Tvång skall inte förekomma i trosfrågor. Vad som är rätt handlande är nu klart skilt från fel och synd. Den som förnekar de onda makterna och som tror på Gud, har sannerligen vunnit ett säkert fäste som aldrig ger vika. Gud hör allt, vet allt.
Om detta hade varit din Herres vilja skulle alla jordens invånare helt visst utan undantag ha antagit tron. Men kan du [Muhammad] påtvinga människorna tron.
Om de vill tvista med dig [Muhammad], säg då: ?Jag har helt och fullt underkastat mig Guds vilja och även de som följer mig [har underkastat sig Hans vilja].? Och fråga dem som [i äldre tid] fick ta emot uppenbarelsen och de okunniga: ?Har [också] ni underkastat er Guds vilja?? Om de underkastar sig, då har de funnit vägledning, men om de vänder dig ryggen [skall du lämna dem i fred]; din plikt är enbart att framföra budskapet. Gud förlorar ingen av Sina tjänare ur sikte
Sändebudets enda uppgift är att framföra det budskap [som blivit honom anförtrott] ? men Gud vet vad ni öppet tillkännager och vad ni vill dölja.
Det står exakt i Koranen, står även som många skrivit "döda de otrogna" inte exakt de orden men det är så människor tolkar detta, det människor glömmer läsa eller inte lägga på minnet så står de även att man aldrig ska starta strid med någon, på klar svenska i nutid menas alltså detta som
- om någon angriper dig och är ute efter att döda dig så ska du döda denne, aldrig börja bråk eller slå första utan enbart i försvar ifall du själv blir angripen, ordet de otrogna används ofta och menas att den som inte tror kallas otrogen, för man vänt religionen ryggen, och just "döda" de otrogna menas alltså att om en människa försöker döda dig ska du då försvara dig och döda denne, men enbart om den människan verkligen är ute efter att döda dig, om någon enbart vill skada dig ska du vända ryggen och gå, en riktig muslimsk människa slår/skadar inte andra människor på något sätt, den muslim som gör så är inte en riktig muslim, man får aldrig skada döda eller såra andra människor, och just därför är uttalet döda de otrogna eftersom en riktig muslim aldrig skulle skada annan människa!
Blev lite rörigt men hoppas ni förstår ?
Angående islamister hur dom tolkar detta så är det inget jag kan svara på just pga att vissa islamister tolkar saker på sitt egna sätt och förespråkar där efter, alltså kan 10 människor läsa samma vers men alla kan tolka den helt olika och inte korrekt alltid!
Anonym (H) skrev 2016-06-08 18:43:08 följande:
Exakt var i Koranen står detta? Hur tolkar islamister detta i Koranen?