egter ett syskon. Fick vår fjärde avslutade graviditet i december 2015. Ska man orka fortsätta? Kan man få hjälp? Fler med erfarenhet? Så uppgiven och ledsen.

• Svar på tråden 4 missfall
  • mli01

Jag har en dotter på 5 år. Vi vill ha syskon men har fått 6 missfall efter henne.

• Linda Berglin

mli01 nej så tråkigt. Vet ni varför? Har ni fått någon hjälp? Håller tummarna för er!

• Vanja

Efter tre missfall är man väl berättigad utredning? Har ni fått nå svar på varför ni haft så många mf? :( själv har jag två friska barn sedan tidigare och har nu fått två mf i rad i försöket på att skaffa en trea. Ingen aning om vad det beror på...

• Sammet

Klart du ska kunna få hjälp!
    Jag fick fri infertilitetsutredning en andra gång (hade problem med ettan också)
    Saker att kika extra på vid missfall lan vara blodstatus ( ungefär 10 % av befolningen har en apc-resistens som ger ökad propprisk, i synnerhet vid graviditet, kan också finnas andra felkällor), samt immunproblematik.
    Kika gärna in i Aten-tråden, mycket kunskap där om hur man kan behandla för att minska missfallsriskerna.
    Det är ju omöjligt att säga något om ditt problem såhär rakt av, men ett barn följt av upprepade missfall KAN vara en indikation på immunproblematik, isf kan lite kortisonstöd hjälpa mycket.

Jag fick ta till IVF, med kortison och intralipider för immunproblematik, babyaspirin och Fragmin för blodproblematiken och Prasteron eftersom mina embryon inte växte så bra.

IVF Falun gör även infertilitetsundersökningar och de är bra på ovanligare problem.

Fertilitetsguiden har en bra felsökningslista.

www.fertilitetsguiden.com/ovrigt/felsokning.php

• Linda Berglin

Tack sammet för goda råd! Vi blev gravida 2009, 2010, 2011 sedan blev det inget förens 2015 så vi gjorde ivf 2014. Vi ska på missfallsutredning nu, vill verkligen hitta en anledning så vi kan få ett syskon, innan det är försent. Jag är rh negativ och har fått för mig att det är därför det gått åt skogen. Jag ska samla på mig en lista och ta med mig till SöS när vi ska dit.

• Pimpinellan

Om din man är rh+ kan det ställa till det, men det brukar inte bli missfall utan hopblandning av blod. Gör en utredning, det finns många mediciner att ta. TSH ska ligga på absolut max 2, helst under 1.

• mli01
    Vanja skrev 2016-01-16 13:28:35 följande:

Efter tre missfall är man väl berättigad utredning? Har ni fått nå svar på varför ni haft så många mf? :( själv har jag två friska barn sedan tidigare och har nu fått två mf i rad i försöket på att skaffa en trea. Ingen aning om vad det beror på...

Jag har fått hjälp. Dom har tagit tester men inget visade fel på dom. Fick trombyl utskrivet men fick missfall ändå. Kan vara för att jag började ta de vid vecka 6+4. Att de va försent . Skulle göra en hysterskopi men där hitta dom inget . Så efter att jag vaknade upp ur narkosen så sa läkaren att de hitta inget å att jag skule höra av mig nösta gång jag blir gravid . Sen gick hon ????
  • Pimpinellan
    mli01 skrev 2016-01-16 19:11:46 följande:
    Jag har fått hjälp. Dom har tagit tester men inget visade fel på dom. Fick trombyl utskrivet men fick missfall ändå. Kan vara för att jag började ta de vid vecka 6+4. Att de va försent . Skulle göra en hysterskopi men där hitta dom inget . Så efter att jag vaknade upp ur narkosen så sa läkaren att de hitta inget å att jag skule höra av mig nösta gång jag blir gravid . Sen gick hon ????
    Man måste börja senast vid plus med alla mediciner. Helst innan vilket går alldeles utmärkt med de flesta mediciner man kan få mot m.f. Progesteron- 1-2 dar efter äl. Trombyl- hela tiden. Fragmin-hela tiden, efter äl eller senast vid plus. Levaxin ska tas hela tiden. Prednisolon senast vid plus. Att höra av sig efter man redan vet att man är gravid är för det mesta redan för sent. Stolpskott till läkare!
  • mli01
    Pimpinellan skrev 2016-01-16 19:15:55 följande:
    Man måste börja senast vid plus med alla mediciner. Helst innan vilket går alldeles utmärkt med de flesta mediciner man kan få mot m.f. Progesteron- 1-2 dar efter äl. Trombyl- hela tiden. Fragmin-hela tiden, efter äl eller senast vid plus. Levaxin ska tas hela tiden. Prednisolon senast vid plus. Att höra av sig efter man redan vet att man är gravid är för det mesta redan för sent. Stolpskott till läkare!
    Då borde jag kunna börja äta trombyl nu ? Fast jag ska ha mens nu å fortsätta med trombyl ?
  • Pimpinellan
    mli01 skrev 2016-01-16 21:26:20 följande:
    Då borde jag kunna börja äta trombyl nu ? Fast jag ska ha mens nu å fortsätta med trombyl ?
    Jag minns inte 100, men tror jag började med Trombyl när mensen pågått några dagar. Ökar ju blödningsrisken så jag avstod i början.
  • mli01
    Pimpinellan skrev 2016-01-17 14:40:01 följande:
    Jag minns inte 100, men tror jag började med Trombyl när mensen pågått några dagar. Ökar ju blödningsrisken så jag avstod i början.
    Okej då kan man börja när mensen slutat .. ????
  • Linda Berglin

Nu har vi varit på ett första besök. Vissa kontroller görs inte i Sverige pga att det inte finns vetenskapliga belägg för att det skulle funka, enligt min läkare. Vi ska, eller jag ska ta alla prover som man tar här, men har förmodligen "bara" haft otur. Håll tummarna för oss ????

• mli01
    Linda Berglin skrev 2016-01-29 20:03:57 följande:

Nu har vi varit på ett första besök. Vissa kontroller görs inte i Sverige pga att det inte finns vetenskapliga belägg för att det skulle funka, enligt min läkare. Vi ska, eller jag ska ta alla prover som man tar här, men har förmodligen "bara" haft otur. Håll tummarna för oss ????

Jag fick också till svar att mina 6 missfall är otur ..
  • ourdreamsaboutababy

Jag hade jättelätt för att bli gravid...

Men fick missfall.. 4 i rad . Både ma och spontana missfall.

Efter 3e bad jag om att få utreda . Dem kollade allting o de såg inga fel alls. Gjorde kromosom test6på mig och min sambo men inga fel där Heller. .

Bara ren otur sa läkarna. Fick sen mitt 4e helt förkrossad..

Började googla och läste om progesterall kräm. Som vi beställde hem direkt.

Sen månaden efter plus på stickan igen vilket resulterade i världens vackraste dotter 9 månader senare..

Jag vill inte tro på slumpen utan att de var krämen som hjälpte mig.

De kan ju vara värt att testa iaf.

Kram.

• mli01
    ourdreamsaboutababy skrev 2016-02-21 10:42:16 följande:

Jag hade jättelätt för att bli gravid...

Men fick missfall.. 4 i rad . Både ma och spontana missfall.

Efter 3e bad jag om att få utreda . Dem kollade allting o de såg inga fel alls. Gjorde kromosom test6på mig och min sambo men inga fel där Heller. .

Bara ren otur sa läkarna. Fick sen mitt 4e helt förkrossad..

Började googla och läste om progesterall kräm. Som vi beställde hem direkt.

Sen månaden efter plus på stickan igen vilket resulterade i världens vackraste dotter 9 månader senare..

Jag vill inte tro på slumpen utan att de var krämen som hjälpte mig.

De kan ju vara värt att testa iaf.

Kram.

Vart beställde du den ifrån ? Jag har frågat min läkare om de fast i tablettform men han sa att de fanns inge bevisat å att de skulle innebära mer krångel . Men när började du med krämen ?
  • ourdreamsaboutababy
    mli01 skrev 2016-02-21 11:16:22 följande:

Vart beställde du den ifrån ? Jag har frågat min läkare om de fast i tablettform men han sa att de fanns inge bevisat å att de skulle innebära mer krångel . Men när började du med krämen ?

Oj minns inte riktigt men googla progesterall ..

Eller om de var femalebalanceshop nåt sånt.

Från ägglossning tom v 14 tror jag :)

Min läkare trodde inte Heller på de men tji fick hon.

Sen kan man ju aldrig veta säkert om de var de som hjälpte eller bara slumpen
Svar på tråden 4 missfall